Beslutsångest

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:...Något man inte KAN och FÅR enligt många självutnämnda förståsigpåare men det gick ju bevisligen alldleles utmärkt.
Haha... otroligt, menar du att jag påstått ovan nämnda? Att du orkar leta efter och skapa saker att tjafsa om?
Finns ingen anledning till att någon plektrumspelande basist här på forumet behöver ta åt sig eller känna sig träffad av vad jag skrivit. Rockmusik/rockbasist/plektrum är en alldeles utmärkt kombination, men det går lika bra att spela rock med fingrarna.

"När man ser en basist som inte kan lira" ... då menar jag inte min musikaliska bekantskapskrets (som du antydde) Det är ju bara att slå på TVn och kolla hur många nötter det finns som spelar bas (och givetvis andra instrument också), och jag säger att .. det är inte helt ovanligt att dessa spelar med plektrum, merparten uppfattar jag det som.

Jag har inga som helst nedvärderande aspekter på övriga plektrumspelande basister.
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:
Johannes skrev:...Något man inte KAN och FÅR enligt många självutnämnda förståsigpåare men det gick ju bevisligen alldleles utmärkt.
Haha... otroligt, menar du att jag påstått ovan nämnda? Att du orkar leta efter och skapa saker att tjafsa om?
Finns ingen anledning till att någon plektrumspelande basist här på forumet behöver ta åt sig eller känna sig träffad av vad jag skrivit. Rockmusik/rockbasist/plektrum är en alldeles utmärkt kombination, men det går lika bra att spela rock med fingrarna.

"När man ser en basist som inte kan lira" ... då menar jag inte min musikaliska bekantskapskrets (som du antydde) Det är ju bara att slå på TVn och kolla hur många nötter det finns som spelar bas (och givetvis andra instrument också), och jag säger att .. det är inte helt ovanligt att dessa spelar med plektrum, merparten uppfattar jag det som.

Jag har inga som helst nedvärderande aspekter på övriga plektrumspelande basister.
Tala om exakt var jag säger eller ens antyder att det är DU som påstår "ovan nämnda". Dig skiter jag i, du är tvärtemot vad du verkar tro ganska oviktig för mig, det finns däremot ett antal personer som jag träffat på IRL som har märkliga åsikter om plektrumbasister efter Gadd-konserten t ex. Jag har också träffat på dessa åsikter på de två musikskolor jag gått på.
Tjafsskapandet däremot stod du för alldeles själv när du fällde din konstiga kommenar. Du får skriva precis vad du vill men skriver du så så får du vackert räkna med tjafs, har du inte fattat det tidigare så vet du det nu i alla fall.
Sedan är jag lite nyfiken på alla dessa "nötter" som spelar bas på tv. Det skulle vara kul med ett par exempel så man ungefär vad du menar.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Ja, jag antog att det var just nybörjare som ni avsåg, det finns väl knappast några etablerade basister som inte kan spela bas....
Tydligen så finns det det enligt vissa inlägg här, jag vet dock inte vem som avses. Sid Vicious är den enda jag kan komma på men han dog ju redan på 70-talet så det är nog inte honom de skriver om.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

oooh.. jag tror vi ska softa här lite nu innan det barkar åt skogen...
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:oooh.. jag tror vi ska softa här lite nu innan det barkar åt skogen...
Tycker du? Jag tycker att det redan börjat lugna ned sig... Tjafset har peakat och lugnet sprider sig.
Äh, vaf-n, jag slänger in en smiley, då är det ju ok att skriva vad som helst: 8)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:..har du inte fattat det tidigare så vet du det nu i alla fall.
aj aj kapten !! ... jag ska skärpa mig !! :D
gäst

Inlägg av gäst »

...men jag är faktiskt seriöst nyfiken på alla dessa sk nötter som spelar dålig bas på tv. Jag kan inte minnas att jag upplevt detta fenomen så det skulle vara kul att veta vilka de är. Inte för att tjafsa om huruvida de kan spela eller inte uten helt enkelt för att jag inte har fått den uppfattningen när jag ser musik på tv. Som Parkas skriver, är man etablerad och har tv-sända gig så borde man ju kunna lira någorlunda i alla fall.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:är man etablerad och har tv-sända gig så borde man ju kunna lira någorlunda i alla fall.
Jo man tycker ju det, men så är inte fallet alla gånger.
Vore ju inte så smart att sitta och skriva på nätet vilka basister man tycker är nötter. Det är heller inte det viktiga i sammanhanget.
Har du aldrig sett/hört dåliga instrumentalister på TV?
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:
Johannes skrev:är man etablerad och har tv-sända gig så borde man ju kunna lira någorlunda i alla fall.
Jo man tycker ju det, men så är inte fallet alla gånger.
Vore ju inte så smart att sitta och skriva på nätet vilka basister man tycker är nötter. Det är heller inte det viktiga i sammanhanget.
Har du aldrig sett/hört dåliga instrumentalister på TV?
Du skriver "Det är ju bara att slå på TVn och kolla hur många nötter det finns som spelar bas (och givetvis andra instrument också), och jag säger att .. det är inte helt ovanligt att dessa spelar med plektrum, merparten uppfattar jag det som." Det låter som att det finns en hel del basister på tv som inte kan spela vilket jag tycker låter märkligt. Därför undrar jag om våran syn på vem som "kan" spela eller inte skiljer sig åt.

Som svar på din fråga så säger jag ja, jag har hört dåliga instrumentalister på tv men det hör verkligen till ovanligheterna och när det väl händer så är det ju småkillar och -tjejer som inte spelat så länge det handlar om. Av alla de etablerade musiker jag sett på tv så är det bara en (gitarrist) som stuckit ut, han spelar verkligen dåligt men att häda att han inte kan spela är att ta i.

Det känns också som att det är lite konstigt att använda alla dessa basister som inte kan spela som argument i en diskussion och sedan inte säga vilka man menar. Utan källhänvisning så kan man ju sopa mattan i vilken diskussion som helst oavsett om man har rätt eller fel.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: Av alla de etablerade musiker jag sett på tv så är det bara en (gitarrist) som stuckit ut, han spelar verkligen dåligt men att häda att han inte kan spela är att ta i.
KIRK HAMMET!!!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev: Av alla de etablerade musiker jag sett på tv så är det bara en (gitarrist) som stuckit ut, han spelar verkligen dåligt men att häda att han inte kan spela är att ta i.
KIRK HAMMET!!!!!
Ok, två.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

OK, sådär ja. Ska vi nöja oss nu Johannes...
Johannes och jag har nu visat hur det kan gå till i en livlig diskussion på nätet som ibland kan barka hän åt vilket håll som helst.

Vi tackar härmed för oss, och önskar en trevlig fortsättning på pratandet! :D
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:OK, sådär ja. Ska vi nöja oss nu Johannes...
Johannes och jag har nu visat hur det kan gå till i en livlig diskussion på nätet som ibland kan barka hän åt vilket håll som helst.

Vi tackar härmed för oss, och önskar en trevlig fortsättning på pratandet! :D
Vad han på ett snyggt sätt säger är att de påhittade låtsasbasisterna i tv som inte kan spela egentligen inte finns.
gäst

Inlägg av gäst »

Ja, just det... Glömde symbolen som ursäktar allt skitsnack: :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johannes skrev:Ja, just det... Glömde symbolen som ursäktar allt skitsnack: :wink:
:wink:
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Johannes skrev: Vad han på ett snyggt sätt säger är att de påhittade låtsasbasisterna i tv som inte kan spela egentligen inte finns.
Ungefär som mina påhittade dumdryga kommentarer om plektrumspelare då :roll: Dom kom ju inte heller på tal då de inte finns...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

wow

Mesta off topic EVVA!
Bild
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ravens skrev:wow

Mesta off topic EVVA!
Topp tio i alla fall...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det finns måååånga fler, och Johannes är inblandade i alla...!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Kim S skrev:
Johannes skrev: Vad han på ett snyggt sätt säger är att de påhittade låtsasbasisterna i tv som inte kan spela egentligen inte finns.
Ungefär som mina påhittade dumdryga kommentarer om plektrumspelare då :roll: Dom kom ju inte heller på tal då de inte finns...
Bara att bläddra tillbaks, bobba, bara att bläddra tillbaks...
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:
Ravens skrev:wow

Mesta off topic EVVA!
Topp tio i alla fall...
När blev OFF TOPIC ett problem på det här forumet? Jag tycker att detta forum är vida överlägset alla moderaterade (heter det så?) forum där de låser trådar och bannar och håller på. Här spårar det ofta ur för att sedan snyggt glida tillbaks till ämnet efter ett tag. Jättekul. Men, för er tröttingar som inte pallar lite off topic så finns ju alltid Flashback. Då får ni iofs en hel del rasism, homofobi och drogpropaganda på köpet men det kanske ni är villiga att ta om alla håller sig till ämnet?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Modererade skulle jag sätta pengar på att det heter :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Fast moderaterade lät roligare....
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vad vore forumet utan Off Topicade icke moderaterade trådar!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Då spikar vi moderaterade...!

Och ja, detta forums charm är i första hand kunskaperna som finns på forumet, sedan kommer det underbart härliga att det går att sväva i princip hur som helst utan att det kommer pekpinnar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar