Banan Hals

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Banan Hals

Inlägg av Kneget »

Min Fender jazzbas hals har lite av en banan formad shape, störande för när man spelar så drar strängarna i banden på halsen även fast ja har ändrat stränghöjden till den högsta höjden på stallet.
Så ja undrar om det är nått man kan fixa själv eller om den måste lämnas in och i så fall var (bor i göteborg).
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Banan Hals

Inlägg av Svensson »

Kneget skrev:Min Fender jazzbas hals har lite av en banan formad shape, störande för när man spelar så drar strängarna i banden på halsen även fast ja har ändrat stränghöjden till den högsta höjden på stallet.
Så ja undrar om det är nått man kan fixa själv eller om den måste lämnas in och i så fall var (bor i göteborg).
Halsen ska vara bananformad! Såvida den inte är böjd åt fel håll!? Den ska vara djupast nånstans vid 12:e bandet för att ge strängarna svängrum.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Du kan lämna in den på i princip vilken musikaffär som helst i gbg och få det fixat.
Trevligast är nog MUG på kaserntorget.
Är man osäker är det bättre att låta någon som kan göra justeringarna.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Banan Hals

Inlägg av anli »

Svensson skrev:
Kneget skrev:Min Fender jazzbas hals har lite av en banan formad shape, störande för när man spelar så drar strängarna i banden på halsen även fast ja har ändrat stränghöjden till den högsta höjden på stallet.
Så ja undrar om det är nått man kan fixa själv eller om den måste lämnas in och i så fall var (bor i göteborg).
Halsen ska vara bananformad! Såvida den inte är böjd åt fel håll!? Den ska vara djupast nånstans vid 12:e bandet för att ge strängarna svängrum.
Mjae banan och banan... mycket lite i så fall. Brukar ha mina näst intill raka. Så det skramlar lika mycket över hela basen :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det går att göra själv, oftast.. Såvida man törs prova och läst på lite innan
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag tar mig gärna en titt på den, annars rekommenderar jag GNU i Jonsered eller Björnstad i Linné.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

daionsavage skrev:om halsen har slagit sig bakåt -Dragstången ett kvarts varv åt höger (medurs) och vänta ett dygn.... har det blivit bättre men inte OK så dra ett kvarts varv till. kan det vara rätt tänkt av mig? BBQV? Makten? EA?
Vad menar du med "bakåt"? Om halsen är konvex från greppbrädan sett så ska man släppa på dragstången, det vill säga vrida muttern moturs (om det inte av någon märkligt anledning är vänstergänga). Jag antar att detta är fallet om det handlar om för mycket skrammel.

Tillägg: Jag tror inte det är någon som helst fara att skruva den tillrätta på en gång förresten. Alltså att man inte behöver ta lite i taget och vänta. Det är bara att skruva på, men kom ihåg att släppa på strängarna vid justering för att inte belasta gängorna mer än nödvändigt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Banan Hals

Inlägg av 200071 »

Kneget skrev:Min Fender jazzbas hals har lite av en banan formad shape, störande för när man spelar så drar strängarna i banden på halsen även fast ja har ändrat stränghöjden till den högsta höjden på stallet.
Så ja undrar om det är nått man kan fixa själv eller om den måste lämnas in och i så fall var (bor i göteborg).
Jag gissar på Timo.... Du kan få spela på min Victory medan du väntar... :wink:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

lefty loosey, righty tighty...
bra minnesregel som någon yppade vid ett tidigare tillfälle...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

daionsavage skrev:där ser man... jag hade i skrivande stund fått för mig att halsen drog sig bakåt (konvex greppbräda) om man släppte på draget :oops: Tur att du var med!
Det hela är ganska enkelt och logiskt egentligen. Strängarna drar i halsen, som då vill bilda en konkav böj. Dragstången är nedfräst i en båge som är ännu mer konkav, och motverkar strängarnas kraft när man drar åt den, eftersom den ju då vill bli rak. Detta böjer halsen bakåt. När dragstången är helt rak inne i halsen så är halsen alltså böjd bakåt.
Detta gäller den traditionella enkelverkande dragstången. Dubbelverkande dragstänger kan även böja halsen åt andra hållet.

Här är det hela bra förklarat: http://www.warmoth.com/guitar/necks/nec ... truss_rods
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Jag har fått justera dragstängerna på alla mina basar flera gånger den senaste veckan, jävla regn!
Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

åt vilket håll har ni fått justera? dra åt eller släppa? (för jag har inte märkt nånting på mina basar alls)
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Men hallå! jag bor ju i skåne träsket! :)

Alla mina basar började skorra förra helgen, buktade åt fel håll, så det blev till att släppa på dragstängera.
Kan ju ha en viss inverkan att jag vanligt vis stämmer DBCE... tror jag det blir... två halvor ner *trött* :oops:
Bild
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Tack

Inlägg av Kneget »

tackar för era tips och har bestämt mig för att försöka fixa det själv i första hand genom att skruva (försiktigt), vågade inte skruva på något eftersom ja inte visste 100%:igt hur ja skulle gå till väga.
Tack !!!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

macahan skrev:åt vilket håll har ni fått justera? dra åt eller släppa? (för jag har inte märkt nånting på mina basar alls)
Justeringsbehov i halsen beror dessutom på om de är byggda i ett stycke (känsligare) eller laminerade med fibrerna på olika håll mindre känsliga). Sedan ska vi inte glömma att träkvalitén spelar en icke oföraktlig roll...

OCh självklart - innan någon annan påpekar det - grafit- och komposithalsar skiter i vädret
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:
macahan skrev:åt vilket håll har ni fått justera? dra åt eller släppa? (för jag har inte märkt nånting på mina basar alls)
Justeringsbehov i halsen beror dessutom på om de är byggda i ett stycke (känsligare) eller laminerade med fibrerna på olika håll mindre känsliga). Sedan ska vi inte glömma att träkvalitén spelar en icke oföraktlig roll...

OCh självklart - innan någon annan påpekar det - grafit- och komposithalsar skiter i vädret
och aluminium, i princip...
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

200071 skrev:
MALA skrev:
macahan skrev:åt vilket håll har ni fått justera? dra åt eller släppa? (för jag har inte märkt nånting på mina basar alls)
Justeringsbehov i halsen beror dessutom på om de är byggda i ett stycke (känsligare) eller laminerade med fibrerna på olika håll mindre känsliga). Sedan ska vi inte glömma att träkvalitén spelar en icke oföraktlig roll...

OCh självklart - innan någon annan påpekar det - grafit- och komposithalsar skiter i vädret
och aluminium, i princip...
och i lättbetong och godispapper också





:D
Bild
Skriv svar