vadå inte dean?!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

vadå inte dean?!

Inlägg av FreCKo »

Jag sitter och glor runt lite på basar och hittade en rejält sjysst Dean-bas (Dean Edge 5 typ, http://www.music123.com/Dean-Edge-5-Bas ... 1766.music)

och så började jag fundera, om jag i framtiden vill ha en billig femma så vore ju den där kalas, men INGEN i Sverige verkar sälja dom? :evil:

Så, min fråga är: Vet någon om det är någon som säljer/importerar Dean?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Närmsta importör är Globe Musik i Danmark http://www.globemusik.dk/. Norge är lite jobbigt eftersom de inte är med EU. (Tar ingen ställning här vad gäller EU-frågan men det är krångligare att göra affärer med Norge). Hör av dig kanske jag kan förmedla en när det blir dags.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Kolla in försäljarlokaliseringsfunktionen på Deans hemsida - här. Vad det verkar finns de närmaste distributörerna i baltikum, Norge eller Danmark, och någon av dessa kan ju tänkas ha återförsäljare i Sverige. Ring och fråga!

Själv skulle jag förresten inte ens gå i närheten av en Dean, av principskäl, men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

peter_s skrev:Kolla in försäljarlokaliseringsfunktionen på Deans hemsida - här. Vad det verkar finns de närmaste distributörerna i baltikum, Norge eller Danmark, och någon av dessa kan ju tänkas ha återförsäljare i Sverige. Ring och fråga!

Själv skulle jag förresten inte ens gå i närheten av en Dean, av principskäl, men det är en annan historia.
Varför inte? :? Ge mig all snuskig information :wink:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Varför inte? Tja, som sagt är det en principfråga, och har inget att göra med kvalitet eller så. Deans instrument är säkert bra på alla sätt och vis. Deans marknadsföringsstrategi, däremot, är sexistisk så det sjunger om det, och det tänker jag sannerligen inte uppmuntra genom att köpa instrument av dem. Det finns ju så många instrumenttillverkare som inte anser sig behöva använda sig av lättklädda brudar för att skapa intresse för sina produkter, så som Dean gör. De får mina pengar, alla dagar i veckan.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

WORD :o
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:Närmsta importör är Globe Musik i Danmark http://www.globemusik.dk/. Norge är lite jobbigt eftersom de inte är med EU. (Tar ingen ställning här vad gäller EU-frågan men det är krångligare att göra affärer med Norge). Hör av dig kanske jag kan förmedla en när det blir dags.
Mailade precis dom och kollade, måste fan ha en femsträngare känner jag (att ha min fyrsträngare nerstämd till drop A funkar inte riktigt :wink: )... Hoppas att det går smärtfritt, i värsta fall måste jag terrorisera dig lite om hjälp :oops:
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

peter_s skrev:Varför inte? Tja, som sagt är det en principfråga, och har inget att göra med kvalitet eller så. Deans instrument är säkert bra på alla sätt och vis. Deans marknadsföringsstrategi, däremot, är sexistisk så det sjunger om det, och det tänker jag sannerligen inte uppmuntra genom att köpa instrument av dem. Det finns ju så många instrumenttillverkare som inte anser sig behöva använda sig av lättklädda brudar för att skapa intresse för sina produkter, så som Dean gör. De får mina pengar, alla dagar i veckan.
word again!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Härmed beder undertecknad att få kasta lite bensin på elden:

Bild

Warwicks monter på senaste Frankfurtmässan! :lol:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ah! nu börjar jag fatta varför jag börjat digga warwick på senare dar... 8)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Kan roat konstatera efter lite rundklickande i forumet:

A_Warning samt Peter_s lirar Warwick!!! :D

:wink: :wink: :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

precision65 skrev:Kan roat konstatera efter lite rundklickande i forumet:

A_Warning samt Peter_s lirar Warwick!!! :D

:wink: :wink: :wink:
Haha, nu ska vi höra vad dom har att säga till sitt försvar :D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

FreCKo skrev:
precision65 skrev:Kan roat konstatera efter lite rundklickande i forumet:

A_Warning samt Peter_s lirar Warwick!!! :D

:wink: :wink: :wink:
Haha, nu ska vi höra vad dom har att säga till sitt försvar :D
Jag blir lite trött av att se bilden ovan. Trött, men inte förvånad. Är ganska övertygad om att nästan alla större företag, oavsett bransch, någon gång, och särskilt ofta på mässor av allehanda slag, använt sig av kvinnlig fägring för att locka folk att köpa deras produkter. Med tanke på att vi lever i ett kapitalistiskt och patriarkalt samhälle är detta inte så konstigt, bara ytterst beklagligt.

Kan dock konstatera att jag aldrig sett en Warwick-annons med lättklädda brudar i, till skillnad från jättemånga Dean-annonser. Dean talar också stolt om sina Dean Girls, som del av en fin gammal amerikansk tradition. Urk.

Men visst, bilden precision_65 lagt upp ger mig ytterligare ett skäl att inte köpa en ny Warwick. Den jag har införskaffades '93, och eftersom det är min första riktigt bra bas kommer jag aldrig göra mig av med den, trots att jag alldeles för ofta får höra: "Jasså, du spelar på en hårdrocksbas, gillar du nu-metal?" Dylika "påhopp" kan jag leva med - jag kan dessutom alltid hänvisa till att Warwicks mest spelades av funk och fusionbasister på min tid - men om jag upprepade gånger får veta att jag framstår som misogyn på grund av basen jag spelar på kommer den få stanna hemma. Inte tu tal om saken.
dereborn

Inlägg av dereborn »

jajaja.... "en känd knarkare körde vid gripandet en grön volvo"
Ska man då inte köpa gröna volvobilar för att inte stödja knarkbranschen?
Jag tror inte det.

Om man tror att man - på riktigt - gör en insats mot kvinnovåld och snda könsbilder genom att INTE köpa this or that, så tror i alla fall jag att man lägger lite för stor vikt vid sin enskilda handling.

Köp o spela på den bas du gillar (eller bil, eller spis, eller - ja ni hajar) och lägg istället krut o energi på att förmedla dina åsikter o ståndpunkter genom ditt sätt att leva och vara!

tror filosofen Dereborn
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

dereborn skrev:jajaja.... "en känd knarkare körde vid gripandet en grön volvo"
Ska man då inte köpa gröna volvobilar för att inte stödja knarkbranschen?
Jag tror inte det.
Nej visst, men om företaget Volvo också finansierade opiumplantager och var en aktiv agent i knarksmugglingskedjor, och du ogillade knark, skulle du då inte tänka en extra gång innan du köpte en Volvo? Ett löjligt, och extremt hypotetiskt exempel, visst, men ditt exempel ovan är lite svårt att förena med vad som sagts tidigare i tråden. Det är ett företags policy och marknadsföringsstrategier som kritiserats, inte de handlingar användare av företagets produkter utfört (som i ditt exempel). Stor skillnad.
dereborn skrev:Om man tror att man - på riktigt - gör en insats mot kvinnovåld och snda könsbilder genom att INTE köpa this or that, så tror i alla fall jag att man lägger lite för stor vikt vid sin enskilda handling.

Köp o spela på den bas du gillar (eller bil, eller spis, eller - ja ni hajar) och lägg istället krut o energi på att förmedla dina åsikter o ståndpunkter genom ditt sätt att leva och vara!

tror filosofen Dereborn
Låt mig se om jag förstår dig rätt. Du menar att man inte kan ändra på något genom sina enskilda handlingar, och därför bör lägga krut och energi på att förmedla åsikter genom sätt att leva och vara på istället. En fråga: är inte ett sätt att leva och vara på fullt av just enskilda handlingar? ;)

I vilket fall som helst håller jag med om din avslutande paragraf, vars kontenta är att det privata är politiskt. Att försök att leva som man lär, även om det inte alltid är enkelt, är ett bra ideal. Och, för att återkomma till ursprungsfrågan, eftersom vi i vårt samhälle hela tiden konsumerar, det är en del av vårt sätt att leva och vara, är det en bra idé att bojkotta företag eller produkter man inte tycker om. Gillar man inte regnskogsskövlingen kan man välja att köpa ett bord i furu iställer för ett tillverkat av ett träd som sågats ned i Amazonas, gillar man inte inte minkfarmar kan man strunta i att köpa en minkpäls, o.s.v. Visst kan en personlig bojkott ses som förumbar och rent av ändamålslös i det stora hela, men många droppar små et.c.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

peter_s skrev:Nej visst, men om företaget Volvo också finansierade opiumplantager och var en aktiv agent i knarksmugglingskedjor, och du ogillade knark, skulle du då inte tänka en extra gång innan du köpte en Volvo?
så du menar att du skiter i att köpa en dean bara för att du ogillar brudar? :P
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

bassdude skrev:
peter_s skrev:Nej visst, men om företaget Volvo också finansierade opiumplantager och var en aktiv agent i knarksmugglingskedjor, och du ogillade knark, skulle du då inte tänka en extra gång innan du köpte en Volvo?
så du menar att du skiter i att köpa en dean bara för att du ogillar brudar? :P
Japp! Förutsatt att du med "brudar" menar "sexistiskt exploaterande av människor, oavsett kön, i marknadsföringssyfte." ;)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag menade nog mest att om jag låter bli att tjacka en begagnad Dean-bas trots att jag verkligen diggar den (DET om något känns hypotetiskt!!), så kommer det förmodligen inte att ha någon större påverkan på världens kvinnosyn och sexismens utbredning.

Get Real, typ.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

För att då kräva tillbaka min tråd lite (skäms på er, gå och bråka i chatgrejen eller något :evil: ), så börjar det luta mer och mer åt en Deadn Edge 5 vänsterhänt i See-through black...

http://www.musiciansstorehouse.com/Merc ... ct_Count=1

Där har ni bild och lite info om den... Är lite orolig över halsbredden uppe vid huvudet, vill ju ha lite halvbrett... Den är iaf bredare än Warwick Rockbass Corvette'n jag provade igår, kändes hur tajt som helst :shock:

Något annat jag tänkte på var ljudet... Om den nu låter lite halvkasst så kommer jag ju vilja byta mickar, och då sneglar jag på EMG (eller snarare, jag sneglar inte på något annat än EMG :D )... Är det någon som har spelat på en bas med dom där EMG-mickarna i? Tänker främst på "extended"-serien...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sorry 'bout dat.... :oops:

...men... är det inte bäst att tjacka en bas som man testat? Halsbredden, soundet etc. är ju ganska viktiga parametrar...

Just my 2 cents
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

dereborn skrev:Jag menade nog mest att om jag låter bli att tjacka en begagnad Dean-bas trots att jag verkligen diggar den (DET om något känns hypotetiskt!!), så kommer det förmodligen inte att ha någon större påverkan på världens kvinnosyn och sexismens utbredning.

Get Real, typ.
Där är vi överens. Mitt resonemang går nästan bara att applicera på inhandlandet av nya produkter, för om du tjackar en begagnad Dean-bas är det ju inte så att företaget Dean tjänar något på det, rent ekonomiskt. Åtminstone inte under normala omständigheter.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Skönt att vi inte är osams!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

dereborn skrev:Sorry 'bout dat.... :oops:

...men... är det inte bäst att tjacka en bas som man testat? Halsbredden, soundet etc. är ju ganska viktiga parametrar...

Just my 2 cents
Jag tänkte bara instämma i allt dereborn säger. Ett tillägg på samma tema: om du köper en Dean från kontinenten, se till att få möjlighet att skicka tillbaka den, och givetvis få pengarna tillbaka, om du inte skulle gilla den. Du vill ju inte köpa grisen i säcken.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

dereborn skrev:Skönt att vi inte är osams!
Absolut! Inga hårda känslor alls. Det är alltid bra och utvecklande att diskutera saker, och att därigenom slipa på argument och tvingas tänka över ståndpunkter. Saken är bara den att det är enklare att göra det i verkliga livet än på internet, där man bara kan använda sig av det skrivna ordet. Så många nyanser, som t.ex. ett humoristiskt tonfall, går förlorade.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Precis! Ironi, glimt i ögat etc är svååååra saker här i sajberspejs! Rock on!
Skriv svar