Squire "70s-era Telecaster" Vintage Modified Preci

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Squire "70s-era Telecaster" Vintage Modified Preci

Inlägg av groovyjr »

Var inne på Musikbörsen i Malmö här om dagen och testade följande bas.
Bild

Måste säga att jag blev klart imponerad av hur pass välbyggd den var, bra lack, bandslip, halsficka o.s.v. visst kunde stämskruvarna varit lite stabilare, vilka är samma som de övriga vintage modified modellerna.

I övrigt är den ju störtcool... 8)
Funderade skarpt på att köpa den direkt till priset av 3500.- utan prut och relica den för att sedan använda den som slit och släng bas :wink:

Allt gick bra när jag satt i butiken och testade utan att plugga in den men sen började problemen direkt. Vet att denna typ av mick har hög output men detta var ju löjligt, skruvade upp pre-amp kontrollen till lampan på ampeg riggen lyste lite vilket är normalt och backade sedan en ganska bra bit.

Spelade ingen roll hur mycket jag sänkte pre-ampen, ändå distade det utom möjligen när jag drog bort all diskant med tonkontrollen vilket inte var så kul, även om jag gillar det soundet ibland så vill jag också kunna köra med full diskant. Och visst jag gillar lite skitigt sound och dist ibland men inte hela tiden.

För att vara säker på att det var basen och inte rören testade jag i typ 5 olika riggar med samma resultat och gick då ut och hämtade en vanlig traditionell p-bas och plötsligt lätt allt som det borde och disten var borta :?

Det jag kom fram till vid denna test var att antingen är micken trasig eller så är det som vanligt med squire - man använder sämre kvalitet än mexico och US vilket är förståligt men det känns ju ganska trist om micken inte är bra då detta är den enda modell Fender/Squire gör av denna bas vilken som sagt var förvånansvärt bra byggd. Detta exemplar i alla fall.

Någon annan som testat och haft samma problem eller möjligen kan konstatera att det är micken som är dålig på just denna?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

Jag hade en Squire Precision en gång för många år sedan, en tidig 80-talare, och det är den enda bas jag någonsin bytt mick på. Den distade nämligen... Inte ovanligt hög output men den distade. Iofs orättvist att jämföra eftersom den basen tillverkades för 25 år sedan men ändå...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Squire "70s-era Telecaster" Vintage Modified P

Inlägg av A_Warning »

Jag prova också den för någon vecka sen. Den är värkligen stört cool! Jag funderar på att köpa en och sätta på någon stall mick också manske en mm 8)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Eh, du provade inte att rulla av volymen på basen? :roll: Det är väl knappast ett tecken på låg kvalitet att micken ger för hög utsignal. Den kanske var för högt justerad till exempel?

För övrigt ser den ju ball ut, förutom det där hiskeligt fula huvudet. :x
Senast redigerad av Makten den tis 17 jul 2007, 02:21, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Hur låter de där basarna egentligen? Har aldrig testat en med micken så nära halsen.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:Eh, du provade inte att rulla av volymen på basen? :roll: Det är väl knappast ett tecken på låg kvalitet att micken ger för hög utsignal. Den kanske var för högt justerad till exempel?

För övrigt ser den ju ball ut, förutom det där hiskeligt fula huvudet. :x
Jag har aldrig någonsin spelat på en bas där man inte kunnat ha fullt ställ på volymkontrollen. Jag tycker allt att det verkar som att det är något fel.

Klassiskt Tele-huvud, skitsnyggt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Jag har aldrig någonsin spelat på en bas där man inte kunnat ha fullt ställ på volymkontrollen. Jag tycker allt att det verkar som att det är något fel.
Inte jag heller, men de kanske inte begripit i affären att just denna typ av mick ska justeras lågt. Jag ser ingen annan vettig förklaring eftersom basen väl inte har aktiv elektronik. Dock har jag ingen aning om vad det är för mick och hur sådana brukar justeras.
Klassiskt Tele-huvud, skitsnyggt.
Tyck det du. I mina ögon ser det helt förjävligt ut. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Klassiskt Tele-huvud, skitsnyggt.
Tyck det du. I mina ögon ser det helt förjävligt ut. :roll:
Jimmy Bain, Dusty Hill, Sting och jag.
Bild
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Johannes skrev:
Makten skrev:
Klassiskt Tele-huvud, skitsnyggt.
Tyck det du. I mina ögon ser det helt förjävligt ut. :roll:
Jimmy Bain, Dusty Hill, Sting och jag.
Bild


Jag måste säga att det tilltalar mig med =)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hmm, testade aldrig att dra ner volymen på basen men där är jag som Johannes - kör alltid med fullt ställ :wink:

Det är absolut inget fel med en mick som lämnar hög output men dsitar den konstant så är det nått som inte stämmer... Möjligen är det som Makten säger att micken ska ännu längre ner även om den satt lågt justerat.

Det var ju lite svårt att få en uppfattning om hur den egentligen låter men orginalen ska ha ganska basig ton och den är inte lika "allround" som den traditionella telebasen, jazz elle p-bas men den är ändå klart intressant bara micken eller snarare outputen slutar att dista. Får väl in och testa igen :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Snygg Squier Johannes! ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tror att du får känna dig nedröstad här Makten, telehuvud är fantastiskt läckert, mkt snyggare/fränare än vanligt Fenderhuvud.


Och naturligtvis ska man kunna ha full spätta på basen, finns det något annat alternativ?
Jag tror som du först tänkte att micken är skit, möjligt att man kanske ska sänka micken en aning, men det borde du veta bättre som testade exemplaret.
Hoppas det kommer ut några på beg-marknaden snart, går ju alltid att byta ut micken.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Höjden på micken låter troligt. I andra hand fel på micken.
Har ett par basar med extrem outpot (trots att de är passiva). Rätt gain på stärkeriet så distar det inte.

Åhå en squier med vanlig placering p-bas eller telebas mick kanske vore nåt för mig i alla fall.
Trevligt om de håller hyfsad kvalitet trots pris.

PS fördömt snygg tele Johannes!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag håller med makten. Fruktansvärt svårt för telehuvud. Stingrayhuvud däremot. Där snackar vi fint huvud.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag är också emot telehuvud.. har kanske med åldern att göra
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

ÄLSKAR TELEHUVEN
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Svarte_Jack skrev:Jag håller med makten. Fruktansvärt svårt för telehuvud. Stingrayhuvud däremot. Där snackar vi fint huvud.
På en fender? Knappast.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

anli skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag håller med makten. Fruktansvärt svårt för telehuvud. Stingrayhuvud däremot. Där snackar vi fint huvud.
På en fender? Knappast.
:lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag håller med makten. Fruktansvärt svårt för telehuvud. Stingrayhuvud däremot. Där snackar vi fint huvud.
På en fender? Knappast.
Haha!


Mm... Musicman-huvet är riktigt snyggt.. men... ja... men nu var det ju Fenderhuvuden vi snackade om :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag tycker att även Stingrayhuvudet är förfärligt. Alldeles för litet för att vara snyggt. Telehuvudet ser ut som en död fisk, eller typ en elefantballe.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ansolut snyggaste huvudena har tre andra amerikanska märken (Rickenbacker och Guild), men nu var det Fender....
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten, du är verkligen rubbad... :D

Stingrayhuvudet litet?? Har du sett en MM-5:a? De är ju större än DITT huvud! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag håller med makten. Fruktansvärt svårt för telehuvud. Stingrayhuvud däremot. Där snackar vi fint huvud.
På en fender? Knappast.
Jag ska ta mig tusan bygga en FenderBacker bara för att jävlas med dig Anli :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

öpp.. det är min jazzbacker du tänker på då eller :)
Den kommer ju bli läckers..
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

jag har också testat den basen och jag är nära ett köp - det är fett coolt med telehuvud!

mycket output, DJUP ton - som jag vill ha det. borde bli perfekt till reggae/dub känns bra till blues
. tonen är ganska långt från en jazzton och lite som en pbas extra bas. tyckte att det var förvånansvärt mkt diskant men blev kär i avrullad tonkontrolls ljudet.
som komplement till en jazzbazz känns den väldigt bra.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar