American Highway One Jazz...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

American Highway One Jazz...

Inlägg av Edgedaniel »

Någon som har några erfarenheter om dessa? Har en på gång för 4500:-
Verkar ganska billigt tycker jag...

Vad är det för skillnad på en vanlig USA jazz?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Inga egna erfarenheter, men väl andras. Bra prisvärda basar tycker många. De känns lite billigare än vanlig USA Jazz. Tydligen så liknar H1 Mex-basarna mest dvs ingen grafitförstärkt hals (vissa gillar detta, vissa inte). Stallet har ej string-through, lacken är "mjölkig" matt. Det går många rykten om vad som är U.S.A med H1. En del säger att det mesta är gjort i Mexiko för att sedan monteras ihop och lackas i USA. Förmodligen är hårdvara och hals Mexiko och kropp, elektronik och hopmontering, lackning U.S.A.

4500 tycker jag låter som ett bra pris.

Observera att H1 från i år är annorlunda (och dyrare?) med BadAss-stall, kropp med cellulosalack och 70's dekal på huvudet.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Innan du köper den så gå o testa dom nya Squier Vintage serien..
Ja blev mäkta förvånad över dessa..
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

Inlägg av Edgedaniel »

Tack för infon!

Jag klippte till, fick den + stämpedal (korg) och softcase för 4500, den kändes helt ok faktist, iaf om man gämför med American Standard Jazz, så ja ä nöjd. Pengarna som blev över (hade tänkt mej en RI modell först) får gå till lundgren vintage mickar å ett badass stall så blir den nog het!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Så här tre veckor senare: Är du fortfarande nöjd? Bilder?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja det hade varit kul o höra/se ..
Jag tycker de är helt ok , mekaniken är lite sämre än American STD , samt lacken .. Men 4500 var ju ett hejdundrans pris ..
Bilder :P ?
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

Inlägg av Edgedaniel »

Hej!

Jo jag slog till på den, 4500 inkl en korg stämmpedal.
Jag är mkt nöjd med den, det har släppt ett par små flagor på halsen, den har stått utan strängar och när jag strängade upp den så blev det några småsprickor i lacken, detta är ju inte helt ovanligt, pga av att träet inte har trokat färdigt vid kostruktion, och att träbiten över dragstången är annan sort . Skall fixas till med lite epoxy bara, ganska simpelt.

Har kört den på några spelningar nu å gämfört med en American Jazz så tycker jag inte det är några direkta skillnader.

Kan ta lite bilder på den nån dag och slänga ut!
Skriv svar