ny bas eller ny förstärkare?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar

bas eller förstärkare?

bas
36
92%
förstärkare
3
8%
 
Antal röster: 39

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

ny bas eller ny förstärkare?

Inlägg av FreCKo »

Så, jag står inför ett litet dilemma. Jag har lite stålar över och tänkte börja kolla runt efter nya grejer. Men jag vet inte vart jag ska börja :oops:

Det jag spelar på nu är en Yamaha RBX260L-bas (kostade 3000Kr ny) och en Behringer Ultrabass BX1200 eller något sånt (kostade 2500 ny)... I replokalen jag spelar i så har det andra bandet en lite bättre ashdown-förstärkare, och vi har inte kommit så långt att vi spelar ute med egna grejer (första spelningen är faktiskt 17'e november :D ), så en ny förstärkare känns på det hållet lite onödigt... Men samtidigt så vill man ju ha något som passar basen. Men basen är ju inte så jävla klockren den heller...

Fast sen när det gäller förstärkare så vill jag ju bara ha en förstärkare, och det är dereborns bass 400+ :D Och den ska jag fan köpa så fort jag har fast jobb och kan lägga ut dom stålarna, men jag kan inte göra så stora inköp för tillfället... :cry:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Förstår precis ditt dilemma! Jag säljer gärna en bas för 25-30000 till dig, MEN, ju mer jag hållit på med basprylar desto mer tänker jag så här: (har nog sagt det förut)
1 det ska vara kul att spela!
2 basen ska kännas skön att spela på
3 för ljudets skull ska du välja en riktigt bra högtalare!
4 sen funderar du på en bra förstärkare att driva denna högtalare med
5 när du har detta så kan du fundera på om det kan bli ännu bättre med en annan bas, eller rättare sagt en bas till. (Man säljer inte basar, man köper bara fler...)
Så tycker nog jag...
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

JA de där med stärkare eller bas är frågan vilket som är viktigast..

Ja säger nog faktiskt att en bra bas är viktigare än en riktigt bra förstärkare.
En bas då kan du oftast plugga den rakt ut i PAt och få ett bra ljud.
Men har du en kass bas så kan du ju inte de.

Men då har du en kass bas som du kör genom en bra stärkare som spelar starkt. För snyggt kan de ju inte spela eftersom din bas är kass.

Hade jag varit dig. Hade jag nog Kollat efter en bas som du verkligen gillar för typ 3-4000:- och se om du kan byta in din bas och lägga ett par tusen emellan.
På så sätt har du ett par tusen över (kanske) som du kan spara och lägga till en stärkare så småning om..
Stärkare tycker ja du ska kolla efter tex en Hartke rigg: topp + 4x10" brukar man få för typ 5000.-..
Och de klarar du dig på rätt så länge..

mina funderingar lite..

Jag vill inte sälja någon bas till dig! :lol:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

För mig går bas alltid före förstärkare, och särskilt i en situation som din. Om du än så länge kan spela på okej grejer i replokalen, och spelar i sammanhang där arrangören står för backlinen, så som nästan alla oetablerade originalband gör, behövs sällan en egen förstärkare (annat än eventuellt för hemmabruk, och då kan det ju räcka med en hörlursförstärkare, typ Korg Pandora). Åtminstone är detta min erfarenhet. Med bara en bra bas, som du gillar att spela på och känner väl, klarar du dig långt. Ergo: behåll Behringer-stärkaren (den borde du kanske t.o.m. kunna använda på mindre gig om det skulle behövas, åtminstone för medhörning) och köp en ny bas.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

peter_s skrev:För mig går bas alltid före förstärkare, och särskilt i en situation som din. Om du än så länge kan spela på okej grejer i replokalen, och spelar i sammanhang där arrangören står för backlinen, så som nästan alla oetablerade originalband gör, behövs sällan en egen förstärkare (annat än eventuellt för hemmabruk, och då kan det ju räcka med en hörlursförstärkare, typ Korg Pandora). Åtminstone är detta min erfarenhet. Med bara en bra bas, som du gillar att spela på och känner väl, klarar du dig långt. Ergo: behåll Behringer-stärkaren (den borde du kanske t.o.m. kunna använda på mindre gig om det skulle behövas, åtminstone för medhörning) och köp en ny bas.
verkar luta mer och mer åt en ny bas faktiskt, måste bara hitta en ordentlig...

Marcbass: Pfft, då ringer jag inte dig när jag fått jobb, har ju en bra summa stålar sittandes på kontot.... :wink:
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

I ditt fall ny bas.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag är flexibel....
Håller naturligtvis med om att det i ditt fall nog är bättre med en ny bas . Men om man läser mellan rader så känns inte din bas helt OK (2) och alltså är det inte riktigt kul (1). Alltså börjar man med basen.
Sen beror det ju på lite sådant som Marcbass var inne på. Ibland kommer man med sin bas och pluggar in i en redan uppställd rigg; ibland spelar man på stor scen med ett ruggigt PA så stärkarn spelar mindre roll i alla fall. Men jag tror att i de allra flesta fall så är man ändå beroende av sina egna grejor för att man ska våga lita på att man får sitt eget sound.

Hela mitt resonmang går egentligen ut på att visa att jag vill låtsas erkänna att jag kanske hade fel men ändå göra klart att jag har rätt!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

200071 skrev: Hela mitt resonmang går egentligen ut på att visa att jag vill låtsas erkänna att jag kanske hade fel men ändå göra klart att jag har rätt!
Haha, jag förstår vad du menar och tycker du nämt viktiga saker gällande ämnet.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Håller med om att ny bas är att sikta på. Vet inte hur det är för dig, men i början spelade vi oftast på ställen som hade flera band samma kväll. Då infann sig genast något som liknade genitalie-jämförelser. Ljudteknikern ville ha en basrigg på scenen och resonemanget blev: -Va' har du för stärkare? Jaha, jag har en sådan. Hur många watt? Då spelar min starkare så den är väl bättre? Blabla. Din bas däremot lär du få spela på.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ansluter mig till skaran - Ny Bas!!!

Det viktigaste är att man har något som känns bra i händerna och givetvis låter som man vill...

Spelar inte så stor roll vad du har för rigg om inte basen i sig låter bara - allt enl den klassiska "Skit in - skit ut". :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

+1 - ny bas

Hade inte du dessutom en Sansamp PBDDI? Den kan ju låta hur mycket bra stärkare som helst :) Nä, men som folk säger, i replokalen har du ju stärkare och på de flesta gig kan man antingen låna ihop en bra rigg eller utnyttja om det finns backline på plats. Tänk motsatsen - du ringer arrangören en vecka innan; "tjena, jo jag kommer och spelar, jag har en grym basrigg men undrar om det finns en fender jazzbas att låna?"....
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tänk efter... Klart du ska börja med en bra bas!...Annars riskerar du ju att resultatet bara blir att du kan få ett jäkligt starkt och rent skitljud!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Verkar bli en ny bas när jag läser allt det här (och har snackat med brorsan)... Nu gäller det bara att hitta en sjysst bas :D Verkar luta åt en MTD Kingston eller en Dean Edge 5...
Skriv svar