70tals Aria bas funderingar..

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
grabber
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 25 jul 2007, 20:24
Ort: Göteborg

70tals Aria bas funderingar..

Inlägg av grabber »

Hej!
Köpte en Aria Pro2 bas för ngt år sen. Den är moddad med 3 extra mickar (vilken typ vet jag ej). Som ni kan se är det ganska lite plektrumskydd kvar. :lol:

Funderar på att återställa den till original men känner mig aningen osäker på stallet. Det hänger i luften på två skruvar bara..
Jag tycker det borde gå att få ut mer ton ur denna stora platta plankan. Om den kunde låta lite mer som en riktig Grabber så skulle jag bli väldigt nöjd!

Frågor: Vilket stall skall jag satsa på vid ett ev byte? Finns det thru-body stall att köpa?

Någon annan som äger/ägt Aria 70talare?

Någon som kan avläsa årsmodell?

Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det ser ut att vara en Ripper-kopia. Halsmicken liknar en (svårt att avgöra på den bilden) Ripper-mick och är således förmodligen original. Japanerna brukade göra kopior på Gibsons original och Rippern har jag sett, men inte Grabbern med flyttbar mick.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Visst är det en Ripper-kopia! Var inte så tveksam Danne. Stallmicken är det lite konstigt ljus på eftersom den är inklämd mellan de andra mickarna, men den ser likadan ut.
De andra mickarna är med 90%ig sannolikhet ett P/J-set från diMarzio.
Stallet är även det Gibsonkopia. Inte världens bästa men helt OK. Tror inte den vinner så mycket på att byta det...
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Lite nyfiken på hur basen är i övrigt, jag har nämligen en Aria Jazzbas från 70-talet som är helt klart min mest prisvärda bas nånsin. 900 kr i inköp, bytt pickuper, potar, köpt ett plektrumskydd till den och fixat till halsfickan på den och det är en fruktansvärt bra bas för dom pengarna. Har testat många Fendrar som inte alls kommer upp till denna bas då det gäller ton och sustain. Det hela slutade på runt 2500 kr, det enda som "fattas" är nya stämmskruvar då är den "komplett".
hotrod
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:28
Ort: GBG

Inlägg av hotrod »

Hey Krapper!

Ge basen till mig! Du har ju redan en Grabber!
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

hotrod skrev:Hey Krapper!

Ge basen till mig! Du har ju redan en Grabber!
Eller SÄLJ den till mig =)
Användarvisningsbild
grabber
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 25 jul 2007, 20:24
Ort: Göteborg

Inlägg av grabber »

Ja Busse.. basen verkar lovande. Har inte gjort ngt med den sen inköp och elektroniken har inte varit 100% fungerande. Men av det jag testat, både i stärkare o på några demoinspelningar låter den jävligt 70tal. Knorrigt, träigt ..typ ACDC (har faktiskt nyss funnit en bild i en ACbiografi där exakt en sådan här bas användes), och det är ju inte fel!

Börjar med att byta potar och se vilka mickar som fungerar, sen kan man ta ställning till ev modd. Stallet är jag dock ännu tveksam till (trots 200071's inlägg).

Och nej, ännu ej till salu hehe
Men det kan komma att ändras.

Tack för svar, men vart är alla andra Aria ägare?
Skriv svar