Burns Bison

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Burns Bison

Inlägg av Lazydog »

Tjena grabbar/tjejer!

Är ny på forumet och kickstartar min närvaro här med att höra om det finns någon som testat den nytillverkade Bisonbasen och isåfall hur den är? Jag är grymt sugen att testa en men det verkar vara få Burnsåterförsäljare där ute...

Självklart är jag åxå intresserad av testa en "äkta" Bison, närmare bestämt årsmodell 65 som har den där löjligt fräsiga knorren på huvudet men de verkar ju vara nästintill omöjliga att komma över.

Tips, idéer, synpunkter mottages varmt.

/Slöhund
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jam i sthlm har då haft ett gänt Burns-yxor inne.

Geddy Lee här på forumet har haft en Bison har jag för mig, han tyckte den var tung och klumpig vill jag minnas men det är säkrast han får svara själv, tror han är på semester dock.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Shorty
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: tis 17 jul 2007, 10:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Shorty »

Hallå!

Dom har en Bison på Jam i Göteborg. I alla fall för 2 veckor sen. Kan nog vara den som finns på Jams hemsida
Hade tyvärr inte tid att testa den. Men den är snygg!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Tror att de har haft / har någon på MUG i Göteborg också
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

blackparkas skrev:Jam i sthlm har då haft ett gänt Burns-yxor inne.

Geddy Lee här på forumet har haft en Bison har jag för mig, han tyckte den var tung och klumpig vill jag minnas men det är säkrast han får svara själv, tror han är på semester dock.
Det är aldrig fel med semester!:)

Ja med de där fräsiga hornen å den långa halsen blir det en riktig yxa, både till vikt och till utseende.

Sist jag var på Jam i sthlm hade de inte någon inne. Får ge det ett nytt försök.

Såg att Halkan har en 60-tals Burns Marquee bas men de tycker jag inte är lika fräsiga till utseendet. Ljudmässigt bör de väl vara ungefär likadana då även den har "Wild dog-tonval" och Rez-o-matik mickar eller?

/Slöhund
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Har bara testat lite snabbt vid musikaffärsbesök. Cool bas, överjävligt manlig på nåt vis.
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Bootzy skrev:Har bara testat lite snabbt vid musikaffärsbesök. Cool bas, överjävligt manlig på nåt vis.
Låter väldigt lovande!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Är det inte den som är jäävligt stor och klumpig?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

De har en limiterad utgåva reissue -64

http://www.burnsguitars.com/index.php?page_id=100011

I o f s inte min kopp té
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

MALA skrev:De har en limiterad utgåva reissue -64

http://www.burnsguitars.com/index.php?page_id=100011

I o f s inte min kopp té
Japp, den har jag testat på Jam. Låter kanon med flatwounds, och har en massa ljudinställningsmöjligheter. Fick fram en massa roliga övertoner superenkelt genom en liten och billig Hiwattstärkare. Kanske beror det mycket på flatwoundsen? har ingen tidigare erfarenhet av sådana...

Det var dock lite knivigt att slappa den då det sitter en massa metallstänger ivägen:)

Knorren på huvudet är helrätt men dock har den inte de ascoola bisonhornen såklart.

Synd att BisonReissuen saknar huvudknorren...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

http://upload7.postimage.org/562813/photo_hosting.html

Otroligt vacker och cool bas, men inget för pojkar.
Jag mäter 188cm och nådde inte att stämma G-strängen utan att dra basen till mig.

Men den här asiatiska nyproduktionen kan säkerligen inte mäta sig med orginalet.
Men defenitivt en cool bas.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

He´s back!!!
Gäddan asså..!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Geddy_Lee skrev:http://upload7.postimage.org/562813/photo_hosting.html

Otroligt vacker och cool bas, men inget för pojkar.
Jag mäter 188cm och nådde inte att stämma G-strängen utan att dra basen till mig.

Men den här asiatiska nyproduktionen kan säkerligen inte mäta sig med orginalet.
Men defenitivt en cool bas.
Fan va häftigt!
Mitt intresse för just Bisonbasen kommer från min far. Han lirade i ett Shadows/Ventures/Spotniks-coverband på 60-talet och ägde en helsvart Bison -65:a med knorr på huvudet.
Han bytte bort den mot en urkass 12-strängad som till slut blev kaffeved och en nylonsträngad gura.
Han grämer sig över detta byte och det har jag fått höra under hela min uppväxt.

Han ligger i 100+ kiloklassen och i de övre 180 cm längd så han verkar vara i rätt storlek för den basen alltså;)

Något tips på hur man kan komma över ett original som inte kostar skjortan?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Lazydog skrev:
Geddy_Lee skrev:http://upload7.postimage.org/562813/photo_hosting.html

Otroligt vacker och cool bas, men inget för pojkar.
Jag mäter 188cm och nådde inte att stämma G-strängen utan att dra basen till mig.

Men den här asiatiska nyproduktionen kan säkerligen inte mäta sig med orginalet.
Men defenitivt en cool bas.
Fan va häftigt!
Mitt intresse för just Bisonbasen kommer från min far. Han lirade i ett Shadows/Ventures/Spotniks-coverband på 60-talet och ägde en helsvart Bison -65:a med knorr på huvudet.
Han bytte bort den mot en urkass 12-strängad som till slut blev kaffeved och en nylonsträngad gura.
Han grämer sig över detta byte och det har jag fått höra under hela min uppväxt.

Han ligger i 100+ kiloklassen och i de övre 180 cm längd så han verkar vara i rätt storlek för den basen alltså;)

Något tips på hur man kan komma över ett original som inte kostar skjortan?
Stjäla? :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Diesel skrev:
Lazydog skrev:
Geddy_Lee skrev:http://upload7.postimage.org/562813/photo_hosting.html

Otroligt vacker och cool bas, men inget för pojkar.
Jag mäter 188cm och nådde inte att stämma G-strängen utan att dra basen till mig.

Men den här asiatiska nyproduktionen kan säkerligen inte mäta sig med orginalet.
Men defenitivt en cool bas.
Fan va häftigt!
Mitt intresse för just Bisonbasen kommer från min far. Han lirade i ett Shadows/Ventures/Spotniks-coverband på 60-talet och ägde en helsvart Bison -65:a med knorr på huvudet.
Han bytte bort den mot en urkass 12-strängad som till slut blev kaffeved och en nylonsträngad gura.
Han grämer sig över detta byte och det har jag fått höra under hela min uppväxt.

Han ligger i 100+ kiloklassen och i de övre 180 cm längd så han verkar vara i rätt storlek för den basen alltså;)

Något tips på hur man kan komma över ett original som inte kostar skjortan?
Stjäla? :P
Hahaha tyvärr är jag en ärlig kille så det är uteslutet :lol:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:He´s back!!!
Gäddan asså..!
...the man behind the leathermask!
Det är lite så....efter en vecka med 45 grader och inte ett moln i sikte. 8)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Misstänker att det är en väldigt svår bas att hitta på marknaden.
Tom så att Asoenkopiorna är ganska ovanliga att hitta, utom nya.
Antar att det är ett uppdrag föär dem som hänger på E-Bay å sånna ställen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kan säga att jag letat länge efter en äkta scrollhead för en kunds räkning, men det hör fortfarande till avdelningen misslyckanden...
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:Kan säga att jag letat länge efter en äkta scrollhead för en kunds räkning, men det hör fortfarande till avdelningen misslyckanden...
Per G?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nej, han är duktig nog att leta själv.... Han har ju dessutom bättre kontakter i Burnsvärlden
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

200071 skrev:Kan säga att jag letat länge efter en äkta scrollhead för en kunds räkning, men det hör fortfarande till avdelningen misslyckanden...
OK skönt att höra att man inte är helt oduglig på annonsletande och ensam i Burnsvärlden:)
Generellt så verkar det vara svårt att få tag i gamla burnsgrejer... vad beror det på måntro?

Tillverkades det få instrument?
Behåller folk grejerna för sig själva?

/Slöhund
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Lazydog skrev:
200071 skrev:Kan säga att jag letat länge efter en äkta scrollhead för en kunds räkning, men det hör fortfarande till avdelningen misslyckanden...
OK skönt att höra att man inte är helt oduglig på annonsletande och ensam i Burnsvärlden:)
Generellt så verkar det vara svårt att få tag i gamla burnsgrejer... vad beror det på måntro?

Tillverkades det få instrument?
Behåller folk grejerna för sig själva?

/Slöhund
Det gjordes nog "tillräckligt" få för att göra dem till samlarobjekt allt för fort :roll:
Jag tror inte att det finns många utanför samlarvärlden, men man ska aldrig ge upp!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

farsan hade en burns-gura en gång i tiden.. men den sålde han runt 75... det hade varit kul att kunna fingra på den idag...
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Ser att man kan köpa en Bison från följande Engelska webbplats:
http://www.imuso.co.uk

blir ca 5500:- inkl frakt om jag räknat rätt... 390 GBP.
Jam ska ha 7000 för den...

Har någon av er erfarenhet av Imuso? Kan man spara 1500 spänn låter det ju som en bra affär...

/Slöhund
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Äntligen har jag fått testa en Bison! Visserligen inte en 60-talare men en Koreakopia.
Efter ett antal veckors väntan på att Jam ska ta hem från sitt lager, så hörde de av sig igår.
Jag cyklade dit å bad att få testa meddetsamma!

Min första tanke var, satan va lång den är! Hela armen utsträckt och nådde precis stämskruven på G-strängen!

Upptäckte att luckan för dragstångsmuttern saknades och att pickup- och tonratten inte var av metall utan av någon sorts gummi. de andra två rattarna var av Burns-standard. Är det jag som inte känner till alla fakta eller är detta någon sorts bastard?:)
Kollar man på Burns webbsida: http://www.burnsguitars.com/product.php ... =bisonbass
Så ser man klart å tydligt 4 st metallrattar...
När jag såg den hänga på väggen så tänkte jag: den måste vara svinigt tung med tanke på den stora kroppen!
Så var det dock inte, basswood är väl ett ganska lätt träslag har jag förståt.
Märkte att det är en Koreakopia på stämskruvarna. De gjorde jobbet men kändes inte sådär supermassiva. Stallet var av en lite tjockare typ och såg och kändes OK. Pottarna kändes gedigna.

Pluggade i den å började lira, å den kändes riktigt bra!
Har kollat runt på lite recensioner på HarmonyCentral och där har många skrivit att basarna oftast är riktigt dåligt justerade från fabrik. Detta ex var dock spelbart utan problem. Kanske därför dragstångsluckan saknades???
Ljudmässigt så imponerade den verkligen på mig, tre mickar, Coola inställningslägen som Wild Dog och Split Sound.

Wild Dog kan låta lite väl vasst och tunt men jag ställde mickväljaren i B-läge å vred på lite bas på tonkontrollen och då blev det ordentligt drag!
Eftersom den har tre single coil mickar så brusar den litegrann. Inte störande högt men det finns där.
Många inställningsmöjligheter för ljudet finns, men det blev inte för mycket som på tex Fender Jaguar!
Hade hela tiden koll på läget.

Slutsatsen: Köper inte detta ex då den saknar väsentliga detaljer som lucka och rattar och Jam är lite väl dyra jämfört med utlandet. Ska nog beställa en från http://www.imuso.co.uk


Tog en bild på den och uppdaterade min Avatar. Den skäggiga besten med keps som håller basen är Lazydog himself!
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Skriv svar