Död G-sträng

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Död G-sträng

Inlägg av A_Warning »

Jag håller på att pula med en bas och nu när jag satt ihop den och strängat om den låter G-strängen helt utan klan. Jag känner igen problemet och har för mig att jag råkat ut för det förr men kommer inte ihåg hur jag löste det… Jag tror att det kan ha nått med stallet att göra. Vad ska jag göra :?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det beror på hur den är död. Är den lika död över hela halsen, eller bara på vissa ställen? Har strängen fritt svängrum så den inte tar i nästa band, eller något band mycket högre upp på halsen?
Om basen är korrekt justerad så kan det bero på att basens resonansfrekvens(er) råkar vara sådana att svängningen dör ut ovanligt snabbt. Detta kan avhjälpas med annan strängtjocklek, eller genom att sätta en vikt på huvudet för att ändra resonansen en smula.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
elgato
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 23:27
Ort: göteborg

När G strängen inte låter som den skall...

Inlägg av elgato »

Hej! Jo detta en sak som jag oxå har erfarit. Lösningen i mitt fall var helt enkelt att justera mickarna. Beroende på hur man vill att strängarna skall svara i volym/dynamik och närvaro mm så kan man vinkla/höja eller sänka dom på mer än ett sätt. Try it out....
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: När G strängen inte låter som den skall...

Inlägg av A_Warning »

elgato skrev:Hej! Jo detta en sak som jag oxå har erfarit. Lösningen i mitt fall var helt enkelt att justera mickarna. Beroende på hur man vill att strängarna skall svara i volym/dynamik och närvaro mm så kan man vinkla/höja eller sänka dom på mer än ett sätt. Try it out....

Jag gjorde det jag brukar göra när nått är knas som jag inte helt förstår, jag rkuvaisär, rengjorde och satte tillbaka nu funkar den fin fint. Det var inget som låg i mot strängen, jag satte ingen vikt på huvudet?!? och jag sjustera inte micken men nu funkar det :P
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kan ha varit att strängen låg lite för plant mot greppbrädan. Då kan den skorra eller tappa lite av ljudet. När du strängade om så kanske det blev större lutning mellan stämskruven och sadeln än tidigare. Kan vara en sån skitgrej som gör det. Hade samma problem med min OLP häromdan.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Hellish skrev:Kan ha varit att strängen låg lite för plant mot greppbrädan. Då kan den skorra eller tappa lite av ljudet. När du strängade om så kanske det blev större lutning mellan stämskruven och sadeln än tidigare. Kan vara en sån skitgrej som gör det. Hade samma problem med min OLP häromdan.

Alltså den låg inte mot brädan och jag provade att höja och sänka stränghöjden men det blev inte bättre förrän jag rengjorde stallet. Det lät lika klanglöst när man spela både öppet och på alla band därför tror jag det var något problem med stallet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Strängen kan ha varit lite skruvad runt sin egen axel första gången (typ polkagrisstång).
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

GrafZeppelin skrev:Strängen kan ha varit lite skruvad runt sin egen axel första gången (typ polkagrisstång).
Hmmm... Det skulle ju kunna vara fallet iof. Hur pass mycket sämmre låter strängen då?
Gäst

Inlägg av Gäst »

A_Warning skrev:Hmmm... Det skulle ju kunna vara fallet iof. Hur pass mycket sämmre låter strängen då?
Prova och se. Det kan också vara dålig karma för att du sålde BC:n utan att säga till mig vilket du sa du skulle göra...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

GrafZeppelin skrev:
A_Warning skrev:Hmmm... Det skulle ju kunna vara fallet iof. Hur pass mycket sämmre låter strängen då?
Prova och se. Det kan också vara dålig karma för att du sålde BC:n utan att säga till mig vilket du sa du skulle göra...
Där slog du huvudet på spiken! Jag måste återta basen och återförena den med sin rättmätiga ägare annars är min själ dömd till evigt lidande på pratabas forumet :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

A_Warning skrev:Där slog du huvudet på spiken! Jag måste återta basen och återförena den med sin rättmätiga ägare annars är min själ dömd till evigt lidande på pratabas forumet :(
Eller iaf eviga syrliga påminnelser...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

GrafZeppelin skrev:
A_Warning skrev:Hmmm... Det skulle ju kunna vara fallet iof. Hur pass mycket sämmre låter strängen då?
Prova och se. Det kan också vara dålig karma för att du sålde BC:n utan att säga till mig vilket du sa du skulle göra...

Du kan ju få köpa min ROSA P-bas med halsband också :D

Bild
Skriv svar