Marcus Millerfenders

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Marcus Millerfenders

Inlägg av Svarte_Jack »

Nån som har erfarenhet av hans signaturfenders? Har haft GAS sen jag först fick veta att de existerade.
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Re: Marcus Millerfenders

Inlägg av Lassebasse »

Svarte_Jack skrev:Nån som har erfarenhet av hans signaturfenders? Har haft GAS sen jag först fick veta att de existerade.

Faktiskt en riktigt bra "budgetbas" med skönt ljud o punch. Switchbar mellan passiv/aktiv. Låter bra men om man är ute efter att låta som Marcus Miller så blir man kanske besviken. Iofs sitter väl det mest i fingrarna...
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Låter kanon bra.
Tunga dock.
Ja har haft två stycken, den ena va kanon o den andra va jätte ojämn i volymen mellan strängarna. Justerade och rattade fram o tillbaks men ICKE..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Både Marcus och Geddys japan basar är riktigt bra basar..
Har haft turen att spela på 2 riktigt bra exemplar.. (givetvis finns även här ex som låter apa kan jag tänka..)

Bra pris.. inte mer än vad jag gav för min 78.. då... så ja.. väldigt bra pris skulle jag säga..
Dock låter min 78 mer miller än någon av japanbasarna.. och min har inte lönnbräda!!?? ;) så.. lite har det med basen att göra.. för jag menar.. jag spelar ju som jag.. på alla basar.. oavsätt vem jag är influerad av.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Bra pris och bra pris..?!
Det beror ju på om du ska ha en 4:a eller 5:a.
4:an kostar 14´000:- ny och 5:an 27´300:-
Köper du 2 st 4: or så har du 8 strängar för samma pris som en 5:a! :idea:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Man????
Hade för mig att dom låg på halva det priset när jag provspelade dem?? måste vart någon som bytt prislappar hahaha.. eller så var jag full?? nää...

Då vill jag nog säga att det är dyrt... väldigt dyrt... så bra var dom verkligen inte..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:Man????
Hade för mig att dom låg på halva det priset när jag provspelade dem?? måste vart någon som bytt prislappar hahaha.. eller så var jag full?? nää...

Då vill jag nog säga att det är dyrt... väldigt dyrt... så bra var dom verkligen inte..
Kanske var så att du spelade på en beggad 4:a?
För de kan nog ligga på mellan 7-9´000 eller så.

Ligger bara en ute på Vendolin, vad jag kan se just nu.
Och den är det inte nå´t pris utsatt på:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5143779

Att det är en så´n grym prisskillnad på 4:an och 5:an beror på att 4:an är MIJ
och 5:an Made in the US.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

4.an ligger på runt 12 på Jam iaf, de beggade jag sett har gått på runt 7-9k.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:4.an ligger på runt 12 på Jam iaf, de beggade jag sett har gått på runt 7-9k.
De priserna jag relaterade till är Fenders listpriser, sen är de säkert billigare i butik.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:4.an ligger på runt 12 på Jam iaf, de beggade jag sett har gått på runt 7-9k.
De priserna jag relaterade till är Fenders listpriser, sen är de säkert billigare i butik.
Ja, det var inte menat som en rättelse till dina priser, Geddy Kobra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:4.an ligger på runt 12 på Jam iaf, de beggade jag sett har gått på runt 7-9k.
De priserna jag relaterade till är Fenders listpriser, sen är de säkert billigare i butik.
Ja, det var inte menat som en rättelse till dina priser, Geddy Kobra!
No offense taken. Jag bara refererade källan. jag lägger till en sån här oxå. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Några nämnvärda skillnader mellan fyran och femman förutom ursprungsland?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

skulle tro att möjligheten att ha 5 strängar på den ena utan att behöva göra några stora ingrepp och 4 på den andra är en sån nämnvärd sak??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Inlägg av BlueFruit »

Jag satt en förmiddag på JAM och provspelade basar. Just Marcus Miller basarna, både den japanska 4:an och den amerikanska 5:an. Och jag tyckte det var en enorm skillnad till amerikanens fördel. På alla punkter.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

BlueFruit skrev:Jag satt en förmiddag på JAM och provspelade basar. Just Marcus Miller basarna, både den japanska 4:an och den amerikanska 5:an. Och jag tyckte det var en enorm skillnad till amerikanens fördel. På alla punkter.
Då är iaf det högre priset motiverat.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BlueFruit skrev:Jag satt en förmiddag på JAM och provspelade basar. Just Marcus Miller basarna, både den japanska 4:an och den amerikanska 5:an. Och jag tyckte det var en enorm skillnad till amerikanens fördel. På alla punkter.
Och du har helt rätt :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Sett mer o mer klipp på bla youtube när folk lirar på MM-jazzarna (alltså de 4-strängade japanbyggda). Dom låter faktiskt riktigt bra. Skulle man bara kunna mekabort den plastiga känslan av att ha en i händerna så...hade man ju en riktigt bra bas:)!
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Emil »

Har haft en MM-4 (alltså japan) i några. Jag störtdiggar soundet och punchen i den, (framförallt om man inte använder preampen).
Kan ibland tycka att det är lite för lite "kropp" i ljudet men desto mera sträng. Bästa slapljudet enligt mig iaf.
magnus o
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 05:11

Inlägg av magnus o »

Är ägare till en MM-4, kan instämma i det mesta som har skrivits innan. Det är en väldigt bra och passar till mycket. Upplever att man enkelt kan få både "mjuka" och mera "hitech" ljud ur den. Är man ute efter Miller soundet har jag upplevt att det är viktigt med nya och "rätt" strängar. Jag har själv även en SWR rigg så några större problem att låta som Marcus Miller tycker jag inte att jag har (sedan att spela som honom är väl en annan femma :D )

Ska såsmåningom avyttra min bas, så skicka ett PM om intresse finns!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

magnus o skrev:Är ägare till en MM-4, kan instämma i det mesta som har skrivits innan. Det är en väldigt bra och passar till mycket. Upplever att man enkelt kan få både "mjuka" och mera "hitech" ljud ur den. Är man ute efter Miller soundet har jag upplevt att det är viktigt med nya och "rätt" strängar. Jag har själv även en SWR rigg så några större problem att låta som Marcus Miller tycker jag inte att jag har (sedan att spela som honom är väl en annan femma :D )

Ska såsmåningom avyttra min bas, så skicka ett PM om intresse finns!
Hur är det med preampen som sitter i? Är det sadowsky?

EDIT: Välkommen hit förresten! Såg att du var ny medlem.
magnus o
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 05:11

Inlägg av magnus o »

Tack för välkommnandet! :D Har nyligen hittat detta livfulla och aktiva forum, kul! Varför har jag inte hittat det förut?!

Åter till frågan, såvittjagvet så är det inte sadowsky preamp i basen (iallfall inte japan varianten). Vad jag har förstått så ska den ändå vara så gott som likadan som sadowskyn. Vet inte om Fender har gjort en egen "kopia" av sadowskyn för att kunna komma förbi rättigheterna och tjäna mera pengar själva.

Något som kan vara värt att tillägga eller notera, är att sättet som preampen är inkopplad i MM basen gör att den egentligen aldrig är 100% passiv. Även fast man kan välja mellan att ha preampen på eller av så färgar ändå preampen fortfarande under det passiva läget. Jag har själv läst in mig på ämnet och fått det rekommenderat att modifiera detta från andra som gjort ingreppet. Har själv inte gjort det pga ren lathet. Men vad jag har förstått så gör detta ingrepp basen ännu mer varierad och den ska låta mer som en äkta fender jazz bas. Men fortfarande med möjligheten att vara "hi-tech" om man väljer det.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Apropå preampen i Marcus Millerbasarna...

Roger Sadowsky: "The original preamp I gave Marcus in 1979 was a Stars Guitars preamp. It died about two years later. Stars was out of business by then, and I had moved on to the Bartolini TCT. This circuit in Marcus' bass has survived the last 25 years! In 1990 I moved onto my own circuit which is very similar to the original TCT, which is no longer made by Bartolini."

I produktionsmodellerna sitter en Fendertillverkad preamp.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar