Genomgående strängar eller inte???

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nybassisten
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 19:10

Genomgående strängar eller inte???

Inlägg av Nybassisten »

Vad talar för och emot :?:
Keep on truckin´...
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Finns en gammal tråd med långa diskutioner och vetenskapliga formler och grejer, använd sök funktionen och du ska finna! :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Genomgående strängar eller inte???

Inlägg av BBQV »

Nybassisten skrev:Vad talar för och emot :?:
Som sagt, det har avhandlats förr, men här är mina åsikter i sammanfattning.

+
Tightare botten
Bättre resonans
B-strängen känns mindre fladdrig

-
Struligare strängbyte
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Nybassisten
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 19:10

Inlägg av Nybassisten »

Aha. Ok, då vet jag.
Keep on truckin´...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag undrar som vanligt hur man kan uttala sig om skillnaderna utan att först ha spelat in, sedan borrat upp basen och dragit om strängarna genom kroppen, och sen spelat in igen, för att till sist jämföra. Det är ungefär som att påstå att det är någon generell skillnad mellan skruvad och limmad hals, utan att ha provat att limma fast sin skruvade hals.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16200
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nu gör du mig förvånad Makten!
Jag tycker man kan skilja på teoretiska, generella resnomang om vad som borde skilja olika konstruktionstekniker åt. Sådant du brukar vara bra på!
Sen är det en helt annan sak vad som händer på det enskilda instrumentet. Vilka förändringar som spelar roll och så vidare.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

En nackdel som inte behöver teoretisk förklaring är att det inte alltid räcker med Long Scale och därför har man ett mindre utbud att välja mellan. Min bandlösa sexa har genomgående strängar och kräver Extra Long Scale
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

MALA skrev:En nackdel som inte behöver teoretisk förklaring är att det inte alltid räcker med Long Scale och därför har man ett mindre utbud att välja mellan. Min bandlösa sexa har genomgående strängar och kräver Extra Long Scale
Stor nackdel!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Nu gör du mig förvånad Makten!
Jag tycker man kan skilja på teoretiska, generella resnomang om vad som borde skilja olika konstruktionstekniker åt. Sådant du brukar vara bra på!
Sen är det en helt annan sak vad som händer på det enskilda instrumentet. Vilka förändringar som spelar roll och så vidare.
Visst, men vad är det som säger att det skulle göra någon skillnad? I både fallet strängar genom kroppen och skruvad vs. limmad hals så är det teoretiskt ingen skillnad över huvud taget, om infästningen av stall eller hals är hundra procent stabil, det vill säga att delarna inte kan röra sig det minsta i förhållande till varandra. Kraften över stallsadlarna är precis lika stor, eftersom vinkeln och strängens dragkraft fortfarande är samma. Det som skiljer är trycket mellan kropp och stall, men detta är helt oväsentligt så länge de inte kan röra sig i förhållande till varandra. Samma sak med hals och kropp.
Du kan ju prova om det blir någon skillnad i ljud av att släppa på en av skruvarna som håller fast stallet. Eller varför inte halsen. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Makten skrev:Jag undrar som vanligt hur man kan uttala sig om skillnaderna utan att först ha spelat in, sedan borrat upp basen och dragit om strängarna genom kroppen, och sen spelat in igen, för att till sist jämföra.
Har inte stallen på många basar med genomgående strängar möjligheten att montera dom "vanligt"?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ahab skrev:
Makten skrev:Jag undrar som vanligt hur man kan uttala sig om skillnaderna utan att först ha spelat in, sedan borrat upp basen och dragit om strängarna genom kroppen, och sen spelat in igen, för att till sist jämföra.
Har inte stallen på många basar med genomgående strängar möjligheten att montera dom "vanligt"?
Stämmer, inte alla men ett flertal
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ahab skrev:Har inte stallen på många basar med genomgående strängar möjligheten att montera dom "vanligt"?
En del, jo. Problemet då är att du måste stuka om strängarna eftersom de får olika längd bakom sadeln. Detta påverkar säkert ljudet mer än själva ändringen i sig, och jag tror inte att någon är beredd att offra ett set strängar för att prova. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Hellre det än att borra i basen iaf.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:Jag undrar som vanligt hur man kan uttala sig om skillnaderna utan att först ha spelat in, sedan borrat upp basen och dragit om strängarna genom kroppen, och sen spelat in igen, för att till sist jämföra. Det är ungefär som att påstå att det är någon generell skillnad mellan skruvad och limmad hals, utan att ha provat att limma fast sin skruvade hals.
Jag har provat både före och efter, på tre olika basar. Den fyrsträngade blev märkbart resonantare (med samma gamla strängar som innan) och ljudet i båda femmornas B-strängar blev fastare i botten. Ett visst önsketänkande kan ha bidragit i och med att jag inte spelade in före- och efterljudet, men jag är övertygad. Däremot så är "resonant" och "fast botten" kanske inte alltid önskvärt, men det får var och en avgöra själva.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Jag har provat både före och efter, på tre olika basar. Den fyrsträngade blev märkbart resonantare (med samma gamla strängar som innan) och ljudet i båda femmornas B-strängar blev fastare i botten. Ett visst önsketänkande kan ha bidragit i och med att jag inte spelade in före- och efterljudet, men jag är övertygad. Däremot så är "resonant" och "fast botten" kanske inte alltid önskvärt, men det får var och en avgöra själva.
Man kan nog härleda det till att stallet som konstruktion är uselt i så fall. Sitter det fast ordentligt så bör det inte göra nån skillnad, men det kan man ju aldrig ha någon garanti för.

Sen vet vi ju numera hur mycket övertygelse kan vara värd (om titanstall exempelvis). :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

När jag hade min Fender Am. Deluxe Jazz, så strängade jag E och A-strängen genom kroppen, och D samt G-strängen genom bakkanten på stallet. Varför jag valde att göra så var att D och G strängen blev stummare när de strängades genom kroppen, men E och A-strängen blev betydligt klarare och fastare i soundet. Trycket över stallsadlarna blir högre när strängarna träs genom kroppen, och det gör skillnad för soundet. Däremot är strängsträckningen mellan stallsadel och halssadel samma hur man än gör.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Makten skrev:Kraften över stallsadlarna är precis lika stor, eftersom vinkeln och strängens dragkraft fortfarande är samma.
På tex min moderna Fender blir inte vinkeln densamma utan betydligt skarpare med strängen genom kroppen. Jag tror att det blir en viss skillnad men jättetydligt blir det inte. Sedan som Per skrev, frågan är om man gillar skillnaden. Själv har jag aldrig strängat den traditionellt eftersom strängarna räckt till och jag har inte heller varit nyfiken nog att testa skillnaden.

En limmad fog lär ju ha något bättre överföring mellan hals/kropp också mot en skruvad konstruktion men jag håller med dig ändå. En väldigt tajt halsficka och skillnaden blir nog inte jättestor.

Jag skulle tveka över att borra nya hål i en befintlig färdig kropp för att kunna få strängen genom den just eftersom att skillnaden motiverar nog inte arbetet eller för den delen risken att jag klantar till det.
Användarvisningsbild
Nybassisten
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 19:10

Inlägg av Nybassisten »

Tänkte jag skulle montera ett svart stringthrough-stall på min Yamaha BB404. Krom och svart är så jävla fult ihop.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Danne skrev:På tex min moderna Fender blir inte vinkeln densamma utan betydligt skarpare med strängen genom kroppen.
Jag tänkte inte på att det faktiskt kan vara skillnad i det avseendet. Trär man strängarna genom kroppen så brukar ju detta hål ge skarpare vinkel, mycket riktigt.
En limmad fog lär ju ha något bättre överföring mellan hals/kropp också mot en skruvad konstruktion men jag håller med dig ändå. En väldigt tajt halsficka och skillnaden blir nog inte jättestor.
Sitter halsen så sitter den. :wink: Och då spelar det ingen roll om den är skruvad eller limmad.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Jag har provat båda…
Personligen tycker jag att skillnaden är marginellt om ingen och även sådan som man inte kan höra i en ”band” situation
I live and I learn!
Skriv svar