Ouput-fail på min Thumb?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Ouput-fail på min Thumb?

Inlägg av Tössberg »

Har under lite spex-rep och genomkör (där allt ska sitta perfekt) upptäckt att när jag ska stämma om basen och använder stämapparat så slutar basens output att fungera helt plötsligt, och det håller i sig i några minuter.
Vad kan problemet vara? Jag vågar inte rota i elektronik, jag är helt handikappad när det gäller såna saker.[/b]
Senast redigerad av Tössberg den ons 07 okt 2009, 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Detta händer alltså efter du har stämt basen i stämapparaten!?
Det kan ju vara stämapparaten som är kass. Har du testat andra pedaler eller utan pedal?

Men det är klart jag kan ha fel eftersom jag inte har någon INPUT på mina basar, bara outputar :poke:
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Boom skrev:Detta händer alltså efter du har stämt basen i stämapparaten!?
Det kan ju vara stämapparaten som är kass. Har du testat andra pedaler eller utan pedal?

Men det är klart jag kan ha fel eftersom jag inte har någon INPUT på mina basar, bara outputar :poke:
:D
Nej, det händer omedelbart när jag drar ut sladden ur förstärkaren och ska koppla in den i stämapparaten.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Boom skrev:
Men det är klart jag kan ha fel eftersom jag inte har någon INPUT på mina basar, bara outputar :poke:
Haha, jag tänkte också påpeka detta. Men det brukar ju konstigt nog kallas för inputjack. Knäppt!
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

newheartshadow skrev:
Boom skrev:
Men det är klart jag kan ha fel eftersom jag inte har någon INPUT på mina basar, bara outputar :poke:
Haha, jag tänkte också påpeka detta. Men det brukar ju konstigt nog kallas för inputjack. Knäppt!
Man puttar ju in telekontakten i jacket..... :D

Förklara gärna problemet lite mer ingående. Jag fattar inte riktigt. Drar du ur sladden ur förstärkaren och kopplar in den i stämapparaten och då får du ingen signal, eller? Eller funkar det att stämma men blir tyst ett tag efter att du kopplat in basen i förstärkaren igen? Eller har du stämapparaten kopplad mellan basen och förstärkaren? Beskriv gärna lite mer ingående.

Det kan vara flera olika saker.

1. Har du kollat batteriet i basen?

2. Vissa (framförallt japantillverkade) sladdar har kontakter som är snäppet mindre i storlek än Neutric (tysktillverkade) eller amerikanska kontakter. Det är ingen synbar skillnad utan man måste mäta med skjutmått. Detta kan hur som ibland orsaka glapp så testa med en annan (bättre) tysk-/EU-/amerikatillverkad kabel.

3. Det kan vara glapp i förstärkarens input jack. Mer troligt egentligen i och med att, OM jag nu fattat rätt, du verkar dra ur sladden ur förstärkaren när du stämmer. Eller??

4. Glapp i stämapparaten.

5. Glapp i sladden.

Beror ju som sagt på scenariot så beskriv gärna lite mer ingående.....

Om det nu är glapp i ett jack antingen på basen/förstärkaren eller stämapparaten så är det troliga att det handlar om att fjädern som ligger an mot själva telekontakten antingen behöver spännas eller, om det är en kapslad kontakt, byta ut hela jacket. Ett annat scenario kan vara att en konding i basens elektronik börjar ge upp. Fast av vad jag förstår drar du inte ut kontakten ur basen när du stämmer. Om detta varit fallet så kan detta vara en orsak då kondingar som är på väg att ryka initialt kan vägra att släppa igenom ström efter att man strömförsett elektroniken, vilket ju händer när du kopplar in telejacket i basen. Om du drar ut sladden ur förstärkaren bryts aldrig strömmen till elektroniken så det är egentligen inte direkt troligt......

Det är troligt att det nog inte heller har med batteriet att göra. Det brukar börja med att signalen blir dålig och att basen distar mer än att man inte får någon signal över huvudet taget. Du får gå igenom felkällorna och prova med ny sladd, annan stämapparat, annan förstärkare......

Som sagt, jag förstår inte exakt vad som händer så beskriv gärna lite mer ingående...

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Tack Hellboy! Jag tror efter dagens rep att det är som du beskriver i punkt två, samt att troligen börjar jacket bli lite trött. Idag sket jag i stämapparaten och stämde på gehör, men ändå lyckades jag komma åt kabeln. Har provat med andra kablar också men med samma resultat.

Efter helgen får min kära bas nog åka på lite semester hos den ganska nyöppnade instrumentaffären vid Masthuggstorget i Göteborg, för att få lite kärlek och omvårdnad, samt lite inställningsfixning!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Som Hellboy's nr2:

Som gammal Warwick sponsorbasist så är de till 99% telejacket på basen som är kasst.
Warwicks telejack håller inte så där jätte länge, plus att dom är jättekänsliga för olika "märken" på kablar har jag märkt.

Ibland är telekontakterna nån millimeter större eller mindre varandra vilket resulterar i ett standard Warwick fel i telejacket. Om man drar kabeln uppåt mot axelbandsknoppen så har du ljud i basen, men om du släpper kabeln o låter den hänga så är den helt tyst.
Inträffade för mig EX antalgånger under gig att basen blev helt tyst. Tills ja märkte lite att jag använda SKITkablar. När ja väl hitta en kabel som va okej så funkade de bätte då "hoppade" inte telekontakten upp och ner den där millimetern i själva telejacket.

Låter helt sjukt kan jag tänka mig, men så va de iallafall för mig..
Kan va de som är fel.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

marcbass skrev:Som Hellboy's nr2:

Som gammal Warwick sponsorbasist så är de till 99% telejacket på basen som är kasst.
Warwicks telejack håller inte så där jätte länge, plus att dom är jättekänsliga för olika "märken" på kablar har jag märkt.

Ibland är telekontakterna nån millimeter större eller mindre varandra vilket resulterar i ett standard Warwick fel i telejacket. Om man drar kabeln uppåt mot axelbandsknoppen så har du ljud i basen, men om du släpper kabeln o låter den hänga så är den helt tyst.
Inträffade för mig EX antalgånger under gig att basen blev helt tyst. Tills ja märkte lite att jag använda SKITkablar. När ja väl hitta en kabel som va okej så funkade de bätte då "hoppade" inte telekontakten upp och ner den där millimetern i själva telejacket.

Låter helt sjukt kan jag tänka mig, men så va de iallafall för mig..
Kan va de som är fel.
+1

Mitt telejack är rätt utslitet nu, har kört PW-kabel (nåt liknande den här: http://www.thomann.de/se/planet_waves_p ... nkabel.htm) senaste tiden och den har såna där "hullingar" för att kabeln ska få bättre fäste. Vilket resulterat i att jag inte kan ha någon annan typ av kabel för de trillar ur alldeles för lätt.

Har du nån kabel att rekommendera till warwickbasar Marcus?
Eller ska man byta till ett annat fabrikat på telejacket istället?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av magnus_s »

newheartshadow skrev: Har du nån kabel att rekommendera till warwickbasar Marcus?
Eller ska man byta till ett annat fabrikat på telejacket istället?
Jag drar en +1 här, en snabb research ger att det finns en en uppsjö av liknande telepluggar som kanske passar.
Vad säger den samlade erfarenheten här på pratabaseriet?
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Ouput-fail på min Thumb?

Inlägg av Jellew »

Jag använder en sån här kabel till streamern (och allt annat): https://www.thomann.de/se/cordial_csi6rpsilent.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Den passar perfekt och jag har aldrig haft upplevt ovanstående problem, om det beror på sladden låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ouput-fail på min Thumb?

Inlägg av fieldflower »

Har nån bas med typ mässingsjack som ganska snabbt blir oxiderat med kontaktproblem som konsekvens.
Köpte mig en pipborste till gevär i lagom kaliber (typ liten flaskborste med mässingsborst) som faktiskt funkar kanonbra till att få bort oxiden och utan att skada/repa metallen på insidan av jacket.
Kanske inte alls relevant för Warwick-problemet, men kändes närliggande...

Pipborstar finns på Biltema för en billig peng.
Medlem i PB50+
Skriv svar