Design. Vilken av dessa tycker ni bäst om?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar

Vilket av förslagen gillar ni bäst?

1:an.. varför ändra ett vinnande concept?
20
69%
2:an.. sköt med bra reach högt upp på halsen..
2
7%
3:an.. Ser inte lika avsnoppad ut
2
7%
4:an.. mer symetrisk än de tidigare förslagen..
5
17%
 
Antal röster: 29

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Design. Vilken av dessa tycker ni bäst om?

Inlägg av Liten »

Jag känner mig övertygad efter omröstningen att jag borde bygga..
Och om det blir så: (By request).. Vilken design borde jag satsa på?
Designförslagen:

1:
Bild

2:
Bild

3:
Bild

4:
Bild

NY!
5: (tyvärr ej med i orgomröstningen men ni kan skriva i tråden vad ni tycker om den)
Bild
Senast redigerad av Liten den fre 10 aug 2007, 09:39, redigerad totalt 2 gång.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Gör en cutaway istället... som på baksidan... fast på framsidan och utan träet som är fast i halsen då. 8)
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Röstade på 4an.

Du kan dock inte köra en undersökning på det viset, då du ger dina egna perspektiv på formerna. Vill du ha ett blint perspektiv så visa bara bilderna utan kommentarer.

/Puttrik
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag säger nog 1:an faktiskt, dock att man isåfall skulle sänka ner nedre hornet lite, ser ut att vara lite taskig åtkomst till Dem höge banden tycker jag nog allt. Hursomhelst tycker jag definitivt 1:an vad gäller design, än så länge, men jag tycker du ska fortsätta experimentera med formerna, tills att du hittar nåt som du vet är rätt, och inte behöver andras åsikter om :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

1:an utan att tveka.
De andra ser missbildade ut...

Knedy: Det är ju just det övre hornet som gör den så snygg!
Ser du inte baksidan?
Fantastiskt läckert...!


Scuba: Han får göra precis hur han vill, det är hans basbygge och hans omröstning :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ettan är minst ful... :oops:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

ettan, lätt.
annars kanske du kan lägga tvåans nedre horn till ettan?
tyckte inte det var så läckert med så smalt horn nertill.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev: Scuba: Han får göra precis hur han vill, det är hans basbygge och hans omröstning :D
Absolut... Det var mer menat som ett förslag till hur man får en helt ovinklad röstning....
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Nr. 1 helt klart. Konceptet ser urläckert ut men ger dock en något framtung känsla i mina ögon.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Keep em rolli'n boiz.. ger bra input till vad man kan testa i PS..
Anledningen till varför jag fastnat för designens riktlinjer (Foderas Emperor2 eller Nordstrands CS) är just att den (som jag uppfattar det) möbelbasarnas nya "jazzbas" kropp..
Alright.. det är att generalisera massvis.. men.. om man tittar runt så är det många som har tagit liknande form till sitt hjärta...

Utan att tänka för mycket på det så kommer jag (eftersom det är min omröstning) att posta ett ytterligare förslag imorgon.. 1:ans övre horn.. med ett nytt undre..
Kan hålla med dig albin.. det känns lite för smalt på en annars väldigt solid design.. tack för ögonöppnaren!!

(de ambivalentas riksförbund tackar alla deltagare..) ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+
Inlägg: 1016
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 22:43
Ort: Hägersten

Inlägg av rokker »

Jag röstar också på nr 1. Nr 3 funkar också. Huvudet är ju fortfarande det som är snyggast på hela basen så vilken kropp du än väljer kommer detta bli bland de vackraste basar som byggts =)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har lagt till en ny variant.. (se trådstarten)
Det attans undre hornet är svåååårt..
Har testat väldigt många varianter nu och ingen känns 100%.
Det liknar alltid någon annan bas..
Jag slits mellan spelbarhet (cutaway) och design..
Jag har testat en del smala former och det känns inte bra..
Har testat spetsiga horn.. inte bra det heller..
Har testat raka, kantiga former.. känns helt fel på en i övrigt "mjuk" bas..

Vad jag har gjort som jag gillar.. är att jag bräddat kroppen lite så den inte ser lika övertung ut.. det är jag ganska nöjd med.. dock blev väl basen 1-2kg tyngre :shock: :roll:

Har även förlängt greppbrädan hela vägen bak till mickboxen.. (kallar den för det nu då det blir en solid box med ebenholtz lock där alla mickar blir inbyggda.)

Skriv gärna vad ni tycker om det undre hornet.. jag är inte överförtjust...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Möts kroppen och halsen vid tolfte "bandet"(bandlös, va?)? Och hur många "band" ska halsen ha? Ser ut som att det är fler än 24. Tycker fortfarande att nr.1 är snyggast. men testa att behålla formen på det undre hornet och gör cutaway-en lite djupare. Plus att förminska det övre hornet lite. Så undrar jag lite över mickvalet och placering. När man spelar bandlöst brukar man oftast bara använda stallmicken, skulle du inte klara dig med bara en mick? Alternativt en musicman-liknande humbucker i stalläge. Då får du lite ljudvariationer iaf. Den placeringen du har på stallmicken nu, kommer ge ett ganska nasalt ljud. Skulle jag bygga en bandlös skulle jag ha micken på ungefär samma ställe på Ibanez GWB1005, Gary Willis basen. Soundet blir lite rundare men ändå tydligt.

En sak som kan vara värd att testa, eftersom du ska ha en ramp, testa istället att låta greppbrädan gå hela vägen till stallet, eller fram till stallmicken. Hagström hade det på Super Swede basen. Det kanske skulle vara snyggt.
Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Apropå Basmartins synpunkter på mickar. Idealet är naturligtvis en hybridmick som är både MM-liknande humbucker och en jazz-basmick. Om nån hade kommit på den idén hade det ju varit perfekt!



Javisst ja, det finns visst redan en sådan.... :oops:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071: Hehe.. du e rolig du...

Martin: greppbrädan kommer ha +24 band.. beroende på hur långt det är till mickboxen. det syntes kanske inte så bra på sista bilden?
djupare cutaway kanske blir aktuellet.. ;)

Stallmicken lutar åt en Delano-hybrid.. den med splittbara MM/Jazz poler (pablo-genial!) Ni får ursäkta mina svensk film kommentarer.. det är mycket Hasse å Tage i min uppväxt!
Dock kommer jag ha en mick i halsläget också.. Jag spelar mycket synt-bas på bandlös och vill ha möjligheten att feta upp ljudkaraktären då.

Ev blir det någon form av Piezo mick i någon form av stall

(jag gillar 1:ans horn bäst hittils jag med.. får rita vidare nästa vecka.. )

Tack för alla synpunkter och tips..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

När var det nu du skulle börja komma igång med bygget igen? Instrumentbyggartrådar är alltid lika roliga :D Extra roliga när det är man säjlv som skriver dom :wink:

Edit: Jag gillade förresten den nya formen :P Kanske inte den nya rampen så mycket dock :roll: Men formen såg riktigt bra ut!
Skriv svar