Clive

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Clive

Inlägg av BBQV »

Jag var in på Jam i Enköping i går. Där hängde ett par basar av märket Clive. Alla hade J-mikar och alla var snygga. Jag har aldrig hört talas om dem och mannen bakom disken kunde inte säga mycket om dem heller. De kändes lite billiga (men det gör nästan alla nya basar enlig mig :oops: ) men med tanke på priset så var de mer än OK. Det blev bara en snabbkläm, så jag vet inte hur de låter genom en stärkare.

Fakta, åsikter och erfarenheter, någon?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Shorty
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: tis 17 jul 2007, 10:48
Ort: Lidköping

Inlägg av Shorty »

Har sett dom på jam, och som du säger så ser dom snygga ut. Men har dessvärre inte testat nån. Det finns några halvtaskiga ljudklipp på deras hemsida.

http://www.cliveguitars.com/
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har provat samtliga jazzbas modeller de hade på Jam Sthlm. Gillade känslan i dem. Jag provade inte på högvolym, så jag har svårt att uttala mig om ljudet. Sköna att spela på är de iallafall.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Snygga, men jag gillade inte den yxiga kantiga kantiga desigen m bindings riktigt.
Men kändes klart vettiga!

Ljudmässigt har jag ingen aning.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Luppe
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 14:02

Inlägg av Luppe »

Som nybliven ägare av en Clive F&P 300 ska jag väl yttra mig.

Då jag tidigare spelat på en budget-Ibanez sedan 1997, är jag kanske inte den som har bäst koll. Är definitivt ingen ljudofil. Nog om detta.

Köpte den på Jam i Malmö. De rekommenderade den som mycket bas för pengarna. Detta innebär att de nog köpt dom billigt. Märket är identiskt med ett annat tämligen okänt märke som heter "Dame" har jag lyckats klura ut. Dame verkar ha gått i konkurs och blivit Clive. Sydkoreanskt misstänker jag.

Jag valde denna bas då jag ville ha en bas med aktiva mickar, till ett vettigt pris och med ett utseende som jag gillade. Dessutom skulle den vara mer lättspelad än den gamle Ibanezen. Spelar plektrum och metal.

Den uppfyller alla mina krav med råge. Jag jämförde med ett antal andra basar och kände att Clive-basen var mer prisvärd än de några tusen kronor dyrare basarna som t ex Warwick (vampyren är inte min grej...!).

Clivebasen har en charmig EQ som jag kör i ett neutralt läge över de tre banden. När jag vrider upp basEQ finns mycket extra tryck och volym att hämta. Tonkontrollen ställer smidigt om ljudet med stora skillnader mellan de två maxutslagen. Är väl lite barnsligt charmad helt enkelt, då Ibanezen var ljusår borta i inställningsmöjligheter.

Ett gott betyg är att både trummisen och gitarristen är sjukt nöjda då basen har blivit MYCKET tydligare i replokalen. Intonationen är så gott som perfekt enligt stämapparaten.

Jag har väl klämt på instrument som känts mer robusta utan att denna bas är plastig och vek på något vis.
Skriv svar