Spector?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Spector?

Inlägg av FreCKo »

Så, jag satt och kollade lite på Spector-basar, och dom verkar ju onekligen lite småmysiga... Om man bortser från prislappen, 16700Kr för deras "sämre" högerhänta Euro-bas (med lönn eller zebrawood-kropp, bara euro-serien som finns i vänster)... Så då kollade jag på Thomann, och där kostade den bara lite över 9000Kr?! Så då börjar jag ju fundera lite, 9000Kr för en riktigt sjysst femma... Det är ju inte överdrivet mycket, och även om det är 15% påslag för vänsterhänta basar så blir det ju ändå bara 10350Kr?

Så, Spector... Hur är dom? :D Har främst kollat på den femsträngade ReBop-modellen (eftersom den är billigast), men den lite dyrare Euro-femman är ju också rätt värd stålarna (bättre mickar, alkropp och genomgående hals för 6000Kr mer)... Hur är ljudet osv? Har lyssnat mycket på typ Pantera, Down och Metallica under black-album, och där är det väl Spector hela vägen? Jag gillar verkligen det ljudet, så om man kan få fram det är det ett stort plus... :D
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Hej FreCKo,

Jag har ägt en Spector 5:a, NS5CR hette den. Det är föregångaren till Euro 5:an, fast min hade inga crown-inlägg i halsen och 34" skala.

Jag gillade den som tusan men sålde den tillsammans med 2 Peavey Cirrus basar för att få loss pengar till min Lakland 5:a. Det jag minns mest var den kraftiga halsen, som du ska se upp med om du inte gillar detta. Vi pratar baseballbat-feeling här, riktigt stabbig och rund. Jag gillade dock detta. Ljudmässigt så är du rätt ute med banden du anger, det är så dessa basar låter. De är dock flexibla ljudmässigt och fixar det mesta, men det är klarhet och punch i första rummet.

H-strängen var en av de bättre jag testat på en 34", det lär ju absolut inte ha blivit sämre med en 35". Dock ändras ju spelkänslan lite med 35". Men det är ju bara en vanesak. Hantverket och kvalite är i toppskiktet, så där finns inget att oroa sig över.

Hoppas det var till lite hjälp,
Bootzy
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bootzy skrev:Hej FreCKo,

Jag har ägt en Spector 5:a, NS5CR hette den. Det är föregångaren till Euro 5:an, fast min hade inga crown-inlägg i halsen och 34" skala.

Jag gillade den som tusan men sålde den tillsammans med 2 Peavey Cirrus basar för att få loss pengar till min Lakland 5:a. Det jag minns mest var den kraftiga halsen, som du ska se upp med om du inte gillar detta. Vi pratar baseballbat-feeling här, riktigt stabbig och rund. Jag gillade dock detta. Ljudmässigt så är du rätt ute med banden du anger, det är så dessa basar låter. De är dock flexibla ljudmässigt och fixar det mesta, men det är klarhet och punch i första rummet.

H-strängen var en av de bättre jag testat på en 34", det lär ju absolut inte ha blivit sämre med en 35". Dock ändras ju spelkänslan lite med 35". Men det är ju bara en vanesak. Hantverket och kvalite är i toppskiktet, så där finns inget att oroa sig över.

Hoppas det var till lite hjälp,
Bootzy
Precis det svaret jag var ute efter :D Tack så mycket. Att halsen är av det tjockare slaget gör inte mig så mycket, jag har riktiga "bashänder" (stora händer, långa kraftiga fingrar jämfört med gitarristen som bara har långa spinkiga fingrar), så det kommer nog inte vara något problem... Får se till att fixa jobb och så nu, för en Spector är det jag ska ha :D
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Inlägg av Relic »

Kan inte annat än att rekommendera Spector basar. Har 2 stycken nu, en NS5CR från tiden när dom hette SSD och en ny Legend 5:a.

Vi har ganska liknande smak när det gäller basljud och det är inga problem att få fram ett sånt ljud.

Kroppen är ju väldigt liten och välvd och det kändes lite underligt med det i början. Särskilt när man som jag kommer från en Jazz 5:a. Som sagt är halsarna bastanta men jag gillar dom.

NS5:an är också ordentligt tung i och med att det är genomgående hals. Så det är bra att ha ett ordentligt axelband.

Jag tror nog du kommer att bli nöjd med en Spector.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ah, låter mycket bra :D Gillar ju verkligen designen också, lite typ... Warwick Streamer över den (eller ska man kanske säga att det är lite spector över Warwick streamern? Har hört att Warwick kopierade Spector-modellen)...

Hur som helst kommer det dröja typ ett år minst innan jag kan köpa en sån dyr bas, så jag ska köpa en femsträngad Dean och slänga in EMG-mickar, borde ju ta mig ett steg närmare Spector-ljudet :wink:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Så som jag förstått det betalar fortfarande Warwick royalty/licenspengar till Spector för kroppsformen.

Jag gillar Warwicks halsar bättre än Spectors.
Greppbrädan är helt plan, hur schysst som helst!

Sen gillar jag inte den lackade halsen på spectorbasarna, det känns som att händerna fastnar i den tjocka lacken.

Ljudet har jag ingen åsikt om då jag mest spelat på Spectorbasar oförstärkt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

maxoges skrev:Så som jag förstått det betalar fortfarande Warwick royalty/licenspengar till Spector för kroppsformen.

Jag gillar Warwicks halsar bättre än Spectors.
Greppbrädan är helt plan, hur schysst som helst!

Sen gillar jag inte den lackade halsen på spectorbasarna, det känns som att händerna fastnar i den tjocka lacken.

Ljudet har jag ingen åsikt om då jag mest spelat på Spectorbasar oförstärkt.
För mig spelar det ingen roll om halsen är lackad eller inte... Svettas som en gris om händerna iaf :D Nu verkar det dock bli så att jag köper en femsträngad Dean och slänger in EMG-mickar i den... Tills jag har råd med en bättre :roll:
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Håller delvis med Maxoges!!

Jag är ju Warwick freak som ni kanske förstått..
Men har ju givetvis ägt några Spector basar också..

Gillar helt klart Warwicks halsar mer än Spector halsarna. FAST jag gillar dock att Spector har lackade halsar. Customshop grej hos Warwick men man kan ju få de..

Sen gillar ja ljudet mycke mer i Warwick basarna än i Spector. Just alla Spector basar som har EMG mickar är inte roligt tycker ja.
Gillar inte alls EMGs mickar, dom är bright och utan någon direkt botten tycker ja. Även svårt att få någon go MID punch..

Snackar man billigare Spector basar och billigare Warwick basar så vinner helt klart Warwick med hästlängder..
Snackar man dock dyrare basar (30000:- -->> ) så är de lite feelingen på hals och så som får avgöra.
Har haft Spector basar som varit kanon och Spector basar som varit ren dynga..
Där emot har jag ALDRIG stött på en Warwick som har varit rent Skräp faktiskt..

Och NEJ ja är inte sponsrad av Warwick längre!!! :D :D :lol:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

marcbass skrev:Håller delvis med Maxoges!!

Och NEJ ja är inte sponsrad av Warwick längre!!! :D :D :lol:
Varför slutade du ditt endorsment med Warwick?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Sa faktiskt upp de när ja testa Windmill basar. Innan ja blev återförsäljare för Windmill..

Tycker Windmill va så bra och ville inte vara låst till Warwick och inte få spela LIVE på Windmill...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Som marcbass skrev, det där med EMG micarna är en smaksak , jag tycker de bidrar till den growliga ton som Spectorbasarna har.
Jag tycker Spector bygger välbyggde yxor , Euroserien har en hel del intressanta grejor , Tex Rebopgrejorna . Vill man gå upp till de amerikanska intrumenten typ NS2 osv får man punga ut 40-60000 vilket kan tyckas överpriserade för ett Stock-instrument.
Gillar man hitechsoundet så tycker jag spectorn är ett bättre instrument än warwick.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

La Contrebasse skrev:Som marcbass skrev, det där med EMG micarna är en smaksak , jag tycker de bidrar till den growliga ton som Spectorbasarna har.
Jag tycker Spector bygger välbyggde yxor , Euroserien har en hel del intressanta grejor , Tex Rebopgrejorna . Vill man gå upp till de amerikanska intrumenten typ NS2 osv får man punga ut 40-60000 vilket kan tyckas överpriserade för ett Stock-instrument.
Gillar man hitechsoundet så tycker jag spectorn är ett bättre instrument än warwick.
Mjo, Rebop-grejerna verkar ju redigt sjyssta, men om jag skulle tröttna på dom mickarna och vill uppgradera till aktiva EMG-mickar, då är jag ju uppe vid priset på en "vanlig" euro, och då kan man lika gärna lägga till typ 6000Kr fråjn början och få en med genomgående hals och lite bättre byggd...

Fördelen med Warwick är ju att alla deras basar (förutom typ LE-modellerna och den akustiska) finns i vänsterhänt... Men fan vet om jag inte tycker att Spector-basarna är fräsigare :D Kommer dock dröja ett bra tag innan jag har råd med en Spector :cry:
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:Kommer dock dröja ett bra tag innan jag har råd med en Spector :cry:
Klipp dig och skaffa ett jobb! Bild
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

illern skrev:
FreCKo skrev:Kommer dock dröja ett bra tag innan jag har råd med en Spector :cry:
Klipp dig och skaffa ett jobb! Bild
Konstigt nog har jag ganska långt hår, och dessutom så är jag ju arbetslös... Dock så har jag lite över 50K liggandes på kontot, så det är ju inte det att jag inte har stålar :wink: Mer det att 40K är vigt åt ett annat håll och dom stålarna dras från kontot ganska snart :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

FreCKo skrev:
La Contrebasse skrev:Som marcbass skrev, det där med EMG micarna är en smaksak , jag tycker de bidrar till den growliga ton som Spectorbasarna har.
Jag tycker Spector bygger välbyggde yxor , Euroserien har en hel del intressanta grejor , Tex Rebopgrejorna . Vill man gå upp till de amerikanska intrumenten typ NS2 osv får man punga ut 40-60000 vilket kan tyckas överpriserade för ett Stock-instrument.
Gillar man hitechsoundet så tycker jag spectorn är ett bättre instrument än warwick.
Mjo, Rebop-grejerna verkar ju redigt sjyssta, men om jag skulle tröttna på dom mickarna och vill uppgradera till aktiva EMG-mickar, då är jag ju uppe vid priset på en "vanlig" euro, och då kan man lika gärna lägga till typ 6000Kr fråjn början och få en med genomgående hals och lite bättre byggd...

Fördelen med Warwick är ju att alla deras basar (förutom typ LE-modellerna och den akustiska) finns i vänsterhänt... Men fan vet om jag inte tycker att Spector-basarna är fräsigare :D Kommer dock dröja ett bra tag innan jag har råd med en Spector :cry:
Ja , det är en smaksak det där med EMGmicarna ..
Själv tycker jag att de Spectorinstrument jag spelat på med neckthru och aktiva EMG har låtit jävligt bra , otroligt schysst growl och versatil EQ.
Men som sagt , satsa på en med genomgående hals , de är som du säger bättre byggda plus att du får en helt annan sustain. Jag gillade neckthru innan , och har några neckthrubasar , men nuförtiden gillar jag bolt on mycket bättre , har dock ingen förklarning till detta :D , kanske min Fendermani .. :D

Lycka till i specotrdjungeln iaf 8)
Skriv svar