Hartke = stort bu

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Liten skrev:Jag föredrar gammla kvitton från musikbörsen! ;)
En bekant till mig orkade inte köpa dasspapper alls när han flyttade hemifrån utan ställde in några telekataloger bredvid porslinstronen.

Glanspapper som glanspapper.... Men det smetar ju ut mer än det torkar upp!!??
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

usch...
Får mig att tänka på en Gitarrspelande vän som på den numera nedlagda laserdomehallen i Gävle fick rännskita och toapappret på toan vart slut. Tydligen så är han inte så smart att han ringer till någon av oss andra utan han börjar riva ner planscher fr väggarna och torkade sig med...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Hmmm... Jag äger en Hartke HA2500 med en VX115 låda till.

Hade första spelningen med bandet där jag spelar bas i helgen.
Har även en Peaveylåda med en 15" och två diskanter till. Tror det är nån gammal PA högtalare eller nåt. Det låter hyfsat bra med den ikopplad med.

Vi spelade i en loge i ett helt fyrkantigt rum och trots att jag hade min lilla rigg precis bakom mig så hörde jag knappt vad jag spelade.
Fast det berodde nog mer på lokalen än stärkaren...

Provade att spela ikväll här hemma med bara VX115 lådan ikopplad och det lät inte alls nåt vidare. Inget tryck alls och om jag vred upp volymen nära max så distade det och lät allmänt illa.
Testade att repa utomhus en gång när vi repade och fick absolut inget tryck i basljudet. Kan ju bero på att stärkaren bara ger 180w vid 8 ohm och 250w med båda högtalarna ikopplade men ändå...

Skulle nog haft en annan låda än VX-lådan till kanske.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja det där går inte.
Du lär ju ha lite grejer m tryck i...

Hartke är ju bara skit...!
Hartke duger till att torka sig i röven med... eller?




Fast jag tycker fortfarande min låter ganska bra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Njäe... inte så nu.
Jag ville bara dela med mig av lite erfarenheter av denna fina förstärkare. :wink:
Jag är nog rätt nöjd med toppen, men VX lådan däremot...








Hartke rules!
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

kanifflesmannen skrev:Njäe... inte så nu.
Jag ville bara dela med mig av lite erfarenheter av denna fina förstärkare. :wink:
Jag är nog rätt nöjd med toppen, men VX lådan däremot...








Hartke rules!


Hehe, tänkte väl det.
Egentligen kan jag inte uttala mig om hartkes senare serier. Jag har hört väldigt lite positivt om dem måste jag säga...

Som det skrivits, det finns Hartke och det finns Hartke.
Jag har varit väldigt nöjd med min XL 2x15 och min 7000-topp.
Inget krångel och lättrattat.
Dock så ändras ju ofta ljudidealen ibland..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag trivs fortfarande bra ihop med min HA3500 topp. Lite tung kanske, men ljudmässigt helt ok.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Slår ett slag för min HA3500 också. Har fått till prima ljud i den nu och min 4x10 XL till låter helt ok. Lät bättre i förra replokalen, men nu när jag har kombinerat den med en 2x15 har jag absolut inget att klaga på.
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

mojo skrev: Att kategoriskt såga tyder mer på egna handhavandeproblem
Nja, Hartke har ett visst sound och gillar man inte det soundet ska man inte köra på Hartke. Handlar inte om handhavandeproblem. Bara om vad man gillar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MEN, det är många som sågar Hartke för att det alltid varit relativt billigt.

Men visst är det så Martin, att Hartke låter Hartke, och alla gillar inte samma lika va, som sagts så många gånger.
Men jag tycker även Mojo har rätt, vet man hur man ska göra osv så är det inga problem att få till bra ljud även i en Hartke.
Det är många som jämför hartke m Behringer och det allra billigaste. Kanske den nya serien är på samma nivå, det vet jag inte men de äldre Hartke är en helt annan grej...

Som sagt. Jag har vart nöjd i 7 år typ m min. Lådan funderar jag på att behålla dessutom, har dock inte lyckats testa hur den låter med Sunntoppen än.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
FretlesS
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 12:54

Inlägg av FretlesS »

Jag har en Harkte 3500 och en 810a, tycker det låter helt okey! hade en fetare topp till lådan en gång och det lät riktigt tjockt!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

FretlesS skrev:Jag har en Harkte 3500 och en 810a, tycker det låter helt okey! hade en fetare topp till lådan en gång och det lät riktigt tjockt!
Välkommen! Jag tycker det är helrätt när en nykomling kommer in och säger vad han/hon tycker. Kanon!
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Själv föredrar jag faktiskt Leni Röven.
FretlesS
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 12:54

Inlägg av FretlesS »

MALA skrev:
FretlesS skrev:Jag har en Harkte 3500 och en 810a, tycker det låter helt okey! hade en fetare topp till lådan en gång och det lät riktigt tjockt!
Välkommen! Jag tycker det är helrätt när en nykomling kommer in och säger vad han/hon tycker. Kanon!
vad ska man säga om man inte säger vad man tycker? :P
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

FretlesS skrev:
MALA skrev:
FretlesS skrev:Jag har en Harkte 3500 och en 810a, tycker det låter helt okey! hade en fetare topp till lådan en gång och det lät riktigt tjockt!
Välkommen! Jag tycker det är helrätt när en nykomling kommer in och säger vad han/hon tycker. Kanon!
vad ska man säga om man inte säger vad man tycker? :P
Man kan hoppa på tåget med alla andra. Om du visste hur många faller som för grupptryck
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
FretlesS
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 12:54

Inlägg av FretlesS »

Faller nog fan för grupptryck rätt ofta jag med! inte i basfrågor dock, tror jag iaf!
fast.. jag skulle ju inte säga nej till en ampeg helrig.. ^^
Skriv svar