Smakfråga

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:
200071 skrev:Surt

*edit* Hur kom den här kommentaren hit?
Om det var min kommentar så var det ett svar på posten ovan...
Det var det inte nej! :wink: (Jag lottade ut en Manne för tre år sedan)

Kommentaren var apropå Beefharts öden och ävnetyr hos den där stora affären...
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:Bild
Varför har ni satt fast den i taket? ;)
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Aha :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

marcbass skrev:Att sen Årnes och MALA lägger sina surt tjänade slantar på att vi andra ska få LEKA med stora förstärkare en hel dag.. HALLÅÅÅ!!!

Bara de e värt och sälja Fender och köpa en Clover, en Manne och en Windmill bas..
För en Fender e väl så dyr va, eftersom den e gammal. :)

Hmmmm. va handlade denna tråden om innan?
Det som gäller nu är alltså att sälja bort fendern?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Beefheart
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 19:07

Inlägg av Beefheart »

MALA skrev:
blackparkas skrev:
MALA skrev:Kom till Bass'n Drums så har du chansen att vinna en Windmillbas, lovar att den ska vara justerad :wink:
Ska ni lotta ut vita Spitfiren??
(Varför jag trodde just den vet jag inte men...)
Nej, inte Spiten utan den här (fast med vintagestall)

Bild
Snygging! När och var är Bass'n Drums? :P
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Beefheart skrev: Snygging! När och var är Bass'n Drums? :P
Kolla länken
http://www.ebs.bass.se/2007/news.htm
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:Det blev förresten inte mitt sista inlägg :roll: Vi är ett fåtal aktörer som försöker sälja andra märken än de stora här i Sverige, t ex Mattisson, Årnes och jag. Vi gör detta för att vi har en stor passion, jag kan tala för mig själv när jag säger att jag enbart har det som hobbyverksamhet och inte för att tjäna mitt leverbröd. Tror faktiskt att vi etablerar mycket bra initiativ och samarbeten som kanske inte existerar mellan de stora. Helt ärligt är jag gladare om någon av mina "små märkeskonkurrenter" säljer en bas än att någon av de stora får ut ett instrument till :wink:
Oj, väldigt vad folk tar åt sig på det här stället.... :roll:
Ärligt talat så visste jag inte att Sandberg räknades som en av de stora drakarna, men jag noterar detta så vet jag till nästa gång.

Det finns dåliga ex av alla märken, om någon bestämt sig för att köpa en bas av något märke så har de väl all rätt att göra det utan att det kommer kommentarer om att det är "rena skiten" (jaja... det var inte ordagrant vad som sas, men ibland är det det som vill fås fram) och märke X är minsann bättre. Saken är som sagt som baken och man kan inte vinna alla slag (även om man försöker).:P
Så MALA, vad skulle en surfgreen P-bas med Musicman humbucker kostar hos Windmill? De är inte så dyra säger du...... :wink:

Säger inget om vad ni pysslar med. det är fantastiskt att det finns eldsjälar som vill göra detta för detta lilla land som vi lever i, men det är sällan eller aldrig det kommer några kommentarer om att 200071 fäller liknande utlåtande om sina konkurrenter. Han låter varan tala för sig och påpekar att de finns när folk frågar. Resten av försäljningen här sker mer eller mindre på det goda ryktet och de nöjda kunderna som förespråkar det som Peter erbjuder. . Det läggs aldrig på den nivån att det ska säljas genom att påvisa att andras produkter är sämre. Det är det som man kan haka upp sig på att det ska baktalas om vad alla andra tillverkar och varför de kan vara billigare istället för att ägna sig åt att sälja det man har själv genom att bara låta varan tala för sig.

Kort sagt. Skippa skitsnacket och se till att det är bra basar som levereras. Med bra produkter kommer bra vitsord och ett rykte. Även det musikaffärerna har hemma är ett ansikte utåt , vilket har förståtts vid det här laget......

Att JAM har dåligt justerade instrument ter sig som ett skämt då de stolt propagerar att de har 3-4-5 st gitarr- och bastekniker som jobbar där i princip heltid. Vad gör de hela dagarna?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Matte: Word! No offense Mala och Marcus, men jag tyckte också ni gick för långt i det här fallet.


Har Jam 3-4-5 tekniker? Är de de där snorungarna, östermalms-bratsen som står och snackar med varandra eller gå och hänger ner en gura för att låtsas som att han har världens viktigaste jobb. Istället för att komma hjälpa mig plugga in basen jag vill testa i en vettig stärkare?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

blackparkas skrev: Har Jam 3-4-5 tekniker? Är de de där snorungarna, östermalms-bratsen som står och snackar med varandra eller gå och hänger ner en gura för att låtsas som att han har världens viktigaste jobb. Istället för att komma hjälpa mig plugga in basen jag vill testa i en vettig stärkare?
Från deras hemsida:
Skulle du våga lämna in ditt stränginstrument till dessa gröna gitarrbyggare?
Jodå, det skulle nog löna sig - dom är visserligen rätt nyutexaminerade från Malmstensskolan men butikschefen Oscar Björklund som själv är utbildad Luthier har handplockat allihop och tar själv ansvaret för att allt som lämnar deras flinka fingrar håller högsta klass.

Bild
Från vänster till höger: Lars Rasmusson, Henrik Jansson, Mats Nordvall och Michele Benincaso.

Tidigare har vi på JAM knappt hunnit med att serva alla instrument vi själva sålt, bytt in osv. Men nu är det alltså dags - nu börjar tiden räcka till för mer service. Så titta in på JAM Gitarrer på Roslagsgatan 7 i Stockholm - här finns verkligen den expertis som saknas på många andra håll. Är du osäker på om det lönar sig att reparera eller serva ditt instrument kan du begära kostnadsförslag. Observera att du även kan låta specialbeställa ett instrument precis som du vill ha det.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Matte skrev:
blackparkas skrev: Har Jam 3-4-5 tekniker? Är de de där snorungarna, östermalms-bratsen som står och snackar med varandra eller gå och hänger ner en gura för att låtsas som att han har världens viktigaste jobb. Istället för att komma hjälpa mig plugga in basen jag vill testa i en vettig stärkare?
Från deras hemsida:
Skulle du våga lämna in ditt stränginstrument till dessa gröna gitarrbyggare?
Jodå, det skulle nog löna sig - dom är visserligen rätt nyutexaminerade från Malmstensskolan men butikschefen Oscar Björklund som själv är utbildad Luthier har handplockat allihop och tar själv ansvaret för att allt som lämnar deras flinka fingrar håller högsta klass.

Bild
Från vänster till höger: Lars Rasmusson, Henrik Jansson, Mats Nordvall och Michele Benincaso.

Tidigare har vi på JAM knappt hunnit med att serva alla instrument vi själva sålt, bytt in osv. Men nu är det alltså dags - nu börjar tiden räcka till för mer service. Så titta in på JAM Gitarrer på Roslagsgatan 7 i Stockholm - här finns verkligen den expertis som saknas på många andra håll. Är du osäker på om det lönar sig att reparera eller serva ditt instrument kan du begära kostnadsförslag. Observera att du även kan låta specialbeställa ett instrument precis som du vill ha det.

Men du vad slut.....
Jag blir mörkrädd.

"Tidigare har vi på JAM knappt hunnit med att serva alla instrument vi själva sålt, bytt in osv"

Jasså? Den enda bas som känts någotluna klockren var en Highway Precision jag testat där. + möjligtvis Schecter Ultran.
Men det var säkert nå´n praktikant som hade fixat dem...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag ber uppriktigt om ursäkt, och om det uppfattades som om jag tycker att Sandberg är en av de stora drakarna så är det inte alls så. De stora drakarna för mig är framförallt Fender, Ibanez och några fler. Jag ville mest få ur mig att det finns kunder som tycker att våra halsar är kanon. Detta vet även Sandberg eftersom de bad oss bygga deras halsar. Eftersom vi inte har kapacitet till det har de (Sandberg) flyttat stora delar av tillverkningen utomlands. Därmed inte alls sagt att de är en stor drake eller att det är sämre, bara att det finns olika smak. Hoppas detta var ett mer balanserat svar och återigen ber jag om ursäkt om någon kände sig påhoppad. Kan väl också säga att det är svårt att dra den personliga gränsen mellan basist och leverantör i vissa fall och att det är lätt att blanda ihop rollerna när man blir lite upphetsad. Så - no offence!
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Matte skrev: Så MALA, vad skulle en surfgreen P-bas med Musicman humbucker kostar hos Windmill? De är inte så dyra säger du...... :wink:
mellan 16-19.000, all handmade in the Tyskland. Det lägre priset om vi gör en serie på 3-4 basar (Groover) och det högre om vi gör ett enda ex.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar