Äkta kopior?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Äkta kopior?

Inlägg av BBQV »

Jag har lite funderingar angående äkta eller fejk.

Både Fender, MusicMan och Gibson tillverkar ju ett par olika varianter av sina basar, ibland under annat namn. Är det nå'n som provat alla tre varianterna av nå'n av modellerna som kan uttala sig om deras kvalité i förhållande till varandra.

Fender American Precision, Highway 1 och Squier Modified Standard.

MusicMan StingRay, SUB och OLP.

Gibson Thunderbird, Epiphone Thunderbird Elitist och Epiphone Thunderbird IV.

Vad är det som motiverar de stora prisskillnaderna? Om man bortser från texten på huvudet, vad är det man betalar för? Vilken skulle du klassa som mest prisvärd? Är man korkad om man köper nå't annat än originalet? Är man lurad om man köper ett dyrare instrument än man behöver? Definiera kvalité, hur märks skillnaderna prismässigt?

Jag har aldrig kunnat göra en direkt jämförelse och en del av dem har jag aldrig provat.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag har testat Musicman Stingray SUB. Jag tycker inte den håller samma kvalitetsstandard som orginalet. Den var lättare, och halsen hade inte alls samma känsla (lackad). Ja skulle hellte köpa en OLP för 2000kr än en SUB för 7000kr.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Mycket bra frågeställning....

Jag för egen del tycker att vissa andra märken som gör Fender-kopior gör dom bättre än Fenders egna för samma pengar. Jag har exempelvis 2st ESP basar - en Jazz och en P. Båda är enligt mig mkt bättre i kvalitet och känsla än dom riktiga i samma prisklass.

Tror nog att Makten kommer skriva en lång avhandling i ämnet inom kort! :wink:
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

straightedge79 skrev:Jag för egen del tycker att vissa andra märken som gör Fender-kopior gör dom bättre än Fenders egna för samma pengar.
+1! När det gäller nya instrument.. jag har nästan 0 till övers för nytillverkade fender-basar.. däremot VINTAGE (hit me..).. en HELT annan 5:a..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ja ibland är det konstigt att man är villig att betala mer för t ex ett USA-tillverkat instrument än ett japanskt av samma märke. Detta speciellt med tanke på att USA tar in japaner för att lära dem kvalitetskontroll (bl a inom bilindustri).
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Dock var det länge sedan bilarna var gjorda i trä.. ;)
Jag vill beställa en bas i Bambuskott! (inkl sötsur sås..) Fixar ni det på Windmill?

Förefaller denna kommentar som rasistisk.. vänligen anmäl den på PM länken nedan! :roll: (JOKIE)
Senast redigerad av Liten den mån 27 aug 2007, 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Liten skrev:+1! När det gäller nya instrument.. jag har nästan 0 till övers för nytillverkade fender-basar.. däremot VINTAGE (hit me..).. en HELT annan 5:a..
Precis! Ge mig en fin Fender bas från -64 så jävlar!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:Dock var det länge sedan bilarna var gjorda i trä.. ;)
Jag vill beställa en bas i Bambuskott! (inkl sötsur sås..) Fixar ni det på Windmill?

Förefaller denna kommentar som rasistisk.. vänligen anmäl den på PM länken nedan! :roll: (JOKIE)
Jodå, jag förstår din kommentar men faktum är att kvalité inte är bundet till en typ av produkter, japanerna är rätt OK på det även på basfronten. Och min kommentar hade ingen som helst koppling till Wäderkvarnar 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:Och min kommentar hade ingen som helst koppling till Wäderkvarnar 8)
Nä.. för då hade det vart BMW och Bentz som skulle tas över till usa för stilstudie.. eller föredrar du att jag säger Porsche? :roll: :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:
MALA skrev:Och min kommentar hade ingen som helst koppling till Wäderkvarnar 8)
Nä.. för då hade det vart BMW och Bentz som skulle tas över till usa för stilstudie.. eller föredrar du att jag säger Porsche? :roll: :D
Du glömde Audi :D

Inte så mycket OT ännu, vi är fortfarande inne på kvalité
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

MALA skrev:
Liten skrev:
MALA skrev:Och min kommentar hade ingen som helst koppling till Wäderkvarnar 8)
Nä.. för då hade det vart BMW och Bentz som skulle tas över till usa för stilstudie.. eller föredrar du att jag säger Porsche? :roll: :D
Du glömde Audi :D

Inte så mycket OT ännu, vi är fortfarande inne på kvalité
Det var en amerikan som hette Deming som lärde japanerna det där med kvalitet direkt efter andra världskriget. När japsen väl visste vad de skulle göra så har de vidareutvecklat metoderna och dissiplinerade som de är så följer de metoderna helhjärtat
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:
Liten skrev:
MALA skrev:Och min kommentar hade ingen som helst koppling till Wäderkvarnar 8)
Nä.. för då hade det vart BMW och Bentz som skulle tas över till usa för stilstudie.. eller föredrar du att jag säger Porsche? :roll: :D
Du glömde Audi :D

Inte så mycket OT ännu, vi är fortfarande inne på kvalité

Jo jag tackar jag....
Mercedes som rostar sönder? Är det kvalitèt menar du?
Och Audi... tss...
;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ja jag har också hört att merca har haft stora problem med rost på sina 2000-2005 modeller.. ?
Vart dom uppköpta av CBS monne?? :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Själv kör jag franskt (bil alltså)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:Själv kör jag franskt (bil alltså)
Där kan vi snacka kvalitèt!!
:D
Fast de franska märkena liksom mååånga andra lider ju fortfarande av ryktet de fick av problemen från 80-90-talen.

Mercedes, precis som Liten nämnde har haft problem m rost på senare år... inte godkänt på bilar för 3-400k...
Såg en 02:as Merca som var i princip sönderrostad... Dörrar, skärmkanter...
Framförallt dörrarna har varit problemet. Men till skillnad mot de flesta andra tillverkare som även haft problem med rost så har Mercedes till en början varit rent ut sagt pittar när det gäller garantin på detta...

Ursäkta OT.
Jag gillar the real deal, MEN, skulle jag inte ha råd att köpa t.ex. en Fender så skulle jag kunna tänka mig att köpa något annat.
Senast redigerad av blackparkas den mån 27 aug 2007, 11:22, redigerad totalt 2 gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:Ja jag har också hört att merca har haft stora problem med rost på sina 2000-2005 modeller.. ?
Vart dom uppköpta av CBS monne?? :roll:
Nästan; det var Chrysler va?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

200071 skrev:
Liten skrev:Ja jag har också hört att merca har haft stora problem med rost på sina 2000-2005 modeller.. ?
Vart dom uppköpta av CBS monne?? :roll:
Nästan; det var Chrysler va?

Som blev uppköpta av CBS eller som hade rostproblem?

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev:
200071 skrev:
Liten skrev:Ja jag har också hört att merca har haft stora problem med rost på sina 2000-2005 modeller.. ?
Vart dom uppköpta av CBS monne?? :roll:
Nästan; det var Chrysler va?

Som blev uppköpta av CBS eller som hade rostproblem?

:D
Mercedes slogs väl ihop med Chrysler för några år sedan? Eller har jag helt fel?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

200071 skrev:
blackparkas skrev:
200071 skrev:
Liten skrev:Ja jag har också hört att merca har haft stora problem med rost på sina 2000-2005 modeller.. ?
Vart dom uppköpta av CBS monne?? :roll:
Nästan; det var Chrysler va?

Som blev uppköpta av CBS eller som hade rostproblem?

:D
Mercedes slogs väl ihop med Chrysler för några år sedan? Eller har jag helt fel?
Du har så rätt så rätt. Vet dock inte huruvida det är det som gjort att mercorna rostar, de kanske är allergiska mot Chrysler? Eller så var det så att de märkte att Chryslarna var så mycket läckrare att de skämdes och började rosta...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Liten skrev:
straightedge79 skrev:Jag för egen del tycker att vissa andra märken som gör Fender-kopior gör dom bättre än Fenders egna för samma pengar.
+1! När det gäller nya instrument.. jag har nästan 0 till övers för nytillverkade fender-basar.. däremot VINTAGE (hit me..).. en HELT annan 5:a..
Vintagediskussionen är en helt annan påse, jag har min P -65 och har sett ljuset :wink:

Jag är mest ute efter nya instrument. Man vill ju gärna ha alla coola basar som nå'nsin tillverkats, men eftersom jag inte har råd med äkta vara så funderar jag på snikvarianterna... En StingRay kan man ju hitta för tiotusen, så en ny SUB till fullpris är inte intressant egentligen, men det är principen jag är ute efter: Är det nå'n idé att köpa en budgetbas överhuvudtaget?

Jag vet att Makten och Johannes har diametralt motsatta åsikter i frågan och jag kan instämma i bådas argument. Därav denna tråd.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

straightedge79 skrev:Tror nog att Makten kommer skriva en lång avhandling i ämnet inom kort! :wink:
Nja, jag orkar nog inte skriva så långt idag. :roll:
BarbequeVillage skrev:Vad är det som motiverar de stora prisskillnaderna? Om man bortser från texten på huvudet, vad är det man betalar för?
Man betalar tveklöst mest för märket och tillverkningslandet. Där kan man ju halvera priset direkt om det är "fel" märke men samma kvalitet i övrigt. Sen är det mest detaljarbete och val av råvaror, samt lönenivån i tillverkningslandet som sätter priset. Har man fått för sig att allt annat än det traditionella träslaget i ett instrument är skit så blir det antagligen dyrare än om man använder öronen. Tror man att cellulosalack låter bättre så blir det givetvis också dyrare.
För min del så är det enda som egentligen spelar någon roll finliret, justering och passning av delar. Och det kan jag fixa såpass lätt själv att jag inte tänker betala massa tusenlappar extra för att någon på fabriken gör det åt mig.
Visst skiljer det i övrigt också mellan dyra och billiga instrument, men inte så mycket som prisskillnaden antyder.

Varför köper folk guldsmycken istället för förgyllt? Det syns ju ingen skillnad. Antagligen för att det känns bättre. Hur fan det nu kan kännas bättre att betala mer än man behöver.
Varför köper folk klockor med mekaniska urverk? Ett kvartsurverk är exaktare och extremt mycket billigare. Går tiden "bättre" med mekanik? Nja.

Tillägg: Och som vanligt; prova själv. Varför ska man låta andra avgöra vad som är bra eller dåligt åt en?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker OFTAST så är det kvallitètsskillnad, ljludskillnad och en helt annat känsla i "The real deal"
Dock så finns det ju exemplar, t.ex. det Fiesta Red-exemplaret av Classic 50´s P-bas som hänger(Hängde?) på Estrad (4-sound..) som är så grymt bra injusterat så att den är en fröjd att lira på.
Visst, en förståsigpåare skulle säkert känna skillnad iaf...


MEN jag hävdar fortfarande att det finns en anledning till att en Squier kostar 2500 spänn och en US kostar 12 och uppåt.
Klart alla egentligen kan spela på en Sqier el. OLP el. Epiphone, MEN jag hävdar ändå att man får det man betalar för. Se´n kan man modda en Squier hur mycket man vill m nya stämmisar och mickar och och och och... för att få den att kännas och låta som en dyrare bas.

Men... Även om man sänker ner en Cheva 305:a i en Nissan så blir det ingen Camaro...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Visst, en förståsigpåare skulle säkert känna skillnad iaf...
Varför bry sig om förståsigpåaren?
MEN jag hävdar ändå att man får det man betalar för.
Ja, man betalar för märket och får rätt märke. :wink: Om en helt oinsatt människa skulle jämföra kvaliteten så skulle den också märka skillnad, men troligen aldrig begripa hur den ena kan kosta fem gånger mer än den andra.
Se´n kan man modda en Squier hur mycket man vill m nya stämmisar och mickar och och och och... för att få den att kännas och låta som en dyrare bas.
Av egen erfarenhet: Min nuvarande Squier har bättre lack och bättre passform på delarna än min fd. American Vintage. Är det rimligt att betala 6 gånger mer för en bas där inte ALLT är bättre? Att Squiern dessutom låter bättre indikerar att den har trevligare träbitar, men det är ju "fel" träslag.
Vad man ska byta stämskruvar för kan jag inte begripa.
Men... Även om man sänker ner en Cheva 305:a i en Nissan så blir det ingen Camaro...
En Nissan är ju inte en Camaro-kopia, så den jämförelsen är lite konstig.

Tillägg: Mer relevant blir det om man jämför Skoda med VW. Samma skit med olika skal och olika märke med helt olika pris.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Man tackar för uppmärksamheten!

Jag känner att jag har lite bättre koll, synd bara att alla inte är överens... Det vore ju så mycket enklare då! :lol:

Fender och MusicMan och deras kloner har jag hyfsad koll på, men hur är det med T-birdarna? Där känns det spontant som att det är en rejäl skillnad mellan original-Gibson och snik-Epi (speciellt den första serien med alkropp och lönnhals...). Men Elitist då, hur är de i förhållande till de andra två?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar