Hjälp med att välja bas från musikbörsen!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Boom skrev:Jag skulle rekommendera att spara ihop någa extra slantar och titta närmre på t.ex Squier Vintage modified som ger bra valuta för pengarna.
+1! För dryga 3000 får du en riktigt riktigt bra bas. Har den bandlösa "Jaco-kopian" och den är mycket mer än värd pengarna. Köpte den på Jam i Stockholm och som vanligt gav dom en sjysst deal med axelband och case och allt. Annars tycker jag Cort gör riktigt bra budgetbasar. Prova i butiken innan du köper så du får ett bra ex också. Min första bas var en Squire p-bas som senare visade sig vara ett helt kasst köp.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lyssna på mannen istället.
Han har ju inte den budgeten!
Bättre att köpa en bas till att börja med som kan avyttras senare när pluringen finns.
En bas+stärk för 1´000 spänn får han ju igen pengarna på.

En snälla nå´n apropå taskiga förstabasar.
Den Arian jag började på köpte jag för 700 spänn -82.
Det var den defentivt inte värd, kan jag säga!
Men jag lider inte av det idag.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Lyssna på de äldre, de har vishet!

Jag skulle aldrig i livet köpa varken Behringer eller Washburn!

Den lilla Peaveystärkaren har jag haft en likadan, skitbra!

Repor och sån skit spelar ingen roll, annat än att du slipper bli sur när du själv repar basen första gången.
Borna
Medlem
Inlägg: 174
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 16:03
Ort: Uppsala

Inlägg av Borna »

Hmm, måste prata med mamma idag efter skolan! har skapat en musikförening i skolan, första mötet om 10 minuter! hoppas nån har något liknande till salu =)

Hmm, jag struntar fullständigt i om det är en bra eller dålig bas, bara man lär sig grunden och lär sig spela! det är det som är viktigast för mig!

sen förstår jag inte, vad menas med +1? +2? :?

ska se med mamma om hon kan sponsra mig, annars får jag vänta slutet av månaden om ja ska betala 1.1, hehe..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Borna skrev:Hmm, måste prata med mamma idag efter skolan! har skapat en musikförening i skolan, första mötet om 10 minuter! hoppas nån har något liknande till salu =)

Hmm, jag struntar fullständigt i om det är en bra eller dålig bas, bara man lär sig grunden och lär sig spela! det är det som är viktigast för mig!

sen förstår jag inte, vad menas med +1? +2? :?

ska se med mamma om hon kan sponsra mig, annars får jag vänta slutet av månaden om ja ska betala 1.1, hehe..
+1=Håller med, kunde inte sagt det bätte själv.
+2=Jättebra sagt. Håller med jättemycket
+3= :retar:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Geddy_Lee skrev:Kan inte låta bli att undra om den här är fotad under vatten?? :shock:
http://www.blocket.se/vi/13311156.htm?ca=11_s
Citat " NybörjarBas med förstärkare knappast använd.
tillbehör -Basställ, Sladd och Armsnitt" ??? Que?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

MALA skrev:
Geddy_Lee skrev:Kan inte låta bli att undra om den här är fotad under vatten?? :shock:
http://www.blocket.se/vi/13311156.htm?ca=11_s
Citat " NybörjarBas med förstärkare knappast använd.
tillbehör -Basställ, Sladd och Armsnitt" ??? Que?
kroppen ergonomiskt avfasad för höger underarm kanske ?????

Geddy: Bilden är inte tagen under vatten. Det är bara en helt vanlig fettnäsa på linsen. :wink:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Scuba skrev: kroppen ergonomiskt avfasad för höger underarm kanske ?????
Jo men det är väl inget tillbehör!!! Vänta lite grabbar medan jag sätter på armsnittet :roll:

Ursäkta att jag raljerar, jag har säkert skrivit massor av dynga i oförstånd själv
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Armsnitt ja. Stackaren kanske har missuppfattat hur axelbandet skall användas?
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:Citat " NybörjarBas med förstärkare knappast använd.
tillbehör -Basställ, Sladd och Armsnitt" ??? Que?
Det kanske är en speciell emo-bas? ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Citat " NybörjarBas med förstärkare knappast använd.
tillbehör -Basställ, Sladd och Armsnitt" ??? Que?
Det kanske är en speciell emo-bas? ;)

Haha!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Borna
Medlem
Inlägg: 174
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 16:03
Ort: Uppsala

Inlägg av Borna »

daionsavage skrev:Jag tycker att du skall försöka att provspela innan du bestämmer dig.
Du skall tycka att din bas är bekväm i dina händer.
Du skall uppskatta hur den låter.
Du skall gilla hur din bas ser ut.

Av de två alternativ du började med så skulle jag ha tagit washburnbasen, men det är inte någon annan än du som kan avgöra vad du skall ha för instrument. :wink:

Lycka till!
Jo, drog till 4sound idag.. De har en SKITsnygg! Squier Affinity Elbaspaket, fyyyfan va fin! speciellt den röda :joy:

dock kostar den 2995 ^^ värsta uberbasen! fast jag hade inte mycket tid och sätta mig och prova basen! men Washburnern satt jag ett tag med dvs cirka 5 minuter! men jag måste undersöka läget lite mer, jag håller tummarna för 2995 kronors basen, blir avbetalning som sagt!

en negativ sak med Wash~ den är skitful den andra var smal och vacker! ska se om ja kan hitta bild! fanns inte så många på google, dvs paketet ;( haha
Borna
Medlem
Inlägg: 174
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 16:03
Ort: Uppsala

Inlägg av Borna »

daionsavage skrev:Jag tycker att du skall försöka att provspela innan du bestämmer dig.
Du skall tycka att din bas är bekväm i dina händer.
Du skall uppskatta hur den låter.
Du skall gilla hur din bas ser ut.

Av de två alternativ du började med så skulle jag ha tagit washburnbasen, men det är inte någon annan än du som kan avgöra vad du skall ha för instrument. :wink:

Lycka till!
Jo, drog till 4sound idag.. De har en SKITsnygg! Squier Affinity Elbaspaket, fyyyfan va fin! speciellt den röda :joy:

dock kostar den 2995 ^^ värsta uberbasen! fast jag hade inte mycket tid och sätta mig och prova basen! men Washburnern satt jag ett tag med dvs cirka 5 minuter! men jag måste undersöka läget lite mer, jag håller tummarna för 2995 kronors basen, blir avbetalning som sagt!

en negativ sak med Wash~ den är skitful den andra var smal och vacker! ska se om ja kan hitta bild! fanns inte så många på google, dvs paketet ;( haha
Skriv svar