Frågor om kontror

Prata om allt som har med elbasar att göra
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Förlåt de 75 identiska inläggen - de syntes helt enkelt inte innan.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Bumpar med en ny fråga.

Spelar det nån roll på hur man bör fixa setupen beroende på om man spelar jazz eller mer blues/rockabilly?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svarte_Jack skrev:Bumpar med en ny fråga.

Spelar det nån roll på hur man bör fixa setupen beroende på om man spelar jazz eller mer blues/rockabilly?
Smaksak men jazz setup ofta låg stränghöjd, rockabilly hög.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Svensson skrev:
Svarte_Jack skrev:Bumpar med en ny fråga.

Spelar det nån roll på hur man bör fixa setupen beroende på om man spelar jazz eller mer blues/rockabilly?
Smaksak men jazz setup ofta låg stränghöjd, rockabilly hög.
Hmm. Det kunde jag nästan ana. Alla rockabillybasister jag sett smiskar på rätt stenhårt :twisted:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

peppe skrev:
basmartin skrev:
GurraG skrev:Jag har hört att de symfoniorkesterbasister som spelar fullstor femsträngad kontra får extra betalt.
För sveda och värk.
:lol: :lol: :lol:
:lol:
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

Spelar det nån roll på hur man bör fixa setupen beroende på om man spelar jazz eller mer blues/rockabilly?
strängarna spelar stor roll. köpte min bas av en rockabillykille som hade eurosonicsträngar på. lätt apa när man skulle spela jazz. bytte till obligato vilket gjorde susen.
Smaksak men jazz setup ofta låg stränghöjd, rockabilly hög
om man har pengar så är det grymt att investera i ett justerbart stall där man kan justera stränghöjden på stallet.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

john.b skrev:
Spelar det nån roll på hur man bör fixa setupen beroende på om man spelar jazz eller mer blues/rockabilly?
strängarna spelar stor roll. köpte min bas av en rockabillykille som hade eurosonicsträngar på. lätt apa när man skulle spela jazz. bytte till obligato vilket gjorde susen.
Que?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

john.b skrev:
Spelar det nån roll på hur man bör fixa setupen beroende på om man spelar jazz eller mer blues/rockabilly?
strängarna spelar stor roll. köpte min bas av en rockabillykille som hade eurosonicsträngar på. lätt apa när man skulle spela jazz. bytte till obligato vilket gjorde susen.
Smaksak men jazz setup ofta låg stränghöjd, rockabilly hög
om man har pengar så är det grymt att investera i ett justerbart stall där man kan justera stränghöjden på stallet.
Och har man inte jättemycket pengar och är lite händig så kan man göra som jag, köpa justerskruvar för 300 pix och operera dit dom själv.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »


Citat:
Spelar det nån roll på hur man bör fixa setupen beroende på om man spelar jazz eller mer blues/rockabilly?


strängarna spelar stor roll. köpte min bas av en rockabillykille som hade eurosonicsträngar på. lätt apa när man skulle spela jazz. bytte till obligato vilket gjorde susen.


Que?

Innan lätt det plonk plonk vilket inte funkade så bra i det jag spelade. med obligatosträngarna fick jag mer sustain och knorr. vackert vackert
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Är eurosonic och obligato olika strängtillverkare? Eller olika typer? Det var det jag undrade. Jag är rätt kass på kontragear.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svarte_Jack skrev:Är eurosonic och obligato olika strängtillverkare? Eller olika typer? Det var det jag undrade. Jag är rätt kass på kontragear.
Eurosonic är en syntetsträng med stålkärna, heter Presto om man köper dom i Europa. Dom är mjukare än stålsträngar men stabilare än sensträngar. Jag har såna och dom låter inte plonk plonk :wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Obligato tillverkas av Pirastro och är stålomspunna med syntetkärna. De är rätt trevliga, åtminstone på vissa instrument. De är lite ömtåliga i omspinningen; om den skadas vid stallet börjar strängarna uppföra sig märkligt. Man får vara försiktig och spänna av strängarna om man t.ex. vill flytta stallet rätt.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

orkar inte göra en ny tråd eller leta reda på någon annan kontratråd. Har slappat nu lite, fick en idé i huvudet hur triolerna fungerade och försökte och dom sitter trots den har stålsträngar. Blir att beställa Presto-strängar så fort som möjligt. Lite overkill att lära sig slappa på den här basen första kvällen med dom här strängarna men som jag ser det nu borde jag kunna play them smooth rockabilly rhythms snabbt som katten. Iofs har jag ju fuskat och tränat på elbas sen i somras ;)


Efter första kvällen med kontran har jag ont i vänsterfingrarna och fått lite krampanfall i den handen, gränsar till blåsor på högerhanden och lite värk i höger armbåge. FAAAN SÅ SKOJ!! :mrgreen: :joy: :joy:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

knedy skrev:orkar inte göra en ny tråd eller leta reda på någon annan kontratråd. Har slappat nu lite, fick en idé i huvudet hur triolerna fungerade och försökte och dom sitter trots den har stålsträngar. Blir att beställa Presto-strängar så fort som möjligt. Lite overkill att lära sig slappa på den här basen första kvällen med dom här strängarna men som jag ser det nu borde jag kunna play them smooth rockabilly rhythms snabbt som katten. Iofs har jag ju fuskat och tränat på elbas sen i somras ;)


Efter första kvällen med kontran har jag ont i vänsterfingrarna och fått lite krampanfall i den handen, gränsar till blåsor på högerhanden och lite värk i höger armbåge. FAAAN SÅ SKOJ!! :mrgreen: :joy: :joy:
Det är ett gift och du är fast. Grattis!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

jag måste fan erkänna att det var roligare än jag hade förväntat mig. Men vill inte slita ut fingrarna allt för mycket första kvällen så har laggt bort den nu tills imorgon även fast jag vill spela vidare :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Skriv svar