vad tror ni om denna?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

vad tror ni om denna?

Inlägg av hosse »

efter lite oväntat klirr i kassan så vandrar tankarna genast iväg till ett nytt basköp. så, den stora frågan är:

vad tror ni om denna?

http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=1755

nån som provspelat?

Tack på förhand!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag tycker att Twang tar ut ett jävla överpris, dom verkar ha fått en status som typ ordentliga vintageförsäljare och kan sen lägga på en sjysst summa stålar på det för det ryktet...

Eller så har jag fått det helt om bakfoten, men så känner jag iaf :D Dra dit och pruta ner den till 13 000Kr istället :wink:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

FreCKo skrev:Jag tycker att Twang tar ut ett jävla överpris, dom verkar ha fått en status som typ ordentliga vintageförsäljare och kan sen lägga på en sjysst summa stålar på det för det ryktet...

Eller så har jag fått det helt om bakfoten, men så känner jag iaf :D Dra dit och pruta ner den till 13 000Kr istället :wink:

mjo, har ju också märkt detta. men det finns få vintageåterförsäljare här i Sverige och just denna tilltalar mig rent utsseendemässigt, dock inte färgen men den funkar. Sen bor jag inte direkt på pendelavstånd :lol: . tänkte mest om någon har provat den?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hmm,
men basen är ju på TipTop och inte på Twang...

Sedan är det nog sant att de lägger på lite väl ibland :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Hmm,
men basen är ju på TipTop och inte på Twang...

Sedan är det nog sant att de lägger på lite väl ibland :wink:
Tycker du att Twang lägger på mycket? :?

Kul grej jag upptäckte: Twang hade en typ 1971 Precision-bas inne, dom sålde den först för 11 000Kr men sänkte sen till 8000Kr (då dom självklart sålde den), hittade samma jäkla bas på Hellstone 1½ år senare. Gissa priset.



...



18 000Kr!!! :shock: Snacka om överpris.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Säkert en OK bas.
Jag har dock hört både de ena och de andra om Tiptop..
Att han gör mycke Ihopplockbasar och säljer dom som originalare..
Samt priserna är väl lite väl..

För 16300.- hittar du säkerligen en schysstare HELT original Jazzbass beggad hos nog privat person..

Säg till när det e läge och handla Hosse och då slänger du ut en POST här typ : Hjälp mig hitta min dröm Jazzbass..

Sen specar du upp va de e du söker så hjälper vi dig som trogna basist vänner att hitta den Fender Jazzbass som du söker..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

marcbass skrev:Säkert en OK bas.
Jag har dock hört både de ena och de andra om Tiptop..
Att han gör mycke Ihopplockbasar och säljer dom som originalare..
Samt priserna är väl lite väl..

För 16300.- hittar du säkerligen en schysstare HELT original Jazzbass beggad hos nog privat person..

Säg till när det e läge och handla Hosse och då slänger du ut en POST här typ : Hjälp mig hitta min dröm Jazzbass..

Sen specar du upp va de e du söker så hjälper vi dig som trogna basist vänner att hitta den Fender Jazzbass som du söker..
Låter som det tiptop jag besökt :D Jävlar va dom stirrar på en när man kommer in också, bara för att man är vänsterhänt och under 40 så betyder det väl inte att man inte kan ta hand om instrument? :cry:
Gäst

Inlägg av Gäst »

För mycket för en 74 , framförallt eftersom detta är ett av de sämre åren efter 65 ..
Men du får testlira den rejält , kanske är en riktig player.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Är just 74:orna extra dåliga alltså? Hade jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

tusen tack för alla råden! det är priset som verkar vara lite obskyrt.

Ska vara jäkligt noga nu då det inte är ofta jag har möjligheten att inhandla en bas i dom här prisklasserna.

Återigen! Tusen tack!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Danne skrev:Är just 74:orna extra dåliga alltså? Hade jag ingen aning om.
Nu är jag ingen expert, men jag har fått mig berättat att Fenders lager av gammalt "vällagrat" trä tog slut just under 1974 och det årtalet lär alltså vara det sista "Vintage-året".

Därför kan det skilja en hel del i kvalitet på basar från -74.


Någon mer kunnig Fender-expert här kan säkert bekräfta eller dementera detta.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bean skrev:
Danne skrev:Är just 74:orna extra dåliga alltså? Hade jag ingen aning om.
Nu är jag ingen expert, men jag har fått mig berättat att Fenders lager av gammalt "vällagrat" trä tog slut just under 1974 och det årtalet lär alltså vara det sista "Vintage-året".

Därför kan det skilja en hel del i kvalitet på basar från -74.


Någon mer kunnig Fender-expert här kan säkert bekräfta eller dementera detta.
Jepp , det stämmer , runt där. Trät blev mycket tyngre , sämre bitar osv.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Som investering - säkert helt OK. 70-talarna verkar ju stiga i pris stadigt och denna är säkert inget undantag. MEN om du är ute efter avkastning på allvar ska du leta upp en bas med originaldelar - de kommer alltid att vara attraktivare.
Du kommer alltid att kunna hitta billigare instrument på privatmarknaden, men det finns ju en annan trygghet i att köpa i butik. TipTop har ett gott rykte, såvitt jag vet.

Som instrument - kanske. Tycker att 70-talarna är ruggigt ojämna i kvalitet. Du måste prova den ordentligt innan du köper. Om den låter och känns bra kan ju bara avgöras med basen i hand. Jag ser dock ett problem i att det inte är matchande mickar - min erfarenhet är att jazzbasar är känsliga för sådant och att obalans/fasproblem kan uppstå.

Men visst är den snygg!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:Som investering - säkert helt OK. 70-talarna verkar ju stiga i pris stadigt och denna är säkert inget undantag. MEN om du är ute efter avkastning på allvar ska du leta upp en bas med originaldelar - de kommer alltid att vara attraktivare.
Du kommer alltid att kunna hitta billigare instrument på privatmarknaden, men det finns ju en annan trygghet i att köpa i butik. TipTop har ett gott rykte, såvitt jag vet.

Som instrument - kanske. Tycker att 70-talarna är ruggigt ojämna i kvalitet. Du måste prova den ordentligt innan du köper. Om den låter och känns bra kan ju bara avgöras med basen i hand. Jag ser dock ett problem i att det inte är matchande mickar - min erfarenhet är att jazzbasar är känsliga för sådant och att obalans/fasproblem kan uppstå.

Men visst är den snygg!
ni gör det inte lättare för mig :lol: . men det är bara bra.

Det som jag hängde upp mig mest på var att någon tidigare nämnde att det ibland är diverse delar sm har kastats ihop och sen säljs som ett orginalinstrument. känns lite tvivelaktigt. sen vet jag också att kvalitén sjönk på 70-talet. men sen så är det ju trots allt en vintage fender som ser grann ut så det är en svår fråga. men ska luska vidare i beggat-träsket ett tag till efter nåt trevligt.

tusen tack.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hosse skrev: ni gör det inte lättare för mig :lol: . men det är bara bra.

Det som jag hängde upp mig mest på var att någon tidigare nämnde att det ibland är diverse delar sm har kastats ihop och sen säljs som ett orginalinstrument. känns lite tvivelaktigt. sen vet jag också att kvalitén sjönk på 70-talet. men sen så är det ju trots allt en vintage fender som ser grann ut så det är en svår fråga. men ska luska vidare i beggat-träsket ett tag till efter nåt trevligt.

tusen tack.
Welcome to the wonderful world of vintage instruments...

Du kan aldrig garanteras att ett instrument inte är hopplockat, tyvärr.

En aspekt till: i min mening är Fenderbasar från 70-talet i allmänhet klart övervärderade som instrument. Det går enligt min erfarenhet 10 dåliga eller halvdana på en bra, men ALLA är dyra nuförtiden. På den tiden man kunde köpa en OK tidig 70-talare för 4-5k var det lugnt, men nu när de börjar krypa uppåt 20k tycker jag att det är helt uppåt väggarna.
Men, som jag sa tidigare, som investering är det helt OK, du får ju igen pengarna.
Skriv svar