Rickenbacker 4001-hjälp..

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Rickenbacker 4001-hjälp..

Inlägg av blackparkas »

Har ev. en Rickenbacker på g.
En Jetglo från 1970.

Det jag vet i dagsläget är att plektrumskyddet är utbytt då det gamla var trasigt. tyvärr är det trasiga slängt.
Kåpan över stallmicken är också den borta.
Skall vara i fint skick (säger de inte alltid det??)

Hur som helst:
Vanligt förekommande bekymmer?
Vad ska det vara för serienummer för att det ska vara en 70:a?
Är det stansat på jacket?
Ser man någon annanstans vilket årtal det är?
Denna var tydligen signerad inuti av den som byggt den?!
Står det årtal på pot:ar och dylikt?
Vad betingar en -70:as Jetglo 4001:a för värde om den är i sagt skick och med icke original plektrumskydd osv?

Det har ju legat 70-talare ute för både 14 och 22k senaste halvåret så man vet ju knappt längre...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

vad jag vet är iallafall serienumret stansat på inputen och vilket år kan man kontrollera på ric's hemsida.. vart har du fått nys om den där då? ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:vad jag vet är iallafall serienumret stansat på inputen och vilket år kan man kontrollera på ric's hemsida.. vart har du fått nys om den där då? ;)

Det var en som ville byta mot min Sunn-topp som han tydligen trodde var ute på annons för att den var med på bild i min mesa-annons...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

cool.. men ska du göra dig av med toppen nu när riggen äntligen är klar?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:cool.. men ska du göra dig av med toppen nu när riggen äntligen är klar?
Nej nej, icke.
Jag ska försöka köpa den isf.
Hade jag vetat om någon till Sunn hade jag bytt, han ville nämligen byta rakt av.... Pengar var det lite mer som var fråga om än vad jag gav för Sunn:en men...

Men vad bör den vara värd?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svin!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:Svin!
Vad nu då?

Svin?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Såg både kåpa ( i vägen ) och pickguard på e-bay så sen som i går.
Lycka till med Ric köpet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:Såg både kåpa ( i vägen ) och pickguard på e-bay så sen som i går.
Lycka till med Ric köpet!
jojo, kåpan skall icke användas. Men skulle vara nice att ha en dock.

Och p-skydd original skulle vara väldigt kul också.
Det finns 2 st originalskydd med basen, ett svart och ett vitt, men det är inte original på så sett att de är från 1970.


Men Grafen... blir du sur om jag köper en Ric??!?



Någon som har åsikt om vad man ska betala för en 70:a?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev:
Klopper skrev:Såg både kåpa ( i vägen ) och pickguard på e-bay så sen som i går.
Lycka till med Ric köpet!
jojo, kåpan skall icke användas. Men skulle vara nice att ha en dock.

Och p-skydd original skulle vara väldigt kul också.
Det finns 2 st originalskydd med basen, ett svart och ett vitt, men det är inte original på så sett att de är från 1970.
Hmm.
Jag har för mig att halsmicken har åkt en smula fram och tillbaka genom åren. Undrar hur det var på 70:orna?
Du har en stunds trevlig Ric forskning framför dig verkar det. :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:
blackparkas skrev:
Klopper skrev:Såg både kåpa ( i vägen ) och pickguard på e-bay så sen som i går.
Lycka till med Ric köpet!
jojo, kåpan skall icke användas. Men skulle vara nice att ha en dock.

Och p-skydd original skulle vara väldigt kul också.
Det finns 2 st originalskydd med basen, ett svart och ett vitt, men det är inte original på så sett att de är från 1970.
Hmm.
Jag har för mig att halsmicken har åkt en smula fram och tillbaka genom åren. Undrar hur det var på 70:orna?
Du har en stunds trevlig Ric forskning framför dig verkar det. :D

Hm... ja... det verkar så... och jag som ska kika på dragracing hela dagen imorgon... och på söndag ska isf affären bli av.
Och så vill jag veta ett skäligt pris på basen... m tanke på de saker som inte är original...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Mot 18 lök om det är bra skick är väl ingen omöjlighet.
Halsmicken sitter närmare halsen på tidigt 70.
Kolla halsen noga. Härliga halsar på 4001:or men kan ha misshandlas med för mycket tension.
Verkar trussroddarna ok? Svårt att kolla då man måste mecka lite.
Kolla tail-liften på stallet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tillägg: jag gav 16000 för min 79:a, iofs en ovanlig färg men i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:Mot 18 lök om det är bra skick är väl ingen omöjlighet.
Halsmicken sitter närmare halsen på tidigt 70.
Kolla halsen noga. Härliga halsar på 4001:or men kan ha misshandlas med för mycket tension.
Verkar trussroddarna ok? Svårt att kolla då man måste mecka lite.
Kolla tail-liften på stallet.
Hm... nu vart det överkurs direkt för min del...
Inte kan jag kolla sån´t där...
Taillift?

Mot 20 lök stod det föst? Men nu 18? :D

Typ 18 lök trots ej originalskydd och kåpan borta alltså?
Hm...


16 för en 79:a.... nu jämför man ju bara med Fender, men borde inte en 70:a ligga högre ändå isf?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev:
anli skrev:Mot 18 lök om det är bra skick är väl ingen omöjlighet.
Halsmicken sitter närmare halsen på tidigt 70.
Kolla halsen noga. Härliga halsar på 4001:or men kan ha misshandlas med för mycket tension.
Verkar trussroddarna ok? Svårt att kolla då man måste mecka lite.
Kolla tail-liften på stallet.
Hm... nu vart det överkurs direkt för min del...
Inte kan jag kolla sån´t där...
Taillift?

Mot 20 lök stod det föst? Men nu 18? :D

Typ 18 lök trots ej originalskydd och kåpan borta alltså?
Hm...


16 för en 79:a.... nu jämför man ju bara med Fender, men borde inte en 70:a ligga högre ändå isf?
Ytterligare en grej som inte handlar om pris (jag är urkass på priser).
Appropå Anli:s tips.
Jag har för mig att trussarna skall gå att byta ut utan att ta bort greppbrädan. Värt att kolla innan. Om trussarna är misshandlade är det en bra prispress.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ja jag backa lite :D
Min var köpt i affär dessutom.... ingen kåpa. Men den kostar inte så mycket.

Tail lift är när bakre plåtdelen har lyft pg av för feta strängar. Jag får in ett papper typ.... normalt. Men det finns skräckexempel. Går att fixa... men om så är fallet så kanske man bör kolla halsen extra noga typ.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Men Grafen... blir du sur om jag köper en Ric??!?
Inte om du köper den åt mig! :P
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

En grej till... finns det spel för att intonera e-strängen?
kan vara lite si och så... min e på snäppen tex (rak hals och strängrassell underlättar dock). Men jag vill inte byta till hipshot!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev:Men Grafen... blir du sur om jag köper en Ric??!?
Inte om du köper den åt mig! :P

Det beror ju på vad du betalar :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vi får se.
Först och främst ska snubben gå med på att sälja, antingen måste jag hejda honom att byta mot en Ebs-rigg eller så ska jag övertala honom att En Fafner är vad han ska ha..... hm...
Skapligt dilemma...
Bestämmer han sig för Fafnern så säljer han troligtvis basen till mig för 15000, vilket jag tycker är ett bra pris.
Personligen tycker jag att tidiga 70-talare bör ligga på 20k och över. Jag tror inte det dröjer så länge tills vi är där, men den som lever får se.
Skräckscenariot är ju om han byter bort den mot en TD650 + 2 EBS lådor... då ska han betala en massa pengar imellan tydligen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev: Bestämmer han sig för Fafnern så säljer han troligtvis basen till mig för 15000, vilket jag tycker är ett bra pris.
Personligen tycker jag att tidiga 70-talare bör ligga på 20k och över. Jag tror inte det dröjer så länge tills vi är där, men den som lever får se.
Då gör du en bra affär tycker jag, den senaste tidiga 70 jag tittade på var ombandad och hade bortplockat motstånd men kostade 20000:-
Jag ska försöka vara glad för din skull... ;)

Sen att folk utnyttjar läget med brist på nya Ric och skjörtar upp priset på sämre begagnade "icke vintage" 4003 till över nypris ignorerar jag helt. Rickenbacker har precis köpt nya CNC-maskiner för att möta efterfrågan så jag härdar ut...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: Bestämmer han sig för Fafnern så säljer han troligtvis basen till mig för 15000, vilket jag tycker är ett bra pris.
Personligen tycker jag att tidiga 70-talare bör ligga på 20k och över. Jag tror inte det dröjer så länge tills vi är där, men den som lever får se.
Då gör du en bra affär tycker jag, den senaste tidiga 70 jag tittade på var ombandad och hade bortplockat motstånd men kostade 20000:-
Jag ska försöka vara glad för din skull... ;)

Sen att folk utnyttjar läget med brist på nya Ric och skjörtar upp priset på sämre begagnade "icke vintage" 4003 till över nypris ignorerar jag helt. Rickenbacker har precis köpt nya CNC-maskiner för att möta efterfrågan så jag härdar ut...

Ja, tycker det är helt sjukt alla dessa som kör sina 2000-talare och i varje annons står det:
-Man får vänta 2 år på en ny Rickenbacker bla bla bla...
Iofs den guldfärgade som var ute på GMF var riktigt läcker, den hade man nog fått för 16 el nå´t om man velat.
Men jag tycker det är absurt att nyare yxor ska kosta lika som gamla, eller mer...

Mest av allt ångrar jag att jag inte bara slänge mig in i bilen och åkte och köpte den blå i Sundsvall för 12k... en 74:a....



Vi får la se hur det blir. Han ville helst byta bort den verkade det som... se´n att han skulle få massa pengar av mig så kunde han köpa vad som helst, det brydde han sig tydligen inte om så mycket...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jadu.. tänk vad fort den i sundsvall såldes..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:jadu.. tänk vad fort den i sundsvall såldes..
Fanns den kvar länge eller?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker 4001-hjälp..

Inlägg av saft »

blackparkas skrev:Har ev. en Rickenbacker på g.

Vad ska det vara för serienummer för att det ska vara en 70:a?
Är det stansat på jacket?
Ser man någon annanstans vilket årtal det är?
http://www.rickenbacker.com

fär finns en serienummers decoder som du skriver in hela serienummret i ( står över båda sidorna om inputjacken, halva på översidan, halva på nedre sidan, i alla fall på dom jag har sett ) då får du upp när den skickades från fabriken, år och datum....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar