ny bas idag!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Hej på er.

Det här är "EDGAR"-Sixten.

Ja, jag "fick lov" att regga mig här också då... :wink:
Jag kör med samma nick som på GMF, Bojen m.fl. forum
Nu spelar jag faktiskt bas, ibland, så det är väl OK? Faktum är att de senaste drya 20 åren, så är det lilla jag spelat aktivt just elbas, medan det från början var gitarr.

Min huvudbas, som varit med nästan hela tiden, är en Hagström Super Swede. Jag har även en Daion Power XX-B och lite annat, inte fullt så rafflande.

Jag fick tips om det här forumet via mail idag från en av deltagarna här. Kan det ha varit Bean kanske?

Hosse, jättekul att Du är så nöjd med basen! Om man räknar kilopriset så är det ju riktigt bra! :wink:

Att Du inte fått kontakt med mig, och att webadressen inte funkar, beror på att .se-domänen blivit stängd från den 20/9. Det var inte meningen, så jag hoppas att det rättas till snart.
Websidan ligger dock i praktiken redan under http://www.edgaraudio.eu och nu har jag akut ordnat med e-post på den domänen också.
Så allt är lika som förut, bara man byter ut .se mot .eu.

Vad gäller Bach-basarna, så har jag ännu bara provat Jazz4. Jag kan egentligen inte säga emot Hosses superlativer, även om man får räkna med att de färgas en smula av nyhetens behag och just att det var bättre än förväntat. Det är fortfarande budget-grejer, det får man ha i beaktande. Det märks väl mest på en något varierande finish och kvalité på materialet.

Jag är själv mycket imponerad av mickarna, och det gäller i samma grad för gitarrerna. De låter riktigt bra!

Tyvärr har jag haft stora problem med kommunikationerna med leverantören, men har förhoppningar om att komma igång igen under hösten.
Det finns fler modeller nu också, mest gitarrer men även någon bas. T.ex. en P-bas i samma stuk som Jazzbasen, men med Rosewood greppbräda. Jag har även sett skymten av en "Sting-bas".
En uppdatering av hemsidan är på gång.
Tyvärr har jag inga priser klara för närvarande.
/Sixten
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Hej Sixten och välkommen hit till de trevliga basisternas hemvist :D !
Ja, det var jag som mailade dig igår kväll.

Hajade till när jag såg din avatar-bild :D Hade själv en sådan Daion i början av 80-talet. Inte ofta man ser dem numera.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Tack Bean, jag har just besvarat ditt mail.

Nä, de är inte så jättevanliga precis, Daion-basarna.
Jag minns att jag gick och tittade beundrande på dem i Hagström-butiken i Gävle på den tiden det begav sig. Jag minns inte vad de kostade, men det var säkert för mycket.
Det blev i stället Hagström-basen, som jag också suktat hårt efter. Den köpte jag privat, begagnad för 1.500:-, 1984 tror jag det var, möjligen -85.

Daion-basen köpte jag för ett par år sedan och jag har även en matchande gitarr. Basen är i topp-skick medan gitarren har lite småskavanker men är fullt funktionsduglig. Mycket bra instrument båda två.
Basen är uppgraderad med ett set OBL-mickar som ger mera drag och botten än originalen.

Min första bas var annars ännu ovanligare, en Ovation Magnum med aktiv elektronik. En märklig konstruktion som jag i ett infall av ombyggndslust nog har förstört för evigt. Ett huvudlöst tilltag i dubbel mening... :oops:
Men det är snart 20 år sedan, så jag hoppas det är preskiberat. Och vem vet, en dag kanske jag gör den färdig? :wink:

Vad är det förresten för bas på din avatar? Den känner jag inte igen.
/Sixten
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det är en JayDee Supernatural. Helt fenomenal bas som ursprungligen byggdes för Mark Kings (Level 42) räkning.

Oavsett vad man anser om Mr. King så är detta en av de absolut bästa basar jag spelat på.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Hej Sixten! ja, jag är verkligen supernöjd! får väl hoppas att du får in lite nya godbitar snart, blev lite sugen nu när du yttrade P-bas och Sting-bas. :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar