Please help me..!!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 11:01
Ort: Ockelbo,Gävleborgs län

Please help me..!!!!

Inlägg av Cheeba »

Tja alla glada basister runt om i landet,
nu behöver jag er hjälp,har sett att många av er spelar på Fenderbasar så jag tänkte be er om råd,

är så att jag lirar då metal och vill ha tag på en bas som passar sig i den genren,har förstått att fender klarar av det mesta och vet att dom är sköna att spela på men that`s it.......
och ni på forumet verkar ju veta vad ni pratar om


så basen som jag undrar över är en Fender American Deluxe P-bass V som jag hittade på jams hemsida tyckte den såg läcker ut och vart en aningen intresserad av den.
så lite hjälp av er fenderbasister skulle då sitta på sin plats
tack på förhand../Cheeba
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Det fungerar nog skulle jag tro. Om inte annat så klarar nog en Warwick, en Ibanez eller en Spector det tunga riffandet.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fenderbasar är grymt allround och hur de låter beror mycket på stärkare och effekter. Billy Sheehan och Steve Harris har länge använt P-basen som utgångspunkt, så den funkar för metal!

Jag tycker du ska börja där, gärna med en stallmik om du skulle behöva lite mera diskant. Aktiv elektronik är heller inte dumt om du vill vässa tonen ytterligare. Slutligen är det alltid bra med en femma om du vill kunna spela nedstämt (populärt bland ungdomarna nu för tiden har jag hört :lol: ) utan att förlora spänsten i strängarna.

När man sammanfattar vad jag tycker så låter det som:

En Fender American Deluxe P-bass V!

Lite compressor, dist och eventuellt lite chorus så är du hemma :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 11:01
Ort: Ockelbo,Gävleborgs län

Inlägg av Cheeba »

man tackar för svaren,skönt att ha ett forum för enbart basister,kör man fast så är det ju alltid nån som vet nåt om nåt,

jo det lär nog få bli en 5:a då vi spelar drop b,blir lite för sladdrigt tycker jag allt,tappar känslan så att säga,

fast hur är det när det sitter en 3 bands EQ på fender????
jag har en ibanez 3006SOL 6strängad sak nu som jag tycker är ruskigt svårjobbad med att ratta fram rätt ljud,det är ett helt företag att ställa in basen tycker jag
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Cheeba skrev:jo det lär nog få bli en 5:a då vi spelar drop b,blir lite för sladdrigt tycker jag allt,tappar känslan så att säga,

fast hur är det när det sitter en 3 bands EQ på fender????
Ja, det är en trebands EQ på dem. Så här beskrivs elektroniken på fender.com.

Master Volume, Pan Pot, 3-Band Active EQ with:
Treble Boost/Cut: +/- 10 db @ 8kHz, a shift in the cut frequency, and about a 2dB slope per octave.
Mid Boost/Cut: +10dB, -15dB @ 500Hz, and a wide band slope.
Bass Boost/Cut: +/- 12 db @ 40 Hz, with a 4dB slope per octave.
18 Volt Power Supply
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 11:01
Ort: Ockelbo,Gävleborgs län

Inlägg av Cheeba »

tackar för infot BarbequeVillage...jag bor ju i gävle nu så jag undrar om du vet nåt om hur den låter,har ju en bit ner till jam så man åker ju inte ner bara sådär och testar och åker hem igen..

var på väg att skaffa mig en Caparison Dellinger men vart lite nervös eftersom vi spelar i Drop B att det ska bli för slappt och okänsla i spelandet..

basen jag har nu låter så "torr" hur jag än vrider och vänder på rattarna
och som sagt vet jag ju inte så mycket om just fender
det finns ju en hel uppsjö med dom och var och en av dom med sitt speciella sound..

har du nån vetskap om just hur den låter vore jag tacksam för lite info
mvh Cheeba
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ja du, hur beskriver man ett ljud?

Det låter lite som nå'n cheesy reklamslogan, men en "P-bas på steroider" är en ganska bra beskrivning...

Som jag ser (hör?) det är Fenderljudet mulligt, med fast botten och ett starkt mellanregister. Diskanten brukar väl vara den svaga sidan hos en P-bas (slapfunk- och fusionbasister kan sakna lite zing i toppen). Det sitter alltid bra i mixen och tar sig igenom gitarrmattor på ett naturligt sätt. Med den aktiva elektroniken är dock begränsningarna borta, men grunljudet finns där.

Som sagt, det är svårt att berätta om ett ljud... Det måste väl finnas möjlighet att testa i Gävle!?! Be Börsen ta hem en.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Vi lirar drop D och jag kör med 110 eller 115 på E-strängen.
Borde det inte vara rätt lagom att köpa ett 5-strängat set och sutta g-stängen om ni kör drop B?
Då får du runt 130 i tjocklek på E.

Jag tycker personligen att en 4:a är mer rockenråll. :lol:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Vi lirar drop D och jag kör med 110 eller 115 på E-strängen.
Borde det inte vara rätt lagom att köpa ett 5-strängat set och sutta g-stängen om ni kör drop B?
Då får du runt 130 i tjocklek på E.

Jag tycker personligen att en 4:a är mer rockenråll. :lol:
.130 låter som en bra idé, har .115 nu för drop A, och det är lite sladdrigt :wink:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:.115 nu för drop A, och det är lite sladdrigt :wink:
Mmm... Kan nog vara lite pilbåge det, kan jag tro. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 11:01
Ort: Ockelbo,Gävleborgs län

Inlägg av Cheeba »

tackar för alla svar,,toppen,toppen
jo jag vet att det är svårt att förklara ett ljud
men visste inte riktigt hur jag skulle formulera frågan så att man begrep vad jag yra om...

jag får allt ta mig ner och testa basen vid tillfälle, det är ju ändå jag som ska ha basen så då är det ju upp till mig i slutet ialla fall och känna efter
vad som känns och låter bra..

ja antingen så blir det en Caparison med ett fetare strängset eller en fenderbas.kan ju inte vara svårare än att testa sig fram helt enkelt

men tack alla ni därute för info och tips....cheers...
Skriv svar