Tumstöd, placera var?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Tumstöd, placera var?

Inlägg av dexter »

Jag håller på att modda en gammal Squier jazzbas som är helt fantastiskt skön att spela på och den låter kanon. Jag håller just nu på att strippa den på lack och ska sedan lacka om den i Sonic Blue.

Jag har dock en liten fundering, hur är det med tumstödet egentligen. Från början var det ju mer ett fingerstöd när det var placerat under strängarna och man spelade med tummen, men vilket år började dom montera det ovanför strängarna? Dessutom är det någon som har någon bra bild eller ritning som jag kan använda som mall när jag borrar hål i mitt plektrumskydd för tumstödsskruvarna? Jag har tänkt att placera det ovanför strängarna för då kan jag ju faktiskt använda det som ett tumstöd och det blir en inte bara kosmetisk moddning.

Ja just ja, jag har köpt ett allparts plektrumskydd som har ett förborrat hål ungefär mellan urfräsningen för halsmiken och halsinfästningen. Varför ett hål där?
dereborn

Re: Tumstöd, placera var?

Inlägg av dereborn »

dexter skrev:...Ja just ja, jag har köpt ett allparts plektrumskydd som har ett förborrat hål ungefär mellan urfräsningen för halsmiken och halsinfästningen. Varför ett hål där?
...ehhh...tumstöd kanske? :)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Re: Tumstöd, placera var?

Inlägg av knedy »

dereborn skrev:
dexter skrev:...Ja just ja, jag har köpt ett allparts plektrumskydd som har ett förborrat hål ungefär mellan urfräsningen för halsmiken och halsinfästningen. Varför ett hål där?
...ehhh...tumstöd kanske? :)
Naj! Är det ett hål där är det väl ett 13-håls 70tals p-bas plektrumskydd. Du ska bara sätta en vanlig skruv där.
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är ett uttag för läslampa!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Om detta kan vara till nån hjälp så kommer en bild på min 74:a Jazzbas med tumstödet monterat på ovansidan av strängarna. Har haft loss plektrumskyddet och det finns inga andra hål i kroppen så det är orginal, vet inte när dom flyttade tumstödet men min är en sen 74:a, september tror jag.

Bild
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Skulle jag sätta tumstöd på en sån skulle jag antagligen sätta ett som gick ungefär parallellt med strängarna mellan mickarna!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:Skulle jag sätta tumstöd på en sån skulle jag antagligen sätta ett som gick ungefär parallellt med strängarna mellan mickarna!
Som min Staedler HB alltså!? :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:Skulle jag sätta tumstöd på en sån skulle jag antagligen sätta ett som gick ungefär parallellt med strängarna mellan mickarna!
Som min Staedler HB alltså!? :D
EXAKT Som din Staedler HB alltså :D !!!!!!!! Sen skulle jag antagligen göra som liten och slänga på en ramp också!!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Kanske ett tumstöd på baksidan av halsen för vänsterhanden..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

busse skrev:Om detta kan vara till nån hjälp så kommer en bild på min 74:a Jazzbas med tumstödet monterat på ovansidan av strängarna. Har haft loss plektrumskyddet och det finns inga andra hål i kroppen så det är orginal, vet inte när dom flyttade tumstödet men min är en sen 74:a, september tror jag.

Bild
Har du haft den sedan den var ny? Annars kan ju någon tidigare ägare satt tumstödet där, och inte flyttat det, då blir det inga andra hål...
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Har du haft den sedan den var ny? Annars kan ju någon tidigare ägare satt tumstödet där, och inte flyttat det, då blir det inga andra hål...
Nej det har jag ju inte, jag köpte denna bas av en gubbe för ett antal år sen. Jag utgår ju ifrån att detta är orginal på denna bas då jag inte tror att Fender basar såldes utan tumstöd under denna tid. Nån gång fram till slutet av 70-talet verkar ju tumstöden ha hängt med. Men som sagt 100% säker kan man ju inte vara. Det som jag tyckte var konstigt är att denna bas har 4-bultad hals och den är inte konverterad från 3-bultad och dragstången justeras vid hälen på halsen men har tumstödet på ovansidan av strängarna istället för under. Jag har försökt att forska om detta och vad jag fått fram så skall det visst finnas såna här basar en tid före dom fick 3-bultad hals. Har nån mer info om när Fender flyttade tumstöden, när halsen blev 3-bultad och när bullet trussrod kom är jag intresserad.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tumstödet flyttades upp ca 1973 om jag minns rätt. Det var iaf under 70-talets första hälft. Sedan hängde det med till i början på 80-talet men de sista åren skickades det med och man fick montera själv om man behövde det. Trebultshals med bulletjustering kom 1975 har jag för mig.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

GrafZeppelin skrev:Det är ett uttag för läslampa!
Du e underbar! :)
och hjälpsam på alla sätt. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Gör som Alfonzo säger. Då kan du ha tummen i samma höjd hela tiden. Bevara muskelminne och sånt.








Själv tycker jag tummstöd är SKITfult och oskönt...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tumstöd är snyggast på jazzbasar när dom sitter under och är ur vägen.. :)
så det så..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svarte_Jack skrev:






Själv tycker jag tummstöd är SKITfult och oskönt...
Tycker du det? nån sorts tumstöd bör man ju ha, om det så är micken, ett tumstöd, plektrumskyddet eller rent av en sträng! Eller en ramp, eller en kåpa...

Jaha du menade just ett tumstöd? som sitter på typ fenders? Jo det är både fult och obekvämt. Iallafall när det är placerat som fenders... tummen glider ju bara när den sitter så där jäkla snett!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Föredrar ramp i såna fall. Eller så spelar man mycket och nöter ett fett hål i baskroppen :twisted:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Svarte_Jack skrev:Föredrar ramp i såna fall. Eller så spelar man mycket och nöter ett fett hål i baskroppen :twisted:
Blir det så när man runkar en massa skalor?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Du vet väl att man tar tonerna på halsen. Inte på kroppen.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Svarte_Jack skrev:Du vet väl att man tar tonerna på halsen. Inte på kroppen.
Självklart.. men jag tänkte på hastigheten med högerhanden som också måste tränas upp samtidigt som en bieffekt.. och gör man det dessutom länge och ofta..

och inlägget innehåller på tok för många punkter
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Inga hål i kroppen än. Krävs nog lite för att tränga igenom ett plektrumskydd. Men det har då tappat allt blänk :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Elbas ska spelas med plektrum.
Det är därför den oftast har ett plektrumskydd och tumstödet är bortrationaliserat! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

TDHP skrev:Elbas ska spelas med plektrum.
Det är därför den oftast har ett plektrumskydd och tumstödet är bortrationaliserat! :wink:
amen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar