tonedödare?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

tonedödare?

Inlägg av albin »

jag har alltid vetat om att volymknappen på min rockbass fortress haft nån funktion utöver just volymen, men jag har aldrig använt den eller ens bekymrat mig om det.
när det gick upp ett ljus för mig att den avaktiverar tonkontrollerna, blev jag lite konfunderad.

warwickmanualen:"by pulling on the volume knob, you will bypass the onboard active preamp, which effectively deactivates the tone controls."

det jag undrar då, är om jag stänger av den aktiva elektroniken och/eller bara går förbi tonkontrollerna?

är det någon som använder just den funktionen på sin fortress?
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Re: tonedödare?

Inlägg av Kim S »

albinriddlah skrev:jag har alltid vetat om att volymknappen på min rockbass fortress haft nån funktion utöver just volymen, men jag har aldrig använt den eller ens bekymrat mig om det.
när det gick upp ett ljus för mig att den avaktiverar tonkontrollerna, blev jag lite konfunderad.

warwickmanualen:"by pulling on the volume knob, you will bypass the onboard active preamp, which effectively deactivates the tone controls."

det jag undrar då, är om jag stänger av den aktiva elektroniken och/eller bara går förbi tonkontrollerna?

är det någon som använder just den funktionen på sin fortress?
Kul att du tog upp det! Min Infinity har ju samma push-pull volympot. Har ställt mig samma fråga. Kan ju säga direkt att jag inte använt mig särskilt mycket av off-läget. Men jag är osäker och bollar frågan vidare.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Re: tonedödare?

Inlägg av albin »

Kim S skrev:
Kul att du tog upp det! Min Infinity har ju samma push-pull volympot. Har ställt mig samma fråga. Kan ju säga direkt att jag inte använt mig särskilt mycket av off-läget. Men jag är osäker och bollar frågan vidare.
jo, samma grej där. fast infinityns off-läge bör väl också splitta humbuckern?
rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Var fick du manual?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Då kopplar du förbi preampen, antar den har aktiv preamp och passiva mickar så då kör den bara på passiva mickarna. Svårare än så är det väl inte?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Re: tonedödare?

Inlägg av Kim S »

albinriddlah skrev:
Kim S skrev:
Kul att du tog upp det! Min Infinity har ju samma push-pull volympot. Har ställt mig samma fråga. Kan ju säga direkt att jag inte använt mig särskilt mycket av off-läget. Men jag är osäker och bollar frågan vidare.
jo, samma grej där. fast infinityns off-läge bör väl också splitta humbuckern?
rätta mig om jag har fel.
Nej, jag har två pull-pushpotar. En är som din och en splittar humbuckern.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Om jag förstår manualen rätt betyder det att tonkontrollerna är anslutna till preampen och när du avaktiveras den avaktivera således även tonkontrollerna. Lättast borde vara att lyssna om tonkontrollerna fortfarande har någon effekt för ljudet eller inte. En inbyggd preamp används ju för att boosta eller klippa olika frekvenser mha tonkontrollerna. Min gamla Precision Special hade en miniswith som stängde av preampen och då funkade fortfarande en av tonkontrollerna som en vanlig passiv men så verkar ju inte vara fallet med din Warwick.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Danne skrev:Om jag förstår manualen rätt betyder det att tonkontrollerna är anslutna till preampen och när du avaktiveras den avaktivera således även tonkontrollerna. Lättast borde vara att lyssna om tonkontrollerna fortfarande har någon effekt för ljudet eller inte. En inbyggd preamp används ju för att boosta eller klippa olika frekvenser mha tonkontrollerna. Min gamla Precision Special hade en miniswith som stängde av preampen och då funkade fortfarande en av tonkontrollerna som en vanlig passiv men så verkar ju inte vara fallet med din Warwick.
När man sätter switchen i off så påverkas inte ljudet längre av tonkontrollerna.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Svarte_Jack skrev:Var fick du manual?
fick den när jag köpte basen. bara en lite lättare som förklarar de olika modellernas rattar, mickar osv.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

knedy skrev:Då kopplar du förbi preampen, antar den har aktiv preamp och passiva mickar så då kör den bara på passiva mickarna. Svårare än så är det väl inte?
aktiva mickar och preamp. därav min undran ifall den också stänger av det aktiva.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

albinriddlah skrev:
knedy skrev:Då kopplar du förbi preampen, antar den har aktiv preamp och passiva mickar så då kör den bara på passiva mickarna. Svårare än så är det väl inte?
aktiva mickar och preamp. därav min undran ifall den också stänger av det aktiva.
Den stänger bara av preampen, mickarna är fortfarande aktiva för stänger du elektroniken i dem så blir det tyst!
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Matte skrev:
albinriddlah skrev:
knedy skrev:Då kopplar du förbi preampen, antar den har aktiv preamp och passiva mickar så då kör den bara på passiva mickarna. Svårare än så är det väl inte?
aktiva mickar och preamp. därav min undran ifall den också stänger av det aktiva.
Den stänger bara av preampen, mickarna är fortfarande aktiva för stänger du elektroniken i dem så blir det tyst!
tack för ett välplacerat svar.
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Tips: ställ in ett bra fingerljud med volymen utdragen. Tryck in volymen och ratta fram ett bra slap-ljud på basen.
Vips, gå från heavenly slaptones till gött fingerljud på bråkdelar av en sekund.

/Cee
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Cee skrev:Tips: ställ in ett bra fingerljud med volymen utdragen. Tryck in volymen och ratta fram ett bra slap-ljud på basen.
Vips, gå från heavenly slaptones till gött fingerljud på bråkdelar av en sekund.

/Cee
låter bra, ska testas
Skriv svar