shine ric

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

hosse skrev:men Makten då, måste du alltid vara så PK? :wink:
Det är ju ett gammalt välkänt uttryck, för fläen. :lol:

Reklamera basen är överreklamerat. Det är antagligen inget fel på den, utan en missuppfattning beroende på att stallmicken är en single coil och halsmicken en humbucker (får man anta om man ser till bilderna på dessa basar). Är inte stallet jordat så lär det inte vara det på något exemplar, och det är visserligen sjukt korkat och klantigt av tillverkaren, men inte direkt jobbigt att fixa.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev: Reklamera basen är överreklamerat.
Skitsnack! Betalar man, ska man ha en fungerande instrument, eller? Oavset hur de andra är byggda. Jag skulle definitivt kräva att butiken åtgärdar felet.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

calif de funk skrev:
Makten skrev: Reklamera basen är överreklamerat.
Skitsnack! Betalar man, ska man ha en fungerande instrument, eller? Oavset hur de andra är byggda. Jag skulle definitivt kräva att butiken åtgärdar felet.
Eller häver köpet om det är vad man önskar.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

calif de funk skrev:Skitsnack! Betalar man, ska man ha en fungerande instrument, eller? Oavset hur de andra är byggda. Jag skulle definitivt kräva att butiken åtgärdar felet.
Jag tror att du missförstod mig. Jag menade att om man gillar instrumentet i övrigt så är det nog inte värt att lämna tillbaka den. Då står man ju utan den bas som man faktiskt gillade. Däremot skulle man kunna gå tillbaka och be om rabatt, eller att de fixar "felet", om det nu är ett fel. Det finns ju ingen SIS- eller ISO-standard som säger att stränginstrument ska ha jordat stall vad jag vet. :wink:

Tillägg: Själv hade jag väl grymtat lite och sen fixat det på en halvtimme hemma. Men det är ju inte alla som har verktyg eller är tillräckligt insatta i vad som bör göras förstås, och då är det lite jobbigare. Att fixa såna här småsaker kostar oftast alldeles för mycket om man lämnar basen till en "kunnig". Så i det avseendet håller jag med om att butiken bör fixa det åt en.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ähum... ursäkta en som inte har nån vidare koll på det där... Vad är Jorda för nåt :oops: ?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hittar man en schysst bas så moddar (jordar i detta fallet) man den så den blir som man vill ha det. Basar man gillar växer inte på träd.
Men visst är den trasig får de väl fixa det.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Makten du har helt rätt, strängarna är inte jordade.. Intressant att inte humbuckern jordfelar sig. Ska be affärn jorda stallet till injacket. Tackar som vanligt för alla intressanta inlägg :wink:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

the_great_alfonzo skrev:Ähum... ursäkta en som inte har nån vidare koll på det där... Vad är Jorda för nåt :oops: ?
Det kommer från det gamla elektriska systemen där man grävde ner en kopparplåt i backen och kopplade en tråd till den. Kallas jord och är refererad till moder jord
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
calif de funk skrev:Skitsnack! Betalar man, ska man ha en fungerande instrument, eller? Oavset hur de andra är byggda. Jag skulle definitivt kräva att butiken åtgärdar felet.
Jag tror att du missförstod mig. Jag menade att om man gillar instrumentet i övrigt så är det nog inte värt att lämna tillbaka den. Då står man ju utan den bas som man faktiskt gillade. Däremot skulle man kunna gå tillbaka och be om rabatt, eller att de fixar "felet", om det nu är ett fel. Det finns ju ingen SIS- eller ISO-standard som säger att stränginstrument ska ha jordat stall vad jag vet. :wink:

Tillägg: Själv hade jag väl grymtat lite och sen fixat det på en halvtimme hemma. Men det är ju inte alla som har verktyg eller är tillräckligt insatta i vad som bör göras förstås, och då är det lite jobbigare. Att fixa såna här småsaker kostar oftast alldeles för mycket om man lämnar basen till en "kunnig". Så i det avseendet håller jag med om att butiken bör fixa det åt en.
Jag tror inte jag har missupfattad dig men skitsamma... Jag är lat, bekväm och petnoga och vill att prylarna ska fungera när jag jag betalad med skattade pengar :lol:. Annars tycker jag också det är skitskoj att fixa å justera men bara när jag själv valt att göra det, inte när jag blir tvungen att fixa nått som borde fungera från första början.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

kmo skrev:Intressant att inte humbuckern jordfelar sig.
Hur visar sig detta felande du syftar på? Brum?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Brum kam man väl säga. Blir knäpptyst när jag tar på injacket o de tyder ju på att stallet inte är jordat. Men eftersom inte stallet är jordat från tillverkaren borde ju dom ha nån annan lösning, deras tanke kan ju inte vara att vid spel med halsmick ska ett schysst jordbrum infinna sig?? Skruvarna som håller kåpan håller även stallmicken och om det är kontakt där kan man väl knappast förvänta sig att alla basistet alltid har en hand på mickkåpan?? Och då är ju fortfarande stallet/strängarna ojordade.. Och varför får jag inget jordfel vid halsmickläge, även om det är en humbucker?? Makten?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

kmo skrev:Och varför får jag inget jordfel vid halsmickläge, även om det är en humbucker?? Makten?
Jag fattar fortfarande inte hur basen beter sig med halsmicken. Brummar det inte alls då, eller slutar det brumma när du lägger handen på strängarna? Om det inte brummar alls så kan det helt enkelt bero på att det är en humbucker, som sagt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Det brummar inte alls med halsmicken. Är inte stallmicken oxå humbucker. Kika här...
http://www.seymourduncan.com/products/b ... or_ricken/
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

kmo skrev:Det brummar inte alls med halsmicken. Är inte stallmicken oxå humbucker. Kika här...
http://www.seymourduncan.com/products/b ... or_ricken/
Märkligt. Hur blir det om du har båda mickarna samtidigt? Har du kollat att stallet verkligen är ojordat, eller antar du bara det? Det kan vara så att jorden är kopplad till halsmickens nolla (före switchen alltså) istället för direkt till jacket. Eller så är stallmicken felkopplad på nåt vis, för det bör inte brumma nämnvärt om en hygglig humbucker även om man släpper strängarna. Fast det beror förstås på vad du har för elektriska grunkor i rummet.

Om du inte vill lämna in den till affären så föreslår jag att du helt sonika öppnar upp basen och ser om du hittar nån tåt från stallet, och vart den i så fall tar vägen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Har öppnat basen o finns ingen jord till stallet. Den står nu hos musikaffären så han får väl helt sonika dra en jord.
Blir väl lite halvtrångt o borra men det löser sig nog. Kan ju alltid testa o dra en kabel fulvägen först för att se att det funkar. Vill helst inte reklamera för den va helgo. Längesen jag spelade passivt, nu fattar jag inte varför...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

kmo skrev:Har öppnat basen o finns ingen jord till stallet. Den står nu hos musikaffären så han får väl helt sonika dra en jord.
Blir väl lite halvtrångt o borra men det löser sig nog. Kan ju alltid testa o dra en kabel fulvägen först för att se att det funkar. Vill helst inte reklamera för den va helgo. Längesen jag spelade passivt, nu fattar jag inte varför...
Så nu ska du sälja Sabren till mig?
Banne mig den goaste Music Man:en jag sett på länge...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

va tusan parkas.. du ska ju ha en thunderbird!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

nej vafan, han ska ju köpa Lakland!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Tänkte sälja sabren först. Men giggade i lördags o kunde ju inte använda shinen pga ovanstående...
Nu är säljasabretankarna borta. Den är kanske det bästa i basväg jag nånsin klämt på. :heart:
För slantarna kunde jag ju få en tokai hp+nåt billigt emg-monster men det blir nog att utöka basfamiljen framöver
istället!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag börjar tycka synd om Kmo. först ruinerade vi hans tråd med en massa OT, sen lyckades han kicka liv i den och nu fördärvar vi den igen. fast Makten har väl lyckats hjälpa honom lite hoppas jag.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag vet inte vad jag ska ha.

Plånboken säger stopp.
Hjärnan säger Lakland/Stingray
Hjärtat säger Thunderbird....

Vi säger 10 loppor Macahan så tar jag T-birden :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

On topic: Jag tycker givetvis man ska lämna in den om man ens misstänker att nå´t är galet! ABSOLUT om det är ett nytt instrument...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:On topic: Jag tycker givetvis man ska lämna in den om man ens misstänker att nå´t är galet! ABSOLUT om det är ett nytt instrument...
fick du dåligt samvete och gick on topic nu? :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

hosse skrev:nej vafan, han ska ju köpa Lakland!
Den här veckan, ja!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Vi säger 10 loppor Macahan så tar jag T-birden :D
du e bra go du parkas..

no way in hell.. :twisted: :wink:
Skriv svar