Hur många strängar är standard för dig?

Prata om allt som har med elbasar att göra
dereborn

Inlägg av dereborn »

"En air av ortodoxt snobberi"

Fantastisk formulering!
10 poäng från Hälsingejuryn!
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Fyrsträngat är hemma för mig.

Det hade dock kunnat vara intressant med en 8str (oktaver) alt 6str (oktaver på E och A-strängen). :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

4
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kontrabasar fanns också med tre strängar lååångt innan :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Sunken skrev:Fyrsträngat är hemma för mig.

Det hade dock kunnat vara intressant med en 8str (oktaver) alt 6str (oktaver på E och A-strängen). :)
http://www.basstudio.nu/Kramer8.htm :oops:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag funderar på att sälja min Stingray 5 till förmån för en Stingray 4 eller en Sterling 4. Jag spelar aldrig på B-strängen!
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Haha, har faktiskt varit lockad av den mer än en gång. :D

Tyvärr så finns det finansiella hinder (biljävel) som sätter stopp för alla mina planer på utökning av familjen.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Kontrabasar fanns också med tre strängar lååångt innan :)
...och innan kontrabasfioler blev moderna, kunde basinstrument ha sådär sex, sju strängar, så som den här, förvisso nytillverkade, Viola da Gamban:

Bild

Gamban var som mest populär under barockens dagar, och frågan är om det finns något stränginstrument som har vackrare klang än en basgamba. Jag kan nog inte komma på något som tilltalar mig mer iallafall. En vacker dag vill jag ha en egen att lära mig spela på.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

peter_s skrev:
mikkejohansson skrev:Kontrabasar fanns också med tre strängar lååångt innan :)
...och innan kontrabasfioler blev moderna, kunde basinstrument ha sådär sex, sju strängar, så som den här, förvisso nytillverkade, Viola da Gamban:

Bild

Gamban var som mest populär under barockens dagar, och frågan är om det finns något stränginstrument som har vackrare klang än en basgamba. Jag kan nog inte komma på något som tilltalar mig mer iallafall. En vacker dag vill jag ha en egen att lära mig spela på.
Barockinstrument är rätt tuffa faktiskt, vet inte varför... Har sett såna där gamla barockpianon som låter riktigt coolt också :D
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Jag rostar på femman fast jag tycker att det är lite oväsentligt med antal strängar.
Man kan sätta en H sträng på en fyrsträngad bas eller stämma ner samtidigt som man kan sätta en C sträng på en femma… spelar roll bara man ta sig dit man vill (på tal om hjul;-)
Jag kan tycka lite att det kan vara sångarens stämma som avgör om man behöver gå ett steg lägre eller högre och inte nåt snobberi åt något håll (fast jag håller lite med Mojo)

/EA
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:39, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det som är skönt med detta forumet är att det är chosefritt och prestigefritt. Att man kan samlas med olika bakgrund med olika preferenser utan att det skrivs en massa egna lagar och att man framför sina åsikter utifrån sitt eget perspektiv utan att trycka ner andras eller tillskriva sina egna åsikter epitetet "den enda sanningen". Detta utesluter ju dock inte att man kan skämta till det om man har glimten i ögat. :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det verkar som om fyra strängar fortsätter att vara standard. Det har ju i och för sig räckt till för att skapa en hel del odödliga basgångar, så varför ändra ett vinnande koncept!?! 8)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Bild
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

BarbequeVillage skrev:Det verkar som om fyra strängar fortsätter att vara standard. Det har ju i och för sig räckt till för att skapa en hel del odödliga basgångar, så varför ändra ett vinnande koncept!?! 8)
Tänk vad de kunde ha gjort om de hade samma utbud som idag :D eller om basisterna på 50-talet tyckte at det räckte med en gammal och hederlig kontra...;-)

/EA
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det som är skönt med detta forumet är att det är chosefritt och prestigefritt. Att man kan samlas med olika bakgrund med olika preferenser utan att det skrivs en massa egna lagar och att man framför sina åsikter utifrån sitt eget perspektiv utan att trycka ner andras eller tillskriva sina egna åsikter epitetet "den enda sanningen". Detta utesluter ju dock inte att man kan skämta till det om man har glimten i ögat.
A-a-a-a-men, brother!
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

peter_s skrev:...och innan kontrabasfioler blev moderna, kunde basinstrument ha sådär sex, sju strängar, så som den här, förvisso nytillverkade, Viola da Gamban:

Bild

Gamban var som mest populär under barockens dagar, och frågan är om det finns något stränginstrument som har vackrare klang än en basgamba. Jag kan nog inte komma på något som tilltalar mig mer iallafall. En vacker dag vill jag ha en egen att lära mig spela på.

Det där var fan det coolaste jag sett i år! Bara börja spara pengar :D
Användarvisningsbild
Basscat
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:41
Ort: Malmö

Inlägg av Basscat »

Fem är mest allround för mina syften. Besväras inte i regel av B-strängen om jag inte använder den. I bland är dock ljudet från min Fender jazz -71:a precis det som behövs och då komprissar jag gärna bort B-strängen.
Skriv svar