Går i köptankar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Svarte_Jack skrev:Kolla in lite gamla och nya yamahabasar. Brukar vara pra krejjer.

EDIT: Prisvärt, hållbart och finns både som passivt och aktivt.
Lite som ibanez men med lite mer karaktär :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
dereborn

Inlägg av dereborn »

Absolut!
BB3000 ska jag ha en nån gång...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

TRB-5p skryter ju många på

Sen finns det ju en yamaha TRB1005 tillsalu här på pratabas..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mattias.j
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:33
Ort: Nybro

Inlägg av mattias.j »

Tack för alla era tips! Är det så att aktiva mickar ger ett diskantigt ljud och passiva ger ett varmare?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:Absolut!
BB3000 ska jag ha en nån gång...
Hade jag inte haft en BB5000 så helt klart en BB3000!
Goa yxor! :D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

mattias.j skrev:Tack för alla era tips! Är det så att aktiva mickar ger ett diskantigt ljud och passiva ger ett varmare?
Det går ju att få tusen kilo diskant med aktivt om man vill. Men det går ju att rulla bort lika mycket också. Prova prova prova säger jag.

Jag brukar dra av lite diskant, plussa på lite mer mid och låta baskontrollen stå på noll.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Diesel skrev:
Svarte_Jack skrev:Kolla in lite gamla och nya yamahabasar. Brukar vara pra krejjer.

EDIT: Prisvärt, hållbart och finns både som passivt och aktivt.
Lite som ibanez men med lite mer karaktär :P
Jag tycker det har varit mer karaktär i mina yamahaer än i alla fenders jag har spelat på.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Klopper skrev:
Kim S skrev:
MALA skrev:Jag har en Status Energy 5 som jag får in i inbyte om någon vecka. Har haft den hemma förut och det är antagligen den mest lättspelade basen jag testat. Kan vara till salu
Är det den som fanns i Borås i våras?
Nån som är sugen tror jag! :wink:
Jag hade funderingar innan jag köpte Infinityn. Men nu har jag så det räcker. Jag hann aldrig testa den. Men status är ju gedigna byggen till bra pris just nu.
Användarvisningsbild
mattias.j
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:33
Ort: Nybro

Inlägg av mattias.j »

Okej, så aktiva mickar ger mer kontroll. Jag är inte så duktig på det där med mickar...

Här har jag en bild på två olika uppsättningar mickar, kan någon förklarar skillnaden på dessa två uppsättningar för mig, vad är det för mickar, är det 2 colis på EDB och 2 humbuckers på SR? Vad är det för skillnad ljudmässigt?

Och en annan sak som är lite förvirrande, jag har hittat 2 olika färger/nyanser på SR505 men dom verkar heta samma sak, Brown mahognay. Hur hänger det ihop?

Bild

Nu blev det många frågor men jag hoppas att ni har tålamod med mig! Jag tror att jag kommer att köpa någon av dessa två basar, ska åka och provspela dom i helgen så får vi se hur det känns...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

mattias.j skrev:Okej, så aktiva mickar ger mer kontroll. Jag är inte så duktig på det där med mickar...

Här har jag en bild på två olika uppsättningar mickar, kan någon förklarar skillnaden på dessa två uppsättningar för mig, vad är det för mickar, är det 2 colis på EDB och 2 humbuckers på SR? Vad är det för skillnad ljudmässigt?
Jag upplever att humbuckers ger ett "ihåligt" sound medan singel är mera fast och sammansatt. Viktigt är även mickplaceringen för hur det kommer att låta. På SR505 sitter mickarna tätare och närmare stallet än på EDB-basen. Vilket möjligtvis ger ett nasalare ljud än på EDB, som kanske låter mer likt en Fender Jazz Bass.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

färgförvirringen har garanterat med digitala foton, scanners, skärmar etc att göra.

Ang mikarna och ljuden så är det väl som det står på bilden att den undre har 2 st "jazzbas-mikar" och de övre 2 har humbuckers.

Testa, lyssna och köp den som du tycker låter bäst!
Skriv svar