Måla plektrumskydd ?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Måla plektrumskydd ?

Inlägg av Zalle »

Hej,

Jag undrar om någon provat att måla om plektrumskydd, det är så att jag har en Precision Deluxe active special, och den har lite fler kontroller än standard precision, så att byta plektrumskydd rakt av funkar inte så bra, därför slog det mig att man kanske kan måla om det, idag har den en guld/brun nyans, och svart vore ju fräckt då basen är svart. Vad jag hört så är plasten i skydden så "fet" så det är svårt att få färgen att fästa.

Någon som har något råd, eller kanske vet material man kan köpa för att forma ett eget plektrumskydd ?

Mvh
Zalle
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Danne skrev:Gävle Musikfabrik har ämnen: http://shop.gmf.se/group.htm?category_id=4535

http://www.gmf.se/
Tjena Danne! jag tackar!!! kollar in på en gång.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Annars kanske du kan typ dra med sandpapper eller något över så att yttan blir lite raspig, då borde färgen sätta sig mycket bättre...

Men vafan, en svart bas med guldplektrumskydd är ju skitsnyggt! :D
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

FreCKo skrev:Annars kanske du kan typ dra med sandpapper eller något över så att yttan blir lite raspig, då borde färgen sätta sig mycket bättre...

Men vafan, en svart bas med guldplektrumskydd är ju skitsnyggt! :D
Ja, det är inte så tokigt, men det är liksom guld/brunt och det vore kul att kunna variera lite, göra den lite personlig, har precis slängt iväg en order på svart material, sen är det väl bara att rita av och sen hitta nån firma som är bra på att såga ut den, gör man fel där så blir det ju ...eh..ja föööör personligt kanske hahaha...felsågat o allt.

Om du kollar in Fender.com, och går in på deluxe basarna, min är en mexico variant, men den är grymt bra, jag älskar soundet i den, och den är faktiskt välbyggd, har dock inte testat usa modellen, men jag är nöjd.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Ett bättre alternativ än att måla på vanliga, släta, plektrumskydd borde vara att använda självhäftande plastfolie (som t.ex. någon av Systemtexts varianter) för att ändra utseendet lite. Sådan brukar kunna köpas i hobby- och färgbutiker, är nog billigare än plektrumskyddsmaterial, är lätt att applicera och ger en slät fin yta utan färgskiftningar och penseldragsmärken. Jämfört med plektrumskyddsmaterial är det knappast särskilt beständigt, men för den som inte spelar med plektrum, alternativt bara vill pynta sin bas till ett speciellt gig eller testa en ny färgkombination utan att punga ut med surt förvärvade stålar på ett nytt plektrumskydd som kanske visar sig vara så fult att det inte går att vänja sig vid det, borde det funka ganska bra.

I ditt fall är jag dock lite mer tveksam. För rätta mig om jag har fel, men är inte plektrumskyddet på modellen du har avsett att imitera gamla Fendrars guldanoniserade metallpplektrumskydd, och därmed lite skrovligt? Om så är fallet är det nog svårt att få folien att sitta snyggt, jämnt och utan bubblor. Att göra ett nytt plektrumskydd låter alltså som det bästa alternativet. Borde ju inte vara så svårt att göra ett själv, med hjälp av en vass mattkniv och lite tålamod.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Precis, det är lite skrovligt, dock väldigt fin-skrovligt, men det kan nog vara svårt att få folie att sitta snyggt.
Men det var nytt för mig, med sidan som Danne skickade länken till, där finns en uppsjö av delar, allt från skruvar till halsar osv. Jag beställde ett svart material, så får jag se när det kommer om det är något man kan skära ut själv eller få ta hjälp till av någon.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev: har precis slängt iväg en order på svart material, sen är det väl bara att rita av och sen hitta nån firma som är bra på att såga ut den, gör man fel där så blir det ju ...eh..ja föööör personligt kanske hahaha...felsågat o allt.
Jag beställde ämnen till mina OLP-basar.
Ska du bara förändra färgen så är det ju enklast med ett 1-lagers.
De är som ett kraftigt och styvt klistermärke.
Du klistrar den på ditt befintliga plektrumskydd.

Jag skar sedan ut ämnet med en vass mattkniv.
Hela grejen...och där arbetet kommer in...är ju att få till den fasade kanten och göra det snyggt.
Ett set filar från Jula...och en väldans massa tålamod.
Men på en kväll eller två får man till det.

Skruvhålen markerar du med en syl eller någe....borrar med en tunn borr...och sen försänker du för skruvhuvet med förslagsvis en 5mm borr som du drar för hand.

Funkade för mig iaf. Såg ut så här efteråt:
(trist vitt plastigt utan lyster innan)
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Geddy_Lee skrev:
Zalle skrev: har precis slängt iväg en order på svart material, sen är det väl bara att rita av och sen hitta nån firma som är bra på att såga ut den, gör man fel där så blir det ju ...eh..ja föööör personligt kanske hahaha...felsågat o allt.
Jag beställde ämnen till mina OLP-basar.
Ska du bara förändra färgen så är det ju enklast med ett 1-lagers.
De är som ett kraftigt och styvt klistermärke.
Du klistrar den på ditt befintliga plektrumskydd.

Jag skar sedan ut ämnet med en vass mattkniv.
Hela grejen...och där arbetet kommer in...är ju att få till den fasade kanten och göra det snyggt.
Ett set filar från Jula...och en väldans massa tålamod.
Men på en kväll eller två får man till det.

Skruvhålen markerar du med en syl eller någe....borrar med en tunn borr...och sen försänker du för skruvhuvet med förslagsvis en 5mm borr som du drar för hand.

Funkade för mig iaf. Såg ut så här efteråt:
(trist vitt plastigt utan lyster innan)
Bild
Tack för tipsen, det är ett 1 - lagers jag har beställt, så det borde inte vara så svårt att skära till det själv, när jag väl får det så ser man var man kan göra, och som du sa så är det nog själva avfasningen som tar tid, man får ha tålamod, har några små fina filar hemma som borde fungera bra för det, tar man tid på sig så och gör det försiktigt så borde det bli bra.

Det blev snyggt på din bas !
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev: Tack för tipsen, det är ett 1 - lagers jag har beställt, så det borde inte vara så svårt att skära till det själv, när jag väl får det så ser man var man kan göra, och som du sa så är det nog själva avfasningen som tar tid, man får ha tålamod, har några små fina filar hemma som borde fungera bra för det, tar man tid på sig så och gör det försiktigt så borde det bli bra.

Det blev snyggt på din bas !
Tackar för berömmet:!

Du får väl hojta till om du stöter på patrull.
Ska väl sägas att jag lyckades bättre andra gången.
Man lär så länge man lever.

Det som var synd med den andra OLP:en var att det plektrumskyddet var svart från början,
och lyste inte igenom lika vackert som på den jag visade här.
Så man bör tänka på vad det är för färg från början, om man väljer ett ämne som släpper igenom ljus.
Och vid behov kanske sprutmåla det gamla vitt...eller i ngn annan ljus färg.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Geddy_Lee skrev:
Zalle skrev: Tack för tipsen, det är ett 1 - lagers jag har beställt, så det borde inte vara så svårt att skära till det själv, när jag väl får det så ser man var man kan göra, och som du sa så är det nog själva avfasningen som tar tid, man får ha tålamod, har några små fina filar hemma som borde fungera bra för det, tar man tid på sig så och gör det försiktigt så borde det bli bra.

Det blev snyggt på din bas !
Tackar för berömmet:!

Du får väl hojta till om du stöter på patrull.
Ska väl sägas att jag lyckades bättre andra gången.
Man lär så länge man lever.

Det som var synd med den andra OLP:en var att det plektrumskyddet var svart från början,
och lyste inte igenom lika vackert som på den jag visade här.
Så man bör tänka på vad det är för färg från början, om man väljer ett ämne som släpper igenom ljus.
Och vid behov kanske sprutmåla det gamla vitt...eller i ngn annan ljus färg.
Ja, man brukar lära sig första gången o sen göra rätt andra gången, det har hänt mig flera gånger :) Jag hoppas jag får materialet idag, har väntat en vecka nu, beställde på GMF, och det borde ha varit här nu, får nog ringa o kolla var det håller hus.
I värsta fall, tänkte jag kolla med nån av gitarrbyggarna här i stockholm om dom kanske kan såga ut det för nån hundring, kanske bästa sättet.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kan de fixa fasningen för en pisspeng så är det självklart värt en slant..
Annars defenitivt inte.
Men betänk hur nöjd du kommer att bli med det där plektrumskyddet om du fixar det själv.. =)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Absolut, kan man fixa det själv så är det grymt, man kan känna sig rätt nöjd, så jag ska testa själv.
Skriv svar