Posta bilder på dina basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av lowfreq »

Bootzy skrev:Snyggt! Alla rätt på samtliga punkter... Vilken av dom får åka med när det ska giggas?
Tack! Har inga gig just nu. Men.. båda funkar nog lika bra för min del... det blir ett basigt och fett ljud med bägge, skillnaden är ju som bekant att JO4:an morrar och growlar så underbart medans Pino'n thumpar underbart. Bägge har det klassiska passiva (pups) Fendersoundet som för mig är fullständigt oslagbart.
Underbart att känna sig så här nöjd och alltid spela med ett smile, mmmm....!! :D
Vet att du känner likadant med dina två grymma P-basar. :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av lowfreq »

BB3000S skrev:Jag tar med mig Allevan och lite fikabröd och kommer förbi nån dag framöver!
Kluven kring relic, visst kan det vara coolt och tex Schatzarna ser ju välgjorda ut, men men...
Kul, du är välkommen! Är dock ganska upptagen närmsta veckorna, men sen så!
Jag har ju aldrig lagt händerna på en Alleva.. så det vore häftigt verkligen. Vi PM:a om det!

Relic - självklart en smaksak. Ibland är det smakfullt och snyggt. Men personligen har jag otroligt svårt för heavy relic, öht när man så uppenbart ser att man har gått lös med slipmaskin och liknande. Och jag tillhör dom som tror att relic-hypen är inne i slutfasen.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Bootzy »

lowfreq skrev:
Relic - självklart en smaksak. Ibland är det smakfullt och snyggt. Men personligen har jag otroligt svårt för heavy relic, öht när man så uppenbart ser att man har gått lös med slipmaskin och liknande. Och jag tillhör dom som tror att relic-hypen är inne i slutfasen.
Instämmer. Jag har haft flera relic-basar och har börjat bli less på hela konceptet. Är basen inte inspelad och sliten på riktigt så blir det bara fejk ändå. Känns nästan befriande med en ny och blank bas som man själv får uppleva våndan med att sätta den första rejäla dingen på.

Det känns som luften är på väg att gå ur vintageprylen och därmed även fusk-fejk-prylen också. För egen del så sneglar jag betydligt mer intresserad åt t.ex Fenders nya Vintage serie än åt alla dessa otaliga och synnerligen över-hypade relics.
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av lowfreq »

Bootzy skrev:
lowfreq skrev:
Relic - självklart en smaksak. Ibland är det smakfullt och snyggt. Men personligen har jag otroligt svårt för heavy relic, öht när man så uppenbart ser att man har gått lös med slipmaskin och liknande. Och jag tillhör dom som tror att relic-hypen är inne i slutfasen.
Instämmer. Jag har haft flera relic-basar och har börjat bli less på hela konceptet. Är basen inte inspelad och sliten på riktigt så blir det bara fejk ändå. Känns nästan befriande med en ny och blank bas som man själv får uppleva våndan med att sätta den första rejäla dingen på.

Det känns som luften är på väg att gå ur vintageprylen och därmed även fusk-fejk-prylen också. För egen del så sneglar jag betydligt mer intresserad åt t.ex Fenders nya Vintage serie än åt alla dessa otaliga och synnerligen över-hypade relics.
Känner samma sak... en ny fräsch kanonbas som man själv, och ingen annan, lämnar sina avtryck på genom att spela på den, det ger mig väldigt mkt mer mojo-feeling alla dar i veckan.

Yes.. jag är också väldigt intressead av nya Fenders american vintage serie, dom ser riktigt bra ut på bild och jag misstänker att dom är riktigt bra också, ska bli kul att testa dem. En Jazz ´74 och en P ´63 skulle sitta fint. -- Nog för att det är färdigletat för min del, men det skadar ju inte att fylla på. :)
Det är säkert lackad hals på dom.. men det är ju en baggis att slipa ner!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Basmagnus »

lowfreq skrev:
Bootzy skrev:
lowfreq skrev:
Relic - självklart en smaksak. Ibland är det smakfullt och snyggt. Men personligen har jag otroligt svårt för heavy relic, öht när man så uppenbart ser att man har gått lös med slipmaskin och liknande. Och jag tillhör dom som tror att relic-hypen är inne i slutfasen.
Instämmer. Jag har haft flera relic-basar och har börjat bli less på hela konceptet. Är basen inte inspelad och sliten på riktigt så blir det bara fejk ändå. Känns nästan befriande med en ny och blank bas som man själv får uppleva våndan med att sätta den första rejäla dingen på.

Det känns som luften är på väg att gå ur vintageprylen och därmed även fusk-fejk-prylen också. För egen del så sneglar jag betydligt mer intresserad åt t.ex Fenders nya Vintage serie än åt alla dessa otaliga och synnerligen över-hypade relics.
Känner samma sak... en ny fräsch kanonbas som man själv, och ingen annan, lämnar sina avtryck på genom att spela på den, det ger mig väldigt mkt mer mojo-feeling alla dar i veckan.

Yes.. jag är också väldigt intressead av nya Fenders american vintage serie, dom ser riktigt bra ut på bild och jag misstänker att dom är riktigt bra också, ska bli kul att testa dem. En Jazz ´74 och en P ´63 skulle sitta fint. -- Nog för att det är färdigletat för min del, men det skadar ju inte att fylla på. :)
Det är säkert lackad hals på dom.. men det är ju en baggis att slipa ner!
Kan hålla med om relic-hysterin. Tror också det är i slutfasen av hypen. Däremot så ser jag ett syfte med det för min egen del. En ny hals, olackad som matt, ger mig inte feeling om den inte är lite skavd.
Kroppen däremot gör mig inget om den är fräsch.
Mina huvudbasar nu är min Schatz Tele, Schatz sunburst-jazz (relikerade) och min Tino Tedesco femma som är helt fräsch. Det viktiga är musiken som kommer ur basarna.

EDIT: glömde säga grattis till att du är nöjd med basarna! Kul!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Poester »

Basmagnus skrev:...Det viktiga är musiken som kommer ur basarna...
Amen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av lowfreq »

Basmagnus skrev:EDIT: glömde säga grattis till att du är nöjd med basarna! Kul!
Jo, tack!
Basmagnus skrev:Kan hålla med om relic-hysterin. Tror också det är i slutfasen av hypen. Däremot så ser jag ett syfte med det för min egen del. En ny hals, olackad som matt, ger mig inte feeling om den inte är lite skavd.
Kroppen däremot gör mig inget om den är fräsch.
Mina huvudbasar nu är min Schatz Tele, Schatz sunburst-jazz (relikerade) och min Tino Tedesco femma som är helt fräsch. Det viktiga är musiken som kommer ur basarna.
Håller med om att halsen är grymt viktig vad gäller feeling, spelkänsla, spelbarhet etc. etc.
Är inte helt säker på vad du menar med skavd hals.. men antar att du menar att halsen skall kännas smooth, len, och inspelad - i så fall håller jag med dig fullständigt på den punkten också.

Men du som har haft en US Glaub vet ju att just precis så ÄR halsarna på US Lakland.
Pino'n är lika fulländad på den punkten också.
Resultatet blir ju just att det kommer bra baslir ur basarna när dom är så übersköna.

Vad gäller Schatz-halsar.. så har jag bara testat en (1) Schatz-bas och den var inte på långa vägar ens i närheten av den där supersköna inspelade hals-feelingen som US Lakland har (och Pino'n).
Men jag förstår att många andra Schatzar har skönare hals än den jag testade (?).

Jag säger grattis till att du nöjd med dina basar också, förstår att dom är kanon för dig!
Alla blir saliga på sina favvo-basar, så e det!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av 200071 »

Bläddrade lite bland mina bilder och hittade denna som på ett bra sätt visar hur nöjd jag är med min bas!


Bild
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Grafen »

Eagle Hazze skrev: Bild
Jag blev plötsligt sugen på bullar...
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av lowfreq »

200071 skrev:Bläddrade lite bland mina bilder och hittade denna som på ett bra sätt visar hur nöjd jag är med min bas!


Bild
Coolt, Mannen! :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av BBQV »

Gammal bas - ny färg.

Fender Classic 50's med hemmabyggd hals, stringthrough, D-Tuner och en Stellartone ToneStyler.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Basstore »

lowfreq skrev:
Basmagnus skrev:EDIT: glömde säga grattis till att du är nöjd med basarna! Kul!
Jo, tack!
Basmagnus skrev:Kan hålla med om relic-hysterin. Tror också det är i slutfasen av hypen. Däremot så ser jag ett syfte med det för min egen del. En ny hals, olackad som matt, ger mig inte feeling om den inte är lite skavd.
Kroppen däremot gör mig inget om den är fräsch.
Mina huvudbasar nu är min Schatz Tele, Schatz sunburst-jazz (relikerade) och min Tino Tedesco femma som är helt fräsch. Det viktiga är musiken som kommer ur basarna.
Håller med om att halsen är grymt viktig vad gäller feeling, spelkänsla, spelbarhet etc. etc.
Är inte helt säker på vad du menar med skavd hals.. men antar att du menar att halsen skall kännas smooth, len, och inspelad - i så fall håller jag med dig fullständigt på den punkten också.

Men du som har haft en US Glaub vet ju att just precis så ÄR halsarna på US Lakland.
Pino'n är lika fulländad på den punkten också.
Resultatet blir ju just att det kommer bra baslir ur basarna när dom är så übersköna.

Vad gäller Schatz-halsar.. så har jag bara testat en (1) Schatz-bas och den var inte på långa vägar ens i närheten av den där supersköna inspelade hals-feelingen som US Lakland har (och Pino'n).
Men jag förstår att många andra Schatzar har skönare hals än den jag testade (?).

Jag säger grattis till att du nöjd med dina basar också, förstår att dom är kanon för dig!
Alla blir saliga på sina favvo-basar, så e det!
Tyvärr va de ju så att Schatz basen du testade va ej schatzifierad som "vi" vill utan enligt hur kunden ville ha den. Vilket gjorde att halsfeelingen inte framstod på den jazzen..
Non-relic neck... Nja!!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av DoggyD »

marcbass skrev:
lowfreq skrev:
Basmagnus skrev:EDIT: glömde säga grattis till att du är nöjd med basarna! Kul!
Jo, tack!
Basmagnus skrev:Kan hålla med om relic-hysterin. Tror också det är i slutfasen av hypen. Däremot så ser jag ett syfte med det för min egen del. En ny hals, olackad som matt, ger mig inte feeling om den inte är lite skavd.
Kroppen däremot gör mig inget om den är fräsch.
Mina huvudbasar nu är min Schatz Tele, Schatz sunburst-jazz (relikerade) och min Tino Tedesco femma som är helt fräsch. Det viktiga är musiken som kommer ur basarna.
Håller med om att halsen är grymt viktig vad gäller feeling, spelkänsla, spelbarhet etc. etc.
Är inte helt säker på vad du menar med skavd hals.. men antar att du menar att halsen skall kännas smooth, len, och inspelad - i så fall håller jag med dig fullständigt på den punkten också.

Men du som har haft en US Glaub vet ju att just precis så ÄR halsarna på US Lakland.
Pino'n är lika fulländad på den punkten också.
Resultatet blir ju just att det kommer bra baslir ur basarna när dom är så übersköna.

Vad gäller Schatz-halsar.. så har jag bara testat en (1) Schatz-bas och den var inte på långa vägar ens i närheten av den där supersköna inspelade hals-feelingen som US Lakland har (och Pino'n).
Men jag förstår att många andra Schatzar har skönare hals än den jag testade (?).

Jag säger grattis till att du nöjd med dina basar också, förstår att dom är kanon för dig!
Alla blir saliga på sina favvo-basar, så e det!
Tyvärr va de ju så att Schatz basen du testade va ej schatzifierad som "vi" vill utan enligt hur kunden ville ha den. Vilket gjorde att halsfeelingen inte framstod på den jazzen..
Non-relic neck... Nja!!
Sant, eftersom det är jag som är den kunden, därför får ni fria händer att "Schatzifiera" just halsen hur ni vill enligt konstens alla regler på den P-bas jag har på vänt, ok? :nickar:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av lowfreq »

marcbass skrev:Tyvärr va de ju så att Schatz basen du testade va ej schatzifierad som "vi" vill utan enligt hur kunden ville ha den. Vilket gjorde att halsfeelingen inte framstod på den jazzen..
Non-relic neck... Nja!!
Jo, jag förstod väl att så var fallet.

f.ö. så är det ju inte särskilt svårt att fixa till vilken hals som helst så att den blir som en superskön inspelad hals. Det skulle t ex Hasse på Ad Lib greja i ett nafs.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av midlifecrisis »

Ny yxa!

Bild
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Posta bilder på dina basar

Inlägg av strummer »

Sterling, grymt!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av strummer »

Har Statusen med mig idag på jobbet, så jag tog en bild på den...

Bild
Kompressor, det är livet!
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Bahalason »

Bild
:D
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Nick »

Bahalason - Du måste posta en bättre bild!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av blackparkas »

Nick skrev:Bahalason - Du måste posta en bättre bild!

+1!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av BBQV »

Telecaster Basslogga, MHS och rosewoodbräda? Vad är det för bastard du har!?!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Bahalason »

Jo ni, detta:

Bild
Bild
Bild

Kan ni gissa vad det är? :)
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av blackparkas »

Har för mig att den synts här förut... Den där Relic-prylen som var typ lila som Marcbass en gång köpte?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Mr Spock »

BBQV skrev:Telecaster Basslogga, MHS och rosewoodbräda? Vad är det för bastard du har!?!
Hmm...kan det vara den Osten-lackade Mike Dirnt som i tur och ordning ägts av Anders, mig och Björn...? Nu med ny klösbräda och mickkåpor...?

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... t#p1045684" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Bahalason
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Bahalason »

Mr Spock skrev: Hmm...kan det vara den Osten-lackade Mike Dirnt som i tur och ordning ägts av Anders, mig och Björn...? Nu med ny klösbräda och mickkåpor...?

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... t#p1045684" onclick="window.open(this.href);return false;
Stämmer bra :tummenupp:

Kanonbas, med kanonmickar (Urban).
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
Skriv svar