Vafan, kommer jag bli lurad?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Vafan, kommer jag bli lurad?

Inlägg av FreCKo »

la ut en annons på den här sidan: http://www.leftybass.com om att jag ville köpa en vänsterhänt bas, och nu fick jag svar från en kille som vill sälja sin vänsterhänta Tobias (Gibson)-bas, femsträngare. Här är två bilder:

http://www.leemotorsports.com/pics/tobias1.jpg
http://www.leemotorsports.com/pics/tobias2.jpg

Grejen är att jag funderar lite på om killen försöker lura mig eller inte. Han vill ha FEMHUNDRA Euro för den, säljs inte dom där för över 20 000Kr i dagsläget? Jag ska be om lite mer info osv, han har inte sagt något om ålder, men att den är i mint condition och har bara använts i studio...

Så, jag är liiite tveksam till basen, det känns lite som om han försöker lura mig, finns det något sätt jag kan garantera att jag inte blir lurad på? Fraktsätt eller så?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag är ingen Tobiasexpert precis men jag blev lite brydd när jag såg "rattkonfigurationen" som inte är Tobiastypisk i mina ögon.
Dessutom vet jag inte med de nyare Tobiasbasarna men sättet att skriva serienumret känns asiatiskt.
Jag hittade en begagnad Tobias TP 4 med rattarna på samma sätt och med genomgående hals som hade prislappen $595.
http://www.americanguitarboutique.com/b ... obias.aspx
Vet inte mer men tydligen finns det en modell som ser väldigt OK ut men som är billig....
Andra kanske vet bättre direkt men jag blev nyfiken så :oops: Jag ska se om jag hittar mer...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hittade lite mer; TP står för Toby Pro. Tydligen gjord i Korea. Här kan du läsa lite omdömen http://www.bgra.net/reviews/tobiastoby- ... 1-rvw.html
Förmodligen en riktigt bra bas för pengarna, men inte det klipp du hoppats på. Men du blir inte lurad i alla fall vad det verkar.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Be om tydligare uppgifter om modellbeteckning, bilder på huvudet osv.

Finns väl Asientillverkade Tobiasbasar sen efter Gibson tog över?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:Hittade lite mer; TP står för Toby Pro. Tydligen gjord i Korea. Här kan du läsa lite omdömen http://www.bgra.net/reviews/tobiastoby- ... 1-rvw.html
Förmodligen en riktigt bra bas för pengarna, men inte det klipp du hoppats på. Men du blir inte lurad i alla fall vad det verkar.
Aha, det var det jag ville veta lite :D Om det var en RIKTIG Tobias och killen fått hjärnsläpp, om jag kommer bli lurad eller om det inte är en av dom überfantastiska Tobias-basarna jag trodde att dom var... Spelar ingen roll för mig, genomgående hals och mickarna ser ut att vara i samma storlek som EMG's mickar :wink:

Mikke: Mailade honom och bad om lite mer info... Det enda jag är bekymrad över är frakten, han bor ju i Tyskland, men det löser sig nog :wink:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2786
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Frakten bör inte alls vara några problem. Be honom skicka den med DHL Euro Express. Snabb, trygg leverans och inte speciellt dyrt alls.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Det där är ingen riktig Tobaias som riktig i benämningen USA tillverkad. Tobias USA kommer alltid med Bartolini original. Vet inte att de gjort basar med egna mickar på. Korea eller Fake är väl alternativen....
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Matte skrev:Det där är ingen riktig Tobaias som riktig i benämningen USA tillverkad. Tobias USA kommer alltid med Bartolini original. Vet inte att de gjort basar med egna mickar på. Korea eller Fake är väl alternativen....
http://www.musicyo.com brukade sälja Tobias-basar, och då var dom rätt billiga (under typ $1000), men sen fick Gibson för sig att det skulle bli ett prestigefyllt märke igen och började handtillverka dom eller något sånt... Det där är en Musicyo-bas, mickarna är väl deras egna, men dom rycker snabbt för ett set EMG-mickar med tillhörande elektronik :wink:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev:
Matte skrev:Det där är ingen riktig Tobaias som riktig i benämningen USA tillverkad. Tobias USA kommer alltid med Bartolini original. Vet inte att de gjort basar med egna mickar på. Korea eller Fake är väl alternativen....
http://www.musicyo.com brukade sälja Tobias-basar, och då var dom rätt billiga (under typ $1000), men sen fick Gibson för sig att det skulle bli ett prestigefyllt märke igen och började handtillverka dom eller något sånt... Det där är en Musicyo-bas, mickarna är väl deras egna, men dom rycker snabbt för ett set EMG-mickar med tillhörande elektronik :wink:
Men de basarna är inte gjorda i USA utan i Asien om jag fattat det hela rätt, där av det klart lägre priset.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Matte skrev: Men de basarna är inte gjorda i USA utan i Asien om jag fattat det hela rätt, där av det klart lägre priset.
:oops: Som tidigare sagts i Korea, ja. Men det kan mycket väl vara en prisvärd bas! Hade jag varit FreCKo hade jag nog chansat. Skrivit till säljaren och uttryckt min tveksamhet till en Asienbyggd Tobias. Och sedan sagt att jag eventuellt skulle kunna vara beredd att testa om säljaren bjuder på frakten. Eller nåt sånt 8)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:
Matte skrev: Men de basarna är inte gjorda i USA utan i Asien om jag fattat det hela rätt, där av det klart lägre priset.
:oops: Som tidigare sagts i Korea, ja. Men det kan mycket väl vara en prisvärd bas! Hade jag varit FreCKo hade jag nog chansat. Skrivit till säljaren och uttryckt min tveksamhet till en Asienbyggd Tobias. Och sedan sagt att jag eventuellt skulle kunna vara beredd att testa om säljaren bjuder på frakten. Eller nåt sånt 8)
Det är säkert bra basar, fast lite lotteri är det, oavestt om säljaren bjuder på frakten eller inte. 8) Säkert inte helt lättsålt om det skulle vara så att den inte fyller Freckos önskemål/krav. Problematiken är slående, i synnerhet i och med att Frecko spelar åt fel håll! :) Det gör knappast saken enklare!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Sant det du säger Matte, men samtidigt är ju urvalet ganska begränsat för en vänstervriden människa med begänsade resurser.
Nu ska väl varken du eller jag bestämma åt FreCKo men jag röstar på chansa! :wink: Fast det är ju lätt att säga när det inte gäller en själv...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Tack för alla svar :D Jag tror nog att det är en ganska sjysst bas, lämna in den på en ordentlig genomgång hos Paul Guy så kommer den nog bli ännu bättre... Hur mickarna låter struntar jag rätt hårt i, hade ändå tänkt byta dom :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev:Tack för alla svar :D Jag tror nog att det är en ganska sjysst bas, lämna in den på en ordentlig genomgång hos Paul Guy så kommer den nog bli ännu bättre... Hur mickarna låter struntar jag rätt hårt i, hade ändå tänkt byta dom :wink:
Till Delano kanske? Jag vet att du var inne på EMG men ...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:
FreCKo skrev:Tack för alla svar :D Jag tror nog att det är en ganska sjysst bas, lämna in den på en ordentlig genomgång hos Paul Guy så kommer den nog bli ännu bättre... Hur mickarna låter struntar jag rätt hårt i, hade ändå tänkt byta dom :wink:
Till Delano kanske? Jag vet att du var inne på EMG men ...
Aldrig hört talas om Delano faktiskt... Får kolla upp dom :D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Du kan kolla med Calif da Funk och/eller bassdude här på forumet och höra vad de tycker
Skriv svar