Flexibilitet vs. enkelhet

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Flexibilitet vs. enkelhet

Inlägg av BBQV »

Jag har funderat en del på vad som är att föredra; en flexibel bas med många inställningsmöjligheter eller en enkel bas som låter på ett enda sätt. Line6 Variax är väl längst ut på flexibilitetskalan och P-basen dess motsats.

Jag har den ultimata basen färdig i huvudet (och halvfärdig i verksta'n). Det är en femma med två customlindade Lundgrenmikar, i- och urkopplingsbar Aguilar OBP-3 preamp (bas/omkopplingsbar mid/diskant) och åtta olika mikkopplingsmöjligheter. Tanken är att den ska täcka alla basbehov jag nå'nsin kommer att ha.

Å andra sidan så låter en P-bas nästan alltid rätt, i alla sammanhang, och de flesta basar jag bygger åt andra är baserade på P-basen. En mik, to- och volymkontroll, inga batterier som tar slut. Det blir inte enklare och du kan omöjligt ratta bort dig.

Vad säger ni andra? Enkelhet eller flexibilitet? En bas för alla jobb eller en bas per jobb?
Senast redigerad av BBQV den lör 07 okt 2006, 09:58, redigerad totalt 2 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Har du ett instrument du verkligen trivs med så får du det att låta som du vill. Har du en P-bas där tonkontrollen är lite väl diskantskärande så byter du ut den, men i det stora hela så tror jag att det mer handlar om personen än om basen. Dessutom tror jag inte att publiken bryr sig om du spelar på en sexsträngad custombyggd windmill-bas direkt från fabrik eller en 40 år gammal P-bas..

Jag kan ju bara snacka för mig själv, men jag har ganska stor koll på hur jag vill låta. Ni som jobbar som frilansare osv kanske behöver lite olika ljud, men jag behöver bara ett ljud...

Sen är det ju ganska svårt att veta om man kan få ut det där ljudet ur en "enkel" P-bas eller ur den där customsexan jag skrev om nyss :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har aldrig testat, men om den funkar bra måste ju Variaxen vara den ultimata flexibilitetsbasen. Jag är av den åsikten att man inte kan få allt ur en bas mha en massa omkopplare, aktiv preamp och annat koolioks. Till en viss del kan man ju boosta och skära i frekvenser, men karaktären lär finnas kvar ändå. Eftersom basens frekvensåtergivning och attack/decay/sustain styrs mycket av konstruktion och materialval tror jag modelering är det som gäller för att vara riktigt flexibel.

Själv har jag mitt idealljud jag tycks sträva efter (undermedvetet tror jag) oavsett vilken bas jag pluggar in. Det blir ändå en variation beroende på basens konstruktion. Gillar även att skifta mellan långskalig, bandlös, kortskalig aktiv/passiv. Eftersom jag gillar att spela på olika basar skulle det kännas tråkigt i längden med bara en, exempelvis en Variax. Oavsett om den ljudmässigt skulle ge allt jag vill ha så kan den inte spelmässigt göra det.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Det finns en viss skönhet med enkelhet hos basar. Om man hittar ett sound man trivs med, med en bas som inte har massa aktiva preamps, med batteri osv, så tycker jag det är härligare.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Danne skrev:Eftersom basens frekvensåtergivning och attack/decay/sustain styrs mycket av konstruktion och materialval tror jag modelering är det som gäller för att vara riktigt flexibel...

Det blir ändå en variation beroende på basens konstruktion. Gillar även att skifta mellan långskalig, bandlös, kortskalig aktiv/passiv.
Givetvis har du helt rätt i att grunden är densamma oavsett vad man hittar på. Min tanke är att utgå från vad jag erfarenhetsmässigt vet att jag gillar och se'n göra förändringarna i det som går att påverka. Antalet strängar, mensur, träval, bandad/bandlös, skruvad/genomgående hals etc. gör ju sitt till för att skapa ett grundljud.

Jag har alltid helt olika utgångspunkter när jag bygger. Träslag väljer jag utifrån instrumenttyp, vilket innebär att en bandad femsträngad bas har ett helt annat grundljud än en åtta eller en bandlös, även om man spelar samma ton genom samma mikar och förstärkare o.s.v.

Egentligen inser jag att det är ganska dödfött att ens försöka göra en "be all, end all"-bas och att det är mycket enklare att bygga en uppsättning basar som gör sin grej bra och ingenting annat. Men det är inte lika kul :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

Enkelhet helt klart.
Vill jag ratta med ljudet mycket så ser jag till att spela genom en schysst preamp och naturligtvis en bra stärkare.

*Fender Jazzbass -89, Rickenbacker 4001 -76, Bjärton 3/4 KB -50


http://www.novamusic.se/
dereborn

Inlägg av dereborn »

Klassisk kommentar från ett förhållande i kris:

"Berätta hur du vill att jag ska vara, jag kan ändra mej för din skull"

Så känns det spontant med en bas som "kan allt". Ett verktyg att gömma sej med, slippa ta ställning, typ. "Jo, men det ska vara det här soundet i den här stilen!"

Jag tror man ska hitta det som är "jag" både i spelsätt, sound och förhållningssätt till sitt spelande. man kommer inte att passa till allt, men där man passar, passar man grymt bra!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag tror inte att Variax basarna säljer särskilt bra av en enkel anledning;
basister är generellt inte intresserade av att flacka mellan olika ljud. Vi spelar på en bas....är man avancerad byter man mellan ett par olika. En totalt wild & crazy basist har en octaverpedal.

Precis som gitaristerna....eller...blev det fel nu...?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:man kommer inte att passa till allt, men där man passar, passar man grymt bra!
Så sant, så sant...

Man är aldrig nöjd med det man har och vill alltid få det man inte kan få. Det är väl därför folk fortfarande letar efter The Holy Grail :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 10:10
Ort: Borås

Inlägg av Bazz »

Jag föredrar enkelheten i en bas, bättre att ha ett gäng olika, så att man inte tröttnar... som i vilket förhållande som helst :D (hoppas inte frugan läser detta *s*)
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ska du bygga en så pass mångsidig bas så är det väl självklart att du ska ha detta stall på:
http://www.neuserbasses.com/nfs.html
Dyrt, ja! men det får man väga mot att man inte behöver köpa en bandlös oxå.....
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:Ska du bygga en så pass mångsidig bas så är det väl självklart att du ska ha detta stall på:
http://www.neuserbasses.com/nfs.html
Dyrt, ja! men det får man väga mot att man inte behöver köpa en bandlös oxå.....
Kul grej!

Nå'n som vet om den funkar?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: Kul grej!

Nå'n som vet om den funkar?
Jag har provat och det Funkar rätt så bra. Det jag fann lite dumt är att man behöver stämma basen om man ändrar från bandat till bandlöst, men det överlever man. De situationer där man skulle behöva lite bandlöst och bandat så kan man exempelvis köra ett par strängar av varje. Vill du testa får du ge dig ut på lite runttur i värmland så finns det en bas här i Karlskoga med sådant system på.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hur är det med glissandon och vibraton? Hörs det att det är en bandad bas man spelar på, fast med ett bandlöst ljud?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Hur är det med glissandon och vibraton? Hörs det att det är en bandad bas man spelar på, fast med ett bandlöst ljud?
Du spelar som på en bandad så gliss och vibraton blir inte samma sak. Knorret är dock väldigt identiskt så man kan med lite övning få till vibratot och glissandon borde man kunna fejka tillräckligt bra för att den som lyssnar inte ska kunna sätta fingret på att det är en bandad bas.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag blev lite nyfiken på vilka alternativ (eller snarare kombinationer) som finns när det gäller bandat/bandlöst. Jag hittade de här två herrarna som har löst det på lite olika sätt.

http://www.brownsguitarfactory.com/
http://www.mikeyguitar.com/index.asp
Senast redigerad av BBQV den fre 20 okt 2006, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Jag blev lite nyfiken på vilka alternativ (eller snarare kombinationer) som finns när det gäller bandat/bandlöst. Jag hittade de här två herrarna som har löst det på lite oliga sätt.

http://www.brownsguitarfactory.com/
http://www.mikeyguitar.com/index.asp
Mikey guitars har jag sett förut. Snordyrt dock, fast ger den rätt bandlösa halseni kombo med en bandad.
Den andra lösningen vet jag inte om den var så rolig. Udda och kanske användbar, men jag föll inte för den.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Flexibel enkelhet - P-bas eller möjligen jazzbas.
Det passar mig och min spelstil bra och man kan få mycket variation genom att flytta anslagshanden, spela med plektrum eller dämpat med tummen osv. Dessutom finns det en tonkontroll och jazzbasen har ju även 2 mickar. :wink:

Detta och en bra förstärkare räcker hur långt som helst för min del och ingen annan har klagat heller. Men visst hade det varit kul att ha fler möjligheter ibland i form av andra basar inte en massa elektronik. 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

En bas för allt är ju definitivt att föredra ..
Men jag jobbar istället för att anpassa sitt ljud till olika jobb , att skaffa sig ett eget sound som blir lite av ens "loga" . Jag gillar att ha samma sound.
Jag har fram tills denna veckan alltid kört fender , för jag tycker det är den versatilaste och simplaste basen , gör som man vill . Men jag har nu införskaffat en spector med aktiv preamp , dessa basar är direkta motsatser , vilket gör att de kompleterar varandra otroligt bra.
Försök hitta en bas som passar allt istället , utan kruxiduller.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

jazzbas med möjlighet(tex via p/p-pot) att köra mickarna i serie för ett mer p-bas aktigt ljud!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Det finns inte ett enda gig i hela världen som inte klaras av med en schysst Fender.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Det finns inte ett enda gig i hela världen som inte klaras av med en schysst Fender.
Det skulle väl vara om man sitter som första violinist i en symfoniorkester :lol: Fast iofs, på med piccolo-strängar och fram med stråken, kanske funkar iaf! Någon som vågar testa?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Jag föredrar nog en enkel bas, va jag kan tycka är att jag ibland behöver 5:an för vissa låtar o en del låtar funkar det bra med 4:an, man skulle kunna tänka sig en D-tuner på 4:an.

Min fyra är en fender, mexico, enkel o är inte dyr, ingen raritet om man säger, men jag tycker den låter bra o jag gillar den skarpt.

5:an är en Arvidsson, den är välbyggd, enkel och låter bra, en dröm att spela på tycker jag.

Kanske är en fråga om vilken typ av musik man spelar, är man solo-bassist eller spelar fusion eller dyl. då kanske man har mer användning av en avancerad bas med många möjligheter.
Efter de år man hållt på så märker man att, en bra bas + en bra topp o låda, det räcker, men ändå så sneglar man ju alltid på nya prylar :) måste va en sjuka jag har. Pryltokig är diagnosen jag fick.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag har idag en jazzbas ped pushpull till seriekoppling och en thunderbird.. nästa basinköp (för studio och "leksaksbruk" blir faktiskt en variax för att kunna leka med idéer och ljudkaraktärer. jag tycker den basen är svinbra men verkligen svinful.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

detta är nog ett få avsseenden där jag är väldigt konservativ och trångsynt :lol: . jag kommer antagligen aldrig investera pengar på något som inte har kroppsform som någon av fenders basar. när jag köper så köper jag oftast med hjärtat och ögat, inte så mycket med känslan. det som är vackert och funkar att spela på är ett helt ok köp för mig. så jag bryr mig oerhört lite om basen kan få in många sound eller inte. bara det är Fender :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar