Kontrasnack...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Kontrasnack...

Inlägg av Svensson »

så.. vad har in för strängar, mickar etc på era ståbasar? Erfarenheter?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Strängar:

Spirocore. Tror jag... Det är de röda, va? Satt på nya strängar när jag köpte den och har inte haft anledning att byta :)

Mik:

K&K BassMax med Fishman Model B preamp. BassMaxen funkar bra utan preamp med faktiskt, en enkel mik som låter bra. Har spelat en del på en kompis bas med Bband-system och det låter ju väääldigt bra. Blir nog det när jag ska "uppgradera".

Har köpt en Behriger ADI21 preamp med men faktiskt inte hunnit testa den....den hamnade i "fel" väska och åkte med till replokalen....där jag inte spelar kontra. Måste komma ihåg att ta hem den o testa...var jättebillig hursom så. Har fått flera fina omdömen dock..kanske kan bli kul.
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har en RYSK mik på min. Har för mej den heter "Igor Zubkov System" Dom sålde ett par ex på försök på Estrad för många år sen. Låtar kanon. har varit sugen på att hetsa den lite med nån preamp, och den däringa Behringern måste ju kollas! Låt oss veta vad du tycker mikke!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har Eurosonic strängar, nylon med stålkärna. Jag hade Thomastic tidigare. Hade en Barcus Berry stallmick och Pre Amp tidigare. Har kört med en DiMarzio precision magnetpickup efter det, funkar rätt bra faktiskt dock lite för mycket elbasljud. Det var däremot aldrig några rundgångsproblem och passade kanon på högljudda gig...

Nu har jag en Shadow950 och sedan nån månad tillbaka har Barcus Pre ampen kommit till heders igen, funkar kanonbra!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Jag har en RYSK mik på min. Har för mej den heter "Igor Zubkov System" Dom sålde ett par ex på försök på Estrad för många år sen. Låtar kanon. har varit sugen på att hetsa den lite med nån preamp, och den däringa Behringern måste ju kollas! Låt oss veta vad du tycker mikke!
Hur ser den ut ryssmicken och hur är den monterad? Är det nån kopia av nån annan månne?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Fixar bild under dagen.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag har haft Obligato-strängar på kontran ett bra tag nu men har precis beslutat mig för att slänga på gamla hedeliga Spirocore. Obligatosträngarna låter jättefint med stråke, men blir på min bas för "muggiga" när man spelar fingerspel, och jag spelar sällan med stråke. (För att jag suger på det).

Som mick använder jag det billigare B-band systemet. Det där preampen sitter ihop med telejacket. Jag tycker att det systemet funkar jättebra.

För övrigt är jag väldigt sugen på att testa en radial tonebone-pedal. Just för att få till en vettig lösning när man byter mellan el/kontra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Just nu Pirastro J ,
Micar varierar , men gillar stormembramare , nu en äldre AKG-Mic och en Fishman Full Circle.
Förstärks oftast genom en AI Coda R.
Skriv svar