Fender-halsar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Fender-halsar

Inlägg av poverino »

Kan någon förklara de olika storlekarna på Fenders halsar. Har en Jazzbas från -75 som jag är rånöjd med, men vet inte hur jag ska finna en till likadan. Någon som vet om Fender kategoriserat sina halsar? Har hört något om A-, B- och C-hals, men vad vet jag...
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

A, B och C handlar om bredden vid sadeln där A är Jazzbas (38,1 mm). Profilerna har andra namn som V och Boatneck. C- och D-shape används för att beskriva baksidan av halsen, men jag är osäker på om Fender har använt de begreppen officiellt.

Det finns mycket info om detta på diverse chatsidor, men jag minns ingen adress nu...

Bass Player hade en artikel om detta för ett par år se'n, jag ska rota lite i gömmorna när jag kommer hem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Så där ja, nu har jag hittat lite hårda fakta i ämnet! I FAQ-sektionen på Fenders hemsida kan man läsa följande:

The letters V, C, and U are used today by Fender as analogies to describe the "neck profile" or shape and contour of the back of our instrument necks. Necks described by these letters will correspond roughly (although not quite as exaggerated), to the visual appearance of these letters.

The V shaped necks come in two different versions, a "soft" V and a "hard" V. The "soft" V shape is a bit rounded off, whereas the "hard" V is somewhat more pointed.

There are a couple of other neck shape descriptions which do not have directly corresponding letters. These are the "oval" and the modern "flat oval". Many people, however, simply use the letter "C" when referring generally to these "oval" shapes.

The "U" shape is chunky and rounded, with high shoulders, as seen in the exaggerated letter U.

There is no doubt that it is easier to understand the application of these terms to the necks when you put your hands on them and get the feel, however, the use of these letters is pretty accurate in describing the shape of the back of Fender necks.

There is often confusion between the use of the letters V, C, and U used to describe neck shapes, and the use of the letters A, B, C and D in describing Fender neck widths. During the period of time from the early '60's to the early '70's, Fender used the letters A, B, C, and D to refer specifically to the width of our guitar and bass necks at the nut. These letters were stamped on the butt end of the necks, and had no reference to the shape or contour of the neck. An "A" width was 1 1/2" at the nut, "B" was 1 5/8", "C" was 1 3/4" and "D" was 1 7/8".
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

tack tack!

Inlägg av poverino »

Tack, det var precis det jag var ute efter. Grym efterforskning.... Kanske att man är lite lat, men men....
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

poverino skrev:Tack, det var precis det jag var ute efter. Grym efterforskning.... Kanske att man är lite lat, men men....
Som kalenderbitare är det ett rent nöje att rota fram information av det här slaget. Man måste ju leva upp till sitt rykte som nörd :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Så om jag vill variera mig lite, så vore en P-bas med U-profil det bästa komplementet/motsats till min Rickenbacker.
Det är den profilen som är mest rejäl att hålla i, om jag tolkat saken rätt?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Så om jag vill variera mig lite, så vore en P-bas med U-profil det bästa komplementet/motsats till min Rickenbacker.
Det är den profilen som är mest rejäl att hålla i, om jag tolkat saken rätt?
Just precis, det känns som att hålla i ett basebollträ ungefär! :lol:

Man spelar inga onödiga toner och hela basen känns stadig och solid. Försök hitta en med askkropp, tyngre blir det inte! :twisted:

I dubbel bemärkelse...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hittade en bild med halsprofiler i genomskärning.

Bild

Fetingen längst till vänster är grym! Ingenting för Ibanezälskare...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Jag hittade en bild med halsprofiler i genomskärning.

Bild

Fetingen längst till vänster är grym! Ingenting för Ibanezälskare...
Tycker att den där V-halsen ser förjävligt läskig ut att spela på :shock:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

När vi ändå pratar om halsar, är det någon som testat att köpa en hals på GMF, jag är lite sugen på att köpa en med ebenholtz bräda, men jag fattar inte riktigt om trussroden följer med eller om man ska köpa den till.
Dom har ju Fenderhalsar, och det är en sån jag är ute efter, jazz-bashals och få lacka den själv. Det är ju alltid kul att experimentera lite, så jag tänkte modifiera min fender lite med tiden, man lär väl inte kunna göra allt på en gång, det är ju ekonomin som styr. För min del så är det så tunn hals som möjligt som gäller.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har aldrig hört talas om annat än att GMF's halsar är kompletta. Det som brukar saknas är sadeln (iaf Allparts). Japanhalsarna för gitarr brukar ha ospårad sadel så jag antar att bashalsarna har det också. Olackad brukar ju som sagt anges också.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Zalle skrev:När vi ändå pratar om halsar, är det någon som testat att köpa en hals på GMF, jag är lite sugen på att köpa en med ebenholtz bräda, men jag fattar inte riktigt om trussroden följer med eller om man ska köpa den till.
GMFs halsar är färdiga att användas, sadel och stämmisar är det enda som inte ingår.

Om du är bekväm av dig så köper du en färdiglackad, om du är sparsam så köper du en olackad och oljar eller lackar själv.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Tack för info, det låter ju bra, med tiden tänkte jag byta hals på min fender, och då är ju GMF bra att tillgå, och tanken är att jag ska lacka den själv, så olackad hals får det ju bli då.

Det verkar bra det där GMF, dom har ju allt i reservdelsväg om man vill plocka ihop lite.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Zalle skrev:Tack för info, det låter ju bra, med tiden tänkte jag byta hals på min fender, och då är ju GMF bra att tillgå, och tanken är att jag ska lacka den själv, så olackad hals får det ju bli då.

Det verkar bra det där GMF, dom har ju allt i reservdelsväg om man vill plocka ihop lite.
De är bra och oftast snabba med leveranser. Priserna ligger däremot högt jämfört med nätbutiker i Tyskland och USA. Å andra sidan så har GMF ett väldigt komplett sortiment samlat på ett och samma ställe.

Bekvämlighet eller klipp, ständigt dessa val :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar