Tokai?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Tokai?

Inlägg av hosse »

satt mest och funderade i min ensamhet. Är tokais p- och j-basar "identiska" med fenders egna? har länge funderat på det. jag menar med liksom halsbredd m.m?

sen en liten fråga till. hur blir det med Tokais vara eller icke vara här i Sverige nu då? någon som kan upplysa mig? :)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Är också nyfiken på Tokai... deras EB-3 kopia tex.
Kul å höra om någon känt på nya Tokaier?
En Explorer till grabben vore nåt 8)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag är inte säker om huruvida Tokai J och P basarna var identiska med Fenders egna, men de var så lika originalet att Fender stämde Tokai och fick de ändra både design och logga, för att ganska omgående anlita samma fabrik och samma instrumentbyggare och starta den berömda Fender Squire Japan Vintage serien.

Tokai J och P basarna blev populära i slutet på 70-talet/början på 80-talet för sin höga kvalitet som faktiskt var högre än Fenders. Detta gäller dock ovannämnda tidsperioden, som, utan att på något sätt klandra på senare tillverkning ändå var den bästa perioden för Tokai. När det gäller design, fick nu Tokai bygga allt annat än Fender replikor. Jag tror att Tokai tillverkas i Indonesien eller Kina idag och de är inte av samma kvalitet som den Tokai blev känd för en gång i tiden.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

calif de funk skrev:Jag tror att Tokai tillverkas i Indonesien eller Kina idag och de är inte av samma kvalitet som den Tokai blev känd för en gång i tiden.
Finns Japantillverkade Tokai fortfarande, en det är bara de dyrare serierna. Övriga görs i Korea. Finns tydligen en svensk generalagent som inte gör så mycket väsen av sig än så länge. Det har pratas om i över ett år om att de ska starta import men det händer inte så mycket.......
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Där ser man. Tack för korrigeringen Matte :wink: Jag misstänker dock att jag läst nånstans om att Tokai byggs även i Indonesien. Nu när du säger det så mins också jag att jag läst om att det byggs fortfarande (eller kanske igen) Tokai yxor i Japan.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

calif de funk skrev:Jag är inte säker om huruvida Tokai J och P basarna var identiska med Fenders egna, men de var så lika originalet att Fender stämde Tokai och fick de ändra både design och logga, för att ganska omgående anlita samma fabrik och samma instrumentbyggare och starta den berömda Fender Squire Japan Vintage serien.

Tokai J och P basarna blev populära i slutet på 70-talet/början på 80-talet för sin höga kvalitet som faktiskt var högre än Fenders. Detta gäller dock ovannämnda tidsperioden, som, utan att på något sätt klandra på senare tillverkning ändå var den bästa perioden för Tokai. När det gäller design, fick nu Tokai bygga allt annat än Fender replikor. Jag tror att Tokai tillverkas i Indonesien eller Kina idag och de är inte av samma kvalitet som den Tokai blev känd för en gång i tiden.
Skulle inte förvåna mig om Tokai tillverkar instrument i både Kina och Indonesien, men deras top of the line tillverkas fortfarande i Japan, och en lite billigare i Sydkorea. Vad jag sett snackas det mer om Tokais Les Pauler - Loverock - än deras Fenderkopior numer. Och de japanska Loverock-gitarrerna sägs vara i Gibsonklass, och de koreanska snäppet bättre än Epiphones diton. Själv har jag bara testat en koreatillverkad ES 335-kopia, och gillade den jättemycket, med reservation för att jag inte vet något om gitarrer. Hade jag varit rikare hade jag köpt den, och en Loverock, för att kunna leka Dean Wareham i tid och otid.

Tokai bygger förresten fortfarande Precision- och Jazzbasar, jämte diverse Gibson-look-alikes och egna modeller. De är säkert ganska bra fortfarande, om än inte riktigt så högklassiga som de en gång var.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag slängde upp ett litet snack jag hade med sverige tokai-agent, leta runt lite så hittar du den, där står det lite info om Tokai i Sverige och modeller osv (orkar inte leta själv :oops: )...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Har sett en del Tokai-basar på tyska eBay den senaste tiden, så håll koll där om du/ni är på jakt. http://www.ebay.de
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Tänkte bara tillägga att Jam (m.fl.) säljer Tokaigitarrer, och har gjort det ett bra tag (direktimport?). Har dock inte sett några nytillverkade basar någonstans. Undrar varför.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

peter_s skrev:Tänkte bara tillägga att Jam (m.fl.) säljer Tokaigitarrer, och har gjort det ett bra tag (direktimport?). Har dock inte sett några nytillverkade basar någonstans. Undrar varför.
Dom kommer :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tokai´s EB3 känns som enda schyssta budgetalternativet.
Epiphones variant har ju tyvärr longscale.
Men å andra sidan får man en ny gibson "sg-bas" för under 10.
Till Tokai:ens fördel skulle vara om den har riktig vario-tone spak.
Har dock inte sett nån bra bild ännu... risken är väl att det bara e treläges mickomkopplare.

edit: kollade på http://www.tokai-guitars.co.uk/main.htm och nog fan var det en vanlig 3-way switch.... lite synd.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Uhmm, Nato vet jag vad det är, men har aldrig hört att det är ett träslag. Någon som vet vad som menas? Ca 6000. Då skulle jag nog hellre spara ett tag till och köpa Gibson så man med säkerhet får det fina varma mahognyljudet. 3-vägsswitch verkar ändå vettigt eftersom vad jag förstått ingen av EB3-kopiorna som tillverkats har samma sub-bas som originalet. En Varitone med midnotch-filter känns onödigt. För utseendets skull kunde de ju iofs använda en vridomkopplare istället.

Edit: Hittade vad Nato är. Fjärran Österns "mahogny"variant.
Skriv svar