Aria Pro II Integra?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Aria Pro II Integra?

Inlägg av BBQV »

Jag kom över en bas billigt och tänkte renovera upp den till spelbart skick. Det är en Aria, så långt är jag säker. Enligt uppgift ska modellen heta "Integra, tror jag. Eller Integrale. Typ".

Efter lite googlande är jag forfarande lika okunnig. Finns det någon här, som har en susning om Arias produktion, som kan upplysa mig om vad det kan vara?

Den är fyrsträngad med 24 bands hals, PJ-mikar (utan synliga poler) och passiv elektronik (volym/trelägesswitch/ton). Jag har i nuläget inga bilder på den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vore bra med bilder ,
Arias tidiga instrument , tidigt 80-tal håller otroligt hög kvalitet , likt de flesta japanska instrumenten från tiden. Byggdes i samma fabriker som Ibanezinstrumenten från den tiden , tunga men välbyggda.
Dessa instrument heter Pro 2 , och det verkar ju inte ditt heta.
De nyare har ganska dåligt rykte , vet ej var de byggs längre , men skall visst ha dåligt trä och vara dåligt byggda.
Men vore som sagt bra med bilder ..
Är den neck thru eller bolt on ?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj sorry , såg nu att det visst var en PRO 2 . Gött , då kan det nog vara ett äldre isntrument eller ?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

OK, här kommer en bild. Ursäkta kvalitén, men ni ser hur den ser ut.

F-hålet är påmålat, kroppen solid. Vilket träslag vet jag inte än. Halsen är av lönn och greppbrädan av rosewood.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ingen som har sett en sån tidigare?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Ingen som har sett en sån tidigare?
Jo då. Det har jag. Från tidigt 90-tal. Tveksam till att det är Japan utan troligen Korea eller Taiwan som är ursprungsland. De jag spelat på har jag upplevt som tråkiga med ganska slätstrukna mickar, men helt okej kvalitetsmässigt. Just det där exet känner jag igen. Har inte den varit till salu för ett par tre år sedan?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:
BarbequeVillage skrev:Ingen som har sett en sån tidigare?
Jo då. Det har jag. Från tidigt 90-tal. Tveksam till att det är Japan utan troligen Korea eller Taiwan som är ursprungsland. De jag spelat på har jag upplevt som tråkiga med ganska slätstrukna mickar, men helt okej kvalitetsmässigt. Just det där exet känner jag igen. Har inte den varit till salu för ett par tre år sedan?
Nja, det var nog bara ett halvår se'n.

Tanken var redan från början att strippa lacken och banda på den igen. Se'n är den till salu.

Säljaren visste tyvärr inte mycket om den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Visst har jag sett sådana, men bara på bild. Om jag inte minns fel kom Integra-serien någon gång i mitten på nittiotalet, och tillverkas fortfarande (olika modeller i serien kan spanas in på http://ariausa.com/titles/igb/igb.html ). Vet inte var Aria tillverkar sina elektriska instrument numer (men vissa klassiska gitarrer byggs i Spanien), men jag gissar på the usual suspects, d.v.s. Sydkorea, Indonesien, och Kina. Jag tror dock att det var länge sedan Aria tillverkade grejer i Japan i någon större utsträckning, och som så många andra tillverkare som dök upp med riktigt bra basar i början av åttiotalet verkar även Aria ha övergått till att rikta in sig på budgetinstrumentmarknaden. Numer skulle jag dessutom vilja påstå att de är ganska osynliga, och det snackas sällan om nya Ariaprodukter på de forum jag frekventerar. Däremot diskuteras John Taylors och Cliff Burtons gamla åttiotalsbasar en hel del, så hade du köpt en sådan istället hade du nog kunnat få fatt i en del bakgrundsinformation.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tack för länken! Det är troligtvis en IGB-40 från nå'n gång på 90-talet. Ingen vintagebas, men det borde gå att sälja den med vinst...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

BarbequeVillage skrev:Ingen som har sett en sån tidigare?


Jo, till och med det här exemplaret ;) men det är inte så mystiskt, eftersom det var mig du köpte den av :wink:

Tyvärr så vet jag inte om den än det jag berättade när du köpte den.
Jag stötte däremot på en exakt likadan i en replokal för ett tag sen, fast den var helt orginal, utan den läckre gula färgen eller det tjusiga F-hålet :wink:

Jag kan försöka fixa nån slags info om den, om jag skulle hamna i den där replokalen igen.

Kul att du fixar till basen i alla fall. Jag tyckte faktiskt att den var riktigt trevlig, trots att den kanske inte var nån skönhet :P
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kul att du har hittat hit också!

Jag håller på att genomföra mina föresatser, men det kommer annat emellan hela tiden... Jag gillar basen, den är tokskön att spela på och känns liten och lätt jämfört med mina andra basar. Den kan nog bli riktigt bra även som bandad!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar