FENDER - US, Mexico och Japan

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

FENDER - US, Mexico och Japan

Inlägg av Bean »

Det har skrivits lite här och där om detta i andra trådar, men jag tyckte att det kanske varit bra att samla allt under en och samma topic.

Börjar med en kanske dum fråga, men jag ställer den ändå eftersom jag inte vet svaret :)

Vari ligger de avgörande skillnaderna på en (t ex) Jazzbas tillverkad i USA jämfört med en som tillverkas i Mexico och/eller Japan?




En klok gammal grek sade en gång i tiden:
"Bättre att fråga och för tillfället framstå som en idiot, än att låta bli att fråga och förbli en idiot hela livet". :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag inbillar mig att de bästa delarna (hårdaste kvalitetskontrollen?) finns i USA-serierna. Det mesta är ju maskintillverkat och datastyrt så skillnaderna borde vara små rent tekniskt.

Materialvalet är troligvis lite annorlunda beroende på lokala variationer och arbetskraftens erfarenhets- och kunskapsnivå varierar säkerligen (liksom deras arbetsvillkor och löner!).

Som du märker så har jag inga säkra svar, men de bästa basarna byggs säkerligen i deras Custom shop i USA.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Såhär har jag uppfattat allting: USA är "standarden" idag. I mexico byggs det billigare basar som ska hålla lägre priser än USA-modellerna. Japanerna idag är främst för den japanska marknaden. Fender Japan exporterar inte modeller på det sättet som USA eller Mexico gör, utan det är affärer som exporterar Japaneserna.

Kvalitetsmässigt skulle jag säga så att USA har bäst kvalité men högst pris. Japanerna håller jävligt hög kvalité men priser som lätt kan utkonkurrera Mexicanarna. Dom från Mexico har halvbra kvalité och är rätt dyra för att vara "budget", har spelat på fler nya squiers som jag gillat än nya mexicos (fast då har jag bara kunnat lira på mexico jazz bas standard, då det är den enda som finns i vänster).

Någon som kan korrigera/lägga till/ta bort något? :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Då måste jag slänga in en fråga om Higway Oneserien! Är den helt USA-tillverkad eller monterad i Mexico av USA-delar? Eller tvärt om... Jag får aldrig nå't entydig svar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Det stämmer till viss del vad Freco skriver. Japanprodutionen finns att köpa utanför Japan av Fender själva. Jaguarbasen är det senaste tillskottet och det exporteras vissa modeller, men det är inget som Fender själv skriker högt om. De försöker tysta ner att de har en Japandivision verkar det som. Kvalitetsmässigt så är inte USA speciellt mycket vassare än Japan utan en del av priset består utav dyrare löner och liknande på US modellerna. Många av MIJ kommer med US mickar och likadan mekanik. Har testat en del fender genom åren och MIJ är de som känts jämnast i kvaliteten. US käns ibland som man betalat för namnet, Har till och med stött på Customshop med vriden hals...... juste på en 30.000 kr gitarr! Vad det gäller Mexico så har jag hört att alla kroppar och halsar görs i USA och lackas och monteras i Mexico. I övrigt gör de högtaare och stärkare i de mexicanska fabrikerna, men det är som sagt 10 år gamla uppgifter. Det finns säkert en och annan CNC styrd fräs i Mexicofabriken oxå.

Det finns andra märken som gör samma sak, fast bättre och billigare. Självär jag inte speciellt beroende av att det måste vara "rätt" märke på prylarna. Så länge det låter och känns som jag vill så struntar jag i om det står Fender, SX eller J&D på huvudet. Det är ändå ingen i publiken som ser någon skillnad! 8) :lol:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Oavsett vilket land en Fender är tillverkad i - d.v.s. USA, Mexiko, Japan eller Sydkorea, och kanske ytterligare något land - så finns det olika serier, i olika prislägen, och förmodat av olika kvalitet. Så att jämföra modeller från olika länder är inte helt enkelt. Generellt ska det väl vara så att de amerikanska är bäst, men jag tycker mig ofta ha hört talas om att kvalitetskontrollen på dem är lite ojämn, om än inte lika ojämn som på de mexikanska. Och i sammanhanget brukar det ofta nämnas att de japanska basarna har bäst och jämnast kvalitetskontroll. Själv har jag nog inte stött på en enda Fender, oavsett ursprungsland, som varit ospelbar eller verkat dåligt ihopsatt, men det beror säkert en hel del på okunnighet från min sida. Av de jag testat på senare år har de japanska generellt känts bäst, tätt följd av amerikanska standardprecisionsbasar och exemplar ur den mexikanska Classic-serien.
bean skrev:Vari ligger de avgörande skillnaderna på en (t ex) Jazzbas tillverkad i USA jämfört med en som tillverkas i Mexico och/eller Japan?
Tja, vad jag kan minnas är några skillnader dessa: amerikanen har grafitstavar i halsen, rundade greppbrädekanter, bättre mekanik och elektronik (märk väl att jag inte säger bättre mickar, eftersom detta inte går att mäta objektivt), och så är kropparna ofta tillverkade av färre delar än på mexikoversionen. Sedan har de säkert lite olika sorters lack också. Skillnaderna behöver alltså inte vara så stora, och inte nödvändigtvis legitimera prisskillnaden för den potentielle kunden. Grafitstavar i halsen kan ju t.ex. fungera som ett argument mot att köpa den dyrare varianten för vissa. De japanska basarna är ganska lika de mexikanska, men anses allmänt vara mycket bättre tillverkade.

Att Fender inte talar så högt om sina japanska basar har jag för övigt för mig beror på att de tillverkas där på licens, och alltså inte av Fender själva i en egen, dedikerad fabrik. Rätta mig gärna om jag har fel.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

peter_s skrev: Att Fender inte talar så högt om sina japanska basar har jag för övigt för mig beror på att de tillverkas där på licens, och alltså inte av Fender själva i en egen, dedikerad fabrik. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det ligger säkert en hel del i det du säger.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Matte skrev:Det stämmer till viss del vad Freco skriver. Japanprodutionen finns att köpa utanför Japan av Fender själva. Jaguarbasen är det senaste tillskottet och det exporteras vissa modeller, men det är inget som Fender själv skriker högt om. De försöker tysta ner att de har en Japandivision verkar det som.
Bara för att klargöra: Jag sa aldrig att dom INTE exporterar, jag sa att dom inte gör det i samma utsträckning som USA/Mexico...

Tror inte att de är så pigga på att exportera mycket från Japan, min gissning är att de japantillverkade instrument som säljs utanför Japan tillverkas där för att USA- och Mexico-fabrikerna inte ska överbelastas.
peter_s skrev:Att Fender inte talar så högt om sina japanska basar har jag för övigt för mig beror på att de tillverkas där på licens, och alltså inte av Fender själva i en egen, dedikerad fabrik. Rätta mig gärna om jag har fel.
Nu när du säger det så kommer jag ihåg något med att Fender på något sätt köper upp delar av Tokai på 80-talet, kan ju vara så att dom snarare ANSTÄLLDE Tokai att tillverka fender?

Någon får gärna rätta det där, kan ju ha tok-fel, men jag tror inte att jag är helt ute och cyklar...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Japan-tillverkningen beror nog mer på Japanska importlagar och japansk importmentalitet. Ni vet; "det gör vi bättre själva" och det där...

Men som nån redan sagt; japaninstrumenten håller mycket hög kvalitet, absolut värt att kolla in, då priserna ligger långt under USA, i vissa fall till och med under Mexico, i pris.


Sen tror jag inte ens att Tokai har en egen fabrik utan använder sig av nån av de befintliga; matsumoko (om de finns kvar), young chan och allt vad de heter :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

FreCKo skrev:Nu när du säger det så kommer jag ihåg något med att Fender på något sätt köper upp delar av Tokai på 80-talet, kan ju vara så att dom snarare ANSTÄLLDE Tokai att tillverka fender?

Någon får gärna rätta det där, kan ju ha tok-fel, men jag tror inte att jag är helt ute och cyklar...
Jag känner igen det du säger, men har alltid trott att det bara var ett rykte. Särskilt eftersom Tokai fortfarande tillverkar Fenderkopior, och det känns ju tveksamt att de hade fått göra det om Fender köpt upp dem, inte sant? Någon som ver hur det verkligen ligger till?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

När Fender startade tillverkningen i Japan så fick en befintlig fabrik bygga (att bygga ny fabrik skulle varit för dyrt och förstöra hela idén). Greco fick den äran.. Detsamma gäller när Gibson startade tillverkningen av Gibson Japan (fick heta Orville by Gibson efter grundarens förnamn eftersom Gibson tydligen var upptaget). FujiGenGakki fick tillverka dem för att senare överta Epiphone-namnet.

Det är ju en hel djungel med modeller och årgångar på alla Fender byggda de senaste 25 åren (speciellt de senaste 15). Själv tycker jag det är större risk att stöta på dåliga Mexare än U.S.A iaf. Som någon redan nämnt så är väl skillnaden störst de senaste åren med grafitstänger, mattlackad hals, mickar (?) och multistallet som kan strängas som vanligt eller genom kroppen.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Sen tror jag inte ens att Tokai har en egen fabrik utan använder sig av nån av de befintliga; matsumoko (om de finns kvar), young chan och allt vad de heter :)
Men om dom använder sig av samma fabrik som Fender... Kanske var SÅ jag hade hört det?
peter_s skrev:Jag känner igen det du säger, men har alltid trott att det bara var ett rykte. Särskilt eftersom Tokai fortfarande tillverkar Fenderkopior, och det känns ju tveksamt att de hade fått göra det om Fender köpt upp dem, inte sant? Någon som ver hur det verkligen ligger till?

Danne skrev:När Fender startade tillverkningen i Japan så fick en befintlig fabrik bygga (att bygga ny fabrik skulle varit för dyrt och förstöra hela idén). Greco fick den äran.. Detsamma gäller när Gibson startade tillverkningen av Gibson Japan (fick heta Orville by Gibson efter grundarens förnamn eftersom Gibson tydligen var upptaget). FujiGenGakki fick tillverka dem för att senare överta Epiphone-namnet.
Där vart det bekräftat, antagligen så var det samma Fabrik som Tokai byggde sina guror i.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev:
Danne skrev:När Fender startade tillverkningen i Japan så fick en befintlig fabrik bygga (att bygga ny fabrik skulle varit för dyrt och förstöra hela idén). Greco fick den äran.. Detsamma gäller när Gibson startade tillverkningen av Gibson Japan (fick heta Orville by Gibson efter grundarens förnamn eftersom Gibson tydligen var upptaget). FujiGenGakki fick tillverka dem för att senare överta Epiphone-namnet.
Där vart det bekräftat, antagligen så var det samma Fabrik som Tokai byggde sina guror i.
Bekräftat?! Greco och Tokai är inte samma sak. Tror inte de konkurenterna byggs på samma fabirk.
Vill ni veta lite historia runt Fender Japan så läs lite här:
http://freespace.virgin.net/john.blackman4/history.htm
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vet ej om nu hunnit testa de allra nyaste Mexinstrumenten , otroligt välbyggda.
Tidigare i år började Fender köpa in samma maskiner och kvalitetskontroller som Coronafabriken.
Man märker otroligt stor skillnad faktist från ett äldre mexicobygge och dessa nya.

Japaninstrumenten är välbyggda instrument , men tenderar att ha tjockare halare lack än de andra , samt som de flesta japanska instrument vara väldigt tunga.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Läste just att Greco mycket riktigt också tillverkades av FujiGenGakki vilket innebär att både Fender och Gibsons respektive "andramärken" tillverkades i samma fabrik. Tokai däremot är tveksamt om de tillverkas/des där.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Matte skrev:
FreCKo skrev:
Danne skrev:När Fender startade tillverkningen i Japan så fick en befintlig fabrik bygga (att bygga ny fabrik skulle varit för dyrt och förstöra hela idén). Greco fick den äran.. Detsamma gäller när Gibson startade tillverkningen av Gibson Japan (fick heta Orville by Gibson efter grundarens förnamn eftersom Gibson tydligen var upptaget). FujiGenGakki fick tillverka dem för att senare överta Epiphone-namnet.
Där vart det bekräftat, antagligen så var det samma Fabrik som Tokai byggde sina guror i.
Bekräftat?! Greco och Tokai är inte samma sak. Tror inte de konkurenterna byggs på samma fabirk.
Vill ni veta lite historia runt Fender Japan så läs lite här:
http://freespace.virgin.net/john.blackman4/history.htm
Skrev lite fel, menade att jag i princip hade rätt men att det antagligen var Greco jag hört, inte Tokai :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Den här funderingen kanske inte har så mycket med själva tillverkningslandet att göra, men iallafall, jag har en Mexico fender, en precision deluxe active, jag gillar soundet i den, men jag kan tycka att den känns lite "hård" att spela på, alltså själva strängarna, dom är ganska styva ( oavsett sträng märke ), om man tex "bend" strängarna så får man ta i mer, tex. om jag jämför med min arvidsson 5:a så är den mycket mjukare i strängarna eller hur jag ska säga, att spela på, jag har så låg stränghöjd som möjligt, men fendern är liksom "styv" i strängarna, när jag bytte strängar så blir det en väldigt hård press när man stämmer in den, nästan så man tror att det ska smälla en sträng när man "tune it up", någon som har en usa fender kanske inte har den upplevelsen ? eller en japan ?

Kan ju vara ngt med halsen eller stämskruvar eller ?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vet ej vad det är för material i översadeln på en sådan Mex-Fender, men skulle kunna vara materialet i kombination med att skårorna är för tajta. Vad kör du för strängtjocklek?
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Danne skrev:Vet ej vad det är för material i översadeln på en sådan Mex-Fender, men skulle kunna vara materialet i kombination med att skårorna är för tajta. Vad kör du för strängtjocklek?
Nu sitter det 45 - 105 på den, kanske man ska testa 40 -> ? kan ju faktiskt vara så som du säger också, att det är något med sadeln på den, eller så är det jag som har blivit bortskämd med 5:an som är otroligt lättspelad, men jag gillar soundet i min mexico fender, den är helt ok, men om den kunde kännas lite "mjukare" i strängarna att spela på, så då vore den perfekt. Mycket sitter ju i känslan när man spelar på ett instrument.
Ska kolla om jag kan lämna in den till nån här i stockholm, kanske Arvidsson eller gitarrdoktorn kan göra nåt med den.

Jag har tänkt att någon gång byta hals på den, det är ju en fördel med fender överhuvudtaget, att man kan byta ut delar på dom.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag kan rekommendera Ad Lib Guitars Vasag. 4 B, Box 1214, 172 24 SUNDBYBERG Tfn/Fax 08-29 80 90.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:Jag kan rekommendera Ad Lib Guitars Vasag. 4 B, Box 1214, 172 24 SUNDBYBERG Tfn/Fax 08-29 80 90.
Vafan... jag har gått på den gatan hur mycket som helst, men jag har aldrig sett att det ligger något som ens har med gitarrer att göra där :oops: Måste nästan släpa med mig flickvännen imorgon och kolla! Nä men skämt åsido, skönt att veta om att det finns något ställe som kan reparera instrument förutom Paul Guy :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

FreCKo skrev:
calif de funk skrev:Jag kan rekommendera Ad Lib Guitars Vasag. 4 B, Box 1214, 172 24 SUNDBYBERG Tfn/Fax 08-29 80 90.
Vafan... jag har gått på den gatan hur mycket som helst, men jag har aldrig sett att det ligger något som ens har med gitarrer att göra där :oops: Måste nästan släpa med mig flickvännen imorgon och kolla! Nä men skämt åsido, skönt att veta om att det finns något ställe som kan reparera instrument förutom Paul Guy :P
Men FreCKo då, går du på gatan... Tyckte du skrev att du fått ett anständigt jobb för ett tag sedan! :lol:

AdLib ligger in på gården och syns inte direkt från gatan, är enbart en verkstad även om de har ett litet showroom där det finns lite prylar till salu. De är grymt duktiga, har bandat om 2 basar där med gott resultat.

Har även spelat ett gäng basar de fixat och relic lackat som sett riktigt bra ut och varit bra att lira på. Detta då en gammal god vän äger en uppsjö av basar de fixat till, japp han samlar men har den dåliga smaken att tro att en relic lack är samma sak som orginal bara för det ser ut så - Hahaha!!!

Fixar inte AdLib det så vet jag inte riktigt vart du ska gå!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

calif de funk skrev:Jag kan rekommendera Ad Lib Guitars Vasag. 4 B, Box 1214, 172 24 SUNDBYBERG Tfn/Fax 08-29 80 90.
Tack Calif, ska kolla in Ad Lib, nåt måste göras på den, tror att det kan lösa sig om man lämnar in den till någon som kan, när man håller på själv så är risken att man strular till det, bättre att lämna in till någon som kan.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

FreCKo skrev:
calif de funk skrev:Jag kan rekommendera Ad Lib Guitars Vasag. 4 B, Box 1214, 172 24 SUNDBYBERG Tfn/Fax 08-29 80 90.
Vafan... jag har gått på den gatan hur mycket som helst, men jag har aldrig sett att det ligger något som ens har med gitarrer att göra där :oops: Måste nästan släpa med mig flickvännen imorgon och kolla! Nä men skämt åsido, skönt att veta om att det finns något ställe som kan reparera instrument förutom Paul Guy :P
Frecko, ibland blir man "gatu-blind" eller vad man ska säga :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Groovy: Slutade där i Fredags :wink: Börjar på ett nytt om två veckor, hoppas på förlängning på DET jobbet istället så får vi se vad som händer...

Zalle: Mjo, eller så kanske man inte ser det från trottoaren :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar