gh

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ta inte illa upp nu Markus, det är inte min mening att vara oförskämd, jag bara gjorde en snabb reflektion över de siffror du nämner.
De innebär att du varje månad, i snitt, byter ut 1,6 st. basar och/eller riggar om man förutsätter att du endast har en bas och en rigg samtidigt (så är det naturligtvis inte förstår jag). Men 80 basar o 40 riggar! Hur hinner du med att utvärdera grejerna på så kort tid? Det kanske är jag som är för lat bara :) Hursomhelst är jag imponerad. Detta blev ett sidospår, så åter till tråden:

Ett väljusterat instrument är naturligtvis A och O för att man skall vara helt nöjd. För min personliga del så brukar det dock inte vara avgörande när jag står inför ett köp att instrumentet i fråga är 100% justerat efter mina önskemål. Den omedelbara känslan av hur det känns att hålla i basen, hur halsen lägger sig i handen och hur fingrarna reagerar på greppbrädan är den första "flaskhalsen" en ny bas måste passera hos mig innan jag kopplar in den. Många är de basar som ratats redan där kan jag säga.

Ta till exempel Warwick. Det är något med dem som jag inte för mitt liv kan förlika mig med och detta har inget med utseendet att göra. Justerad som ojusterad så passar de helt enkelt inte mig. Tyvärr får man väl kanske säga, för en del modeller lär ju vara riktigt bra instrument. Warwick för mig blir lite som att äta soppa med sugrör. Det går, men det är jävligt jobbigt.

Som motsats till detta kan jag ju nämna min första kontakt med Pedulla-basarna. Nu tillhör ju dessa den dyrare kategorin av basar, men det exemplar jag testade på Super Sound i Köpenhamn för många år sedan hade en stränghöjd som hade fått vilken Eagle-bas som helst att framstå som rena drömmen... Men hela bygget andades kvalitet och var underbar att hålla i och allt kändes hur rätt som helst. Det var dessutom lätt att se att en enkel justering hade gett mig ett suveränt instrument. Hade jag haft stålarna så hade köpet varit ett faktum.

Precis som du säger Markus, så är det ju den personliga smaken som styr. Det som är fel för en passar en annan som en handske och tvärt om.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Precis Bean!
Jag har i stort sett 1 o ½ bas varje månad bara! hehehe nej då..

Ibland har ja hittat billiga basar som jag har köpt och sen haft 1-2 veckor och spelat på dom nåt gig och ihemmet och sen sålt dom vidare.
Hälften av dom 80 basarna har ja endast köpt för att jag ville veta hur dom låter och hur den funkar för mig. Tex Gibson Thunderbird, ett par Höfner basar.
Min Höfner Clubbass blev dock en av mina Main yxor en längre tid då den va fantastiskt go o spela på.

Trevligt att yttligare en trevlig basist förstår mig.. :lol:

Bean: du som ändå bara bor ett sten kast från mig borde ju få testa lite Windmill basar och göra ett litet utlåtande. :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

marcbass skrev:Precis Bean!
Jag har i stort sett 1 o ½ bas varje månad bara! hehehe nej då..

Ibland har ja hittat billiga basar som jag har köpt och sen haft 1-2 veckor och spelat på dom nåt gig och ihemmet och sen sålt dom vidare.
Hälften av dom 80 basarna har ja endast köpt för att jag ville veta hur dom låter och hur den funkar för mig. Tex Gibson Thunderbird, ett par Höfner basar.
Min Höfner Clubbass blev dock en av mina Main yxor en längre tid då den va fantastiskt go o spela på.

Trevligt att yttligare en trevlig basist förstår mig.. :lol:

Bean: du som ändå bara bor ett sten kast från mig borde ju få testa lite Windmill basar och göra ett litet utlåtande. :wink:
Marcbass, jag kräver (eller tja, kräver, ber snällt :P ) att du listar alla basar och förstärkare du haft!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Kan inte de som bygger Windmill-basarna justera basarna själva innan de levererar instrumenten till återförsäljarna? Alla andra bra bastillverkare lyckas ju med det. Jag har själv jobbat i musikaffär och alla instrument som inte var lågbudget var alltid bra justerade vid leverans. Även de instrument som legat länge på ett lager och transporterats över diverse hav.
I vilket fall som helst så tjatas det om Windmill i massor av trådar oavsett topic. Tröttsamt.

Mvh En av de spolingar som inte är på samma nivå som er musiker då.
(Om jag köper en Windmill, kvalificerar jag in som musiker då? Vill ju gärna spela i samma liga som er andra...)
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Det talas om det som är bra!!
gäst

Inlägg av gäst »

marcbass skrev:Det talas om det som är bra!!
Jo, fast du står ju för 95% av snacket. Dessutom är det ju knappast första gången som pratabas-medlemmar klagar på din Windmill-reklam.
När jag ändå håller på, OM du menade mig när du skrev om spolingar som inte är på samma nivå som ER musiker så kan jag upplysa om att jag har spelat bas sedan 1983, 23 år, så du kanske skall ta det lite lugnt med sågningarna. Man kan som bekant inte lära pappa knulla... Var det inte mig som avsågs så finns det säkert någon annan som kan ta upp tråden. Det var en väldigt onödig kommentar, alla här är ju musiker om än på olika nivåer och på olika ställen i sin karriär.

I och med detta inlägg så drar jag mig ur denna diskussion. Vill du tjafsa så finns det säkert andra som ställer upp. Tja...
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

AMEN.....
Skriv svar