Vikt på fender precisionsbasar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Vikt på fender precisionsbasar

Inlägg av pn »

Jag har ägt en -72:a som var lätt som en fjäder. Dessvärre kommer jag inte ihåg vikten i kilo... Jag har spelat på ex från slutet av 70-talet som vägt bly.

Är det någon som vet ungefär vad som är lätt, medel och tungt i kilo räknat?

Kanske en fånig fråga, men jag har kanske en affär på gång och vore evigt tacksam för svar...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Vikt på fender precisionsbasar

Inlägg av calif de funk »

pn skrev:Jag har ägt en -72:a som var lätt som en fjäder. Dessvärre kommer jag inte ihåg vikten i kilo... Jag har spelat på ex från slutet av 70-talet som vägt bly.

Är det någon som vet ungefär vad som är lätt, medel och tungt i kilo räknat?

Kanske en fånig fråga, men jag har kanske en affär på gång och vore evigt tacksam för svar...
Det beror på träslaget, men ungefär så här är det:

- P-bas / al kropp / idealvikt = ca 3,6kg - akseptabel vikt = ca 3,9kg.
- P-bas / ask kropp / idealvikt = ca 3,9 - 4kg - akseptabel vikt = ca 4,2kg.

Och glöm inte att allting är relativt. Min basistkompis som varit elit futbolsmålvakt i 20 år har inga problem med 5-6 kilos basar :-)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Min 1980 Precision Special vägde ca 4,5 kg vilket nog inte är helt ovanligt för en Fender med askkropp. Min Hotrod Precision i swampash väger ca 3 kg har jag för mig men pratar vi äldre Fender är väl inte swampash så vanligt.. Annars stämmer nog viktangivelserna Califen gav. Vad som är acceptabelt varierar ju som sagt från person till person.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Tack för era svar. Är det al i alla 60-70 talare som är "lätta"?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Al är alltid lättare än ask (förutom svampask).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

pn skrev:Tack för era svar. Är det al i alla 60-70 talare som är "lätta"?
Nej. Det finns basar gjorda i Swampash. Brukar vara al i de med solid lack och ask i de med någon typ av lack där man ser ådringen i trät, men som vanligt finns det en mängd undantag som bekräftar regeln när det gäller Fender. Hur som helst (tror jag har SM i svammel just nu) så är Swampash ett ganska lätt träslag och därför så är svaret på den urprungliga frågan:Nej, fast med lite reservationer........ :roll: :wink: :shock:
Skriv svar