Kala U-Bass Klubben

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av Zyrran »

Härligt.

Blir man heltokig på den korta skalan eller vänjer man sig snabbt? Har inte lyckats hitta någon att provspela ännu.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av midlifecrisis »

Zyrran skrev:Härligt.

Blir man heltokig på den korta skalan eller vänjer man sig snabbt? Har inte lyckats hitta någon att provspela ännu.
Jag vande mig direkt. Bör kanske tillägga att jag har ganska små händer
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av midlifecrisis »

En variant på Ubass. Matchar banjokontran.

Bild

Bild
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av AlbinH »

Jag besökte Elmelids i Höör för så där en månad sen. Där, inklämd bland ackegurorna, stod Det Lilla Miraklet. Bandlös tillika.
Efter en lång stunds plonkande på underverket närmade jag mig Nirvana (nä, inte bandet pucko!) och hade på sin höjd minuter, ja kanske bara sekunder, kvar innan jag skulle glida ut i omloppsbanan. Då greps jag omilt av dussintals starka händer som förpassade mig med fart ut ur lokalen. Man påstod - helt grundlöst, det svär jag på! - att det redan var långt efter stängningsdags (Bha!) och att anständigt folk borde låta butikens personal njuta av sin helgledighet. Hade jag bara befunnits kreditvärdig hade jag ögonblickligen förvärvat det lilla monstret.

Men nu är det försent! De kan gott ångra sig! :evil: :twisted:

Superoptimaliskmegafenomenalt instrument! Jag funderar på allvar att sälja en drös basar för att ÄNTLIGEN bli tillfredsställd. :nickar:
...samt för att kunna söka inträde i denna illustra PB-klubb.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av bassmayhem »

Jag är väl per definition inte ägare än, men snart. Den lokale handlaren ska bara se till att telejacket sitter fast ordentligt, och sen är vi i mål. Jag fick "an offer I couldn't refuse", snudd på skamligt, så jag kan inte låta bli. Dessutom är lilla frugan en ivrig U-Bass-påhejare...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av AlbinH »

bassmayhem skrev:Jag är väl per definition inte ägare än, men snart. Den lokale handlaren ska bara se till att telejacket sitter fast ordentligt, och sen är vi i mål. Jag fick "an offer I couldn't refuse", snudd på skamligt, så jag kan inte låta bli. Dessutom är lilla frugan en ivrig U-Bass-påhejare...
Yes Man!

Då vill jag vara den förste att gratulera!!! :nickar: :vinkar: :tummenupp:

Det skall bli skitkul att höra vad du tycker om den när du blivit varm i kläderna!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av bassmayhem »

AlbinH skrev:
bassmayhem skrev:Jag är väl per definition inte ägare än, men snart. Den lokale handlaren ska bara se till att telejacket sitter fast ordentligt, och sen är vi i mål. Jag fick "an offer I couldn't refuse", snudd på skamligt, så jag kan inte låta bli. Dessutom är lilla frugan en ivrig U-Bass-påhejare...
Yes Man!

Då vill jag vara den förste att gratulera!!! :nickar: :vinkar: :tummenupp:

Det skall bli skitkul att höra vad du tycker om den när du blivit varm i kläderna!
Det första intrycket är att den är så in i h*****e överprissatt. Jag skulle ALDRIG betala det som står på prislappen. Jag hade ingen som helst tanke på att köpa en, om inte "den lokale handlaren" hade givit mig ett pris som är för bra för att vara sant. (Nej! Jag berättar inte vad jag får betala, men vad du än gissar är det betydligt mindre...)

Den har ett fel: telejacket sitter löst och det är ett elände att få dit det, men det kommer "den lokale handlaren" att fixa. För övrigt är det ett trevligt litet "marginalinstrument" som kan höja ett eller annat ögonbryn, ett instrument som trots sin fåniga litenhet låter riktigt bra till vissa saker. Det är absolut inget som ersätter någon annan bas annat än p.g.a. platsbrist. Jag har haft den hemma ett par veckor, dessutom på ett rep. Jag tog med den för att irritera en av kamraterna, men han blev förtjust i den...

Den kommer att funka bra till "unplugged-sammanhang" och diverse kompuppdrag. Den kräver också en viss spelteknik för att inte kännas avig; jag känner mig mer hemma med tumme-pekfinger-teknik än med den vanliga tvåfingertekniken. Plektrum...njaäeee...

Det blir bra.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av James Bond »

Jag har använt min i ett par år nu, en bandad akustisk variant i mörkbetsat trä. Testade med att byta strängar till en sort som är lite styvare, och ger ett stabilare basljud, men jag tyckte faktiskt att de slappare originalsträngarna är bättre och roligare att använda. Ett kul litet basinstrument som står på egna ben. Om ni vill höra hur det kan låta kolla in här, jag tror jag faktiskt använde den på alla låtarna som jag spelar bas på... spotify:album:3j9USwAZjCVv1kxeqHamec
Ok star orchestra, albumet heter 2012.

Ergo: Om ni är sugna, pröva en, ni kanske gillart!
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av bassmayhem »

James Bond skrev:Jag har använt min i ett par år nu, en bandad akustisk variant i mörkbetsat trä. Testade med att byta strängar till en sort som är lite styvare, och ger ett stabilare basljud, men jag tyckte faktiskt att de slappare originalsträngarna är bättre och roligare att använda. Ett kul litet basinstrument som står på egna ben. Om ni vill höra hur det kan låta kolla in här, jag tror jag faktiskt använde den på alla låtarna som jag spelar bas på... spotify:album:3j9USwAZjCVv1kxeqHamec
Ok star orchestra, albumet heter 2012.

Ergo: Om ni är sugna, pröva en, ni kanske gillart!
Ska kolla.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av AlbinH »

bassmayhem skrev:
Det första intrycket är att den är så in i h*****e överprissatt. Jag skulle ALDRIG betala det som står på prislappen. Jag hade ingen som helst tanke på att köpa en, om inte "den lokale handlaren" hade givit mig ett pris som är för bra för att vara sant. (Nej! Jag berättar inte vad jag får betala, men vad du än gissar är det betydligt mindre...)
Vill du ha tillbaka "utlägget" för den lille kan du ju alltid sälja den till mig. :D
Jag delar din uppfattning att 4000+ är fel pris. Nu vet jag inget om själva tillverkningen, hur hantverksmässigt den sker och så. Men för drygt fyra papp finns det himla mycket att GAS:a på..

Men för all del, hittar jag en bandlös på ebay finns det risk att jag bjuder på den.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av midlifecrisis »

Cigarledådebasen är nu levererad. Den kom med thunder gut strängar. Dessa låter mycket bättre än originalsträngarna till Kala och håller stämningen bättre. Rekommenderas!
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av mikbass »

midlifecrisis skrev:Cigarledådebasen är nu levererad. Den kom med thunder gut strängar. Dessa låter mycket bättre än originalsträngarna till Kala och håller stämningen bättre. Rekommenderas!
Är thunder gutsträngarna speciellt för u-bass eller finns de för normallånga akkebasar? Har en bandlös Eko som
jag skulle vilja testa på.
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av James Bond »

Jag har ett set thunderguts. De satt på en dag. PM mig om du är intresserad av dem!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av midlifecrisis »

mikbass skrev:
midlifecrisis skrev:Cigarledådebasen är nu levererad. Den kom med thunder gut strängar. Dessa låter mycket bättre än originalsträngarna till Kala och håller stämningen bättre. Rekommenderas!
Är thunder gutsträngarna speciellt för u-bass eller finns de för normallånga akkebasar? Har en bandlös Eko som
jag skulle vilja testa på.
Såvitt jag vet funkar de bara på ukulelens korta mensur
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av bassmayhem »

AlbinH skrev:
bassmayhem skrev:
Det första intrycket är att den är så in i h*****e överprissatt. Jag skulle ALDRIG betala det som står på prislappen. Jag hade ingen som helst tanke på att köpa en, om inte "den lokale handlaren" hade givit mig ett pris som är för bra för att vara sant. (Nej! Jag berättar inte vad jag får betala, men vad du än gissar är det betydligt mindre...)
Vill du ha tillbaka "utlägget" för den lille kan du ju alltid sälja den till mig. :D
Jag delar din uppfattning att 4000+ är fel pris. Nu vet jag inget om själva tillverkningen, hur hantverksmässigt den sker och så. Men för drygt fyra papp finns det himla mycket att GAS:a på..

Men för all del, hittar jag en bandlös på ebay finns det risk att jag bjuder på den.
Den är inte helt okej, visar det sig. Det finns ett irriterande jordbrum (eller annat brum) i den. Ingen av mina andra basar brummar, och jag har testat med samma kabel, förstärkare och låda. Om de inte kommer till rätta med detta så blir det ingen affär.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av Hågge »

Skaffade mig en Kala idag!
Det blev en " Fretted exotic mahogany" som låter kanon.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av Hågge »

Bonusdottern övade dans till lite 90:tals Hip-Hop. Jag slet fram Kalan och spelade med och "Insaine in the membrain" vad rätt den låter i detta sammanhang. Fetaste tyngstaste hippedihopp baasen från en ukulele med gummisnoddar, Amazing.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av AlbinH »

Hågge skrev: Fetaste tyngstaste hippedihopp baasen från en ukulele med gummisnoddar, Amazing.
:D :nickar: :vinkar: :playing:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av Hågge »

AlbinH skrev:
Hågge skrev: Fetaste tyngstaste hippedihopp baasen från en ukulele med gummisnoddar, Amazing.
:D :nickar: :vinkar: :playing:

:nickar: :tummenupp: :vinkar:
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av midlifecrisis »

Ubassen är också mild mot fingrarna. Spelade nyligen unicorn tills fingrarna blödde. Då var det bara att byta till ubassen. Iinga problem alls
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av Hågge »

Ligger soffan och softar med Kalan och Scottsbasslessons på Laptoppen. Perfekt liten sak för detta ändamål, och nu håller den stämningen också , men det tog ett tag.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av midlifecrisis »

Det finns weedwhackers med en kolfiberkärna som tydligen minskar töjningen och får dem att hålla stämningen bättre. Borde väl funka Färöarna Ubass strängar också?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av midlifecrisis »

den har later val inte sa illa?

http://www.youtube.com/watch?v=0lgwDG-SmV4#t=133" onclick="window.open(this.href);return false;
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av AlbinH »

Inte så tokigt det här heller:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zlGvFjqu1rI[/youtube]

Fantastisk mackapär! Hade bara inte impawimpan till själva hunsatrappan varit så begådad hade jag köpt en!
Senast redigerad av AlbinH den fre 10 jan 2014, 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kala U-Bass Klubben

Inlägg av AlbinH »

Då frågar sig nu Vän Av Ordning; Hur låter det om någon begåvad, alltså verkligt begåvad, börjar jamma på en av dessa små bebisar...

Ladies and Gentlemen!
I give You ABE LABORIEL!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8GynqSO3pGg[/youtube]
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar