Lätt 6:a

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Lätt 6:a

Inlägg av SebastianNordström »

Finns det? Just nu har jag en Yamaha RBX6JM, som är en väldigt bra bas, men tyvärr är den ganska tung och jag får ont i ryggen efter ett par timmars spelade. Inte kul.
Därför funderar jag på att spara ihop till en annan 6:a, som är lättare än denna (min väger lite mer än 5,5kg) men finns det lätta 6:or överhuvudtaget? Och finns de i så fall till rimliga priser? Dvs inte 20-30 000.. kanske snarare runt 10 000-kronorsnivån.

Är tacksam för alla svar...
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=456
Den här är rätt lätt. Vet inte vad den väger i kilo, men kan väga den när jag kommer hem idag, om jag minns. Däremot är den inte så enkel att få tag i, men det går och priset ligger under eller strax över 10000:- beroende på var man köper den.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

JAM säljer Tune-basar emellanåt så du kan ju alltid höra med dem om de kan ta hem.
Annars är det väl enklast (och billigast) att beställa direkt från Tune i Japan.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Den väger 4,4 kg. Tunen alltså, så ett drygt kilo lättare (den var tyngre än vad jag trodde) än din Yamaha, om det är tillräckligt för att avlasta din rygg, kan bara du svara på.
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Du har ju oxå Peavey´s Cirrus basar, sköna lättspelade saker, 6:orna ligger på 4,3 kilo, jag tror inte att det går att få så mycket lättare om man inte ska börja tumma på träval och liknande... tyvärr.
Hoppas du hittar nåt som passar dig!
Lycka Till!
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Cort Curbow 6 eller evt. Curbow 6-strengere er sikkert lettere. I hvert fall er min Cort Curbow 4 utrolig lett! :)

Ellers kan du gjøre som Anthony Jackson: Sitte og spille! :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

MrWalker skrev:Cort Curbow 6 eller evt. Curbow 6-strengere er sikkert lettere. I hvert fall er min Cort Curbow 4 utrolig lett! :)

Ellers kan du gjøre som Anthony Jackson: Sitte og spille! :)
Curbow-basarna är ju byggda i Lulithe eller vad det nu heter... Men dom är ju inte så värst snygga heller :? Men dom låter bra för priset :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Jo fast då får du/ni nog leta på begagnatmarknaden för om jag inte missminner mig så görs inte 6:orna längre. Finns bara i 4:a, 5:a och 4:a bandlös.
Nästan säker på detta.
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

kosmonaut skrev:Jo fast då får du/ni nog leta på begagnatmarknaden för om jag inte missminner mig så görs inte 6:orna längre. Finns bara i 4:a, 5:a och 4:a bandlös.
Nästan säker på detta.
Tror du har rett i det. Finnes i hvert fall ikke på sidene til Cort hverken i Korea eller USA. De låter fint, er kjempelette, men det skal innrømmes at de lukter ganske dårlig... ;)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

MrWalker skrev:
kosmonaut skrev:Jo fast då får du/ni nog leta på begagnatmarknaden för om jag inte missminner mig så görs inte 6:orna längre. Finns bara i 4:a, 5:a och 4:a bandlös.
Nästan säker på detta.
Tror du har rett i det. Finnes i hvert fall ikke på sidene til Cort hverken i Korea eller USA. De låter fint, er kjempelette, men det skal innrømmes at de lukter ganske dårlig... ;)
luktar dom illa? :P Brorsan hade en fyrsträngad i några månader, och jag kände aldrig någon lukt... Dock tyckte jag att dom var lite... plastiga.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

FreCKo skrev:
luktar dom illa? :P Brorsan hade en fyrsträngad i några månader, och jag kände aldrig någon lukt... Dock tyckte jag att dom var lite... plastiga.
De er laget av et stoff som kommer fra petroleumsindustrien... et slags formskum som stivner. Min lukter ikke så intenst, men dersom den står innestengt på et rom en natt eller to, så ligger det en svak lukt i rommet... kan nesten minne litt om sure tær! :) Den var der ikke før jeg fikk min C/Curbow... Men nå er den der konstant! Men det er ikke så stort problem. mest morsomt! :D
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Tack för alla svar. Jag ska kolla upp Tunebasarna, de verkar intressanta.
Cirrusbasarna är väl ganska dyra? I alla fall 6:orna.. har för mig det i alla fall.

Såg att några börjat prata om Cort Curbow basarna. Jag hade faktiskt en sån i 3 år lite drygt.. En 5-strängad. De är bra basar, riktigt prisvärda, men de har inte de egenskaperna jag är ute efter. bortsett från att de är lätta då..
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

SebastianNordström skrev:Tack för alla svar. Jag ska kolla upp Tunebasarna, de verkar intressanta.
Cirrusbasarna är väl ganska dyra? I alla fall 6:orna.. har för mig det i alla fall.

Såg att några börjat prata om Cort Curbow basarna. Jag hade faktiskt en sån i 3 år lite drygt.. En 5-strängad. De är bra basar, riktigt prisvärda, men de har inte de egenskaperna jag är ute efter. bortsett från att de är lätta då..
Er enig med deg i at C/Curbow-bassene er ganske bra, men her i Norge er de litt dyre så de har ikke slått så veldig godt an. Jeg fikk min kjempebillig fra USA, så dermed var det et godt kjøp likevel. :)

Men hadde nok ikke vært fornøyd med C/Curbow som eneste bass, nei. Litt for begrenset til det.

Det er en Peavey Cirrus 6 til salgs her i Norge. Den var min tidligere, og den er lagt ut for NOK10.000 nå. Er vel relativt kostbart, ja, men veldig god bass. 35" og svært lettspilt (men litt for lite mellomrom mellom strengene etter min smak). Men forøvrig et veldig bra instrument!

Bild
Skriv svar