Jag vill ha 100 000...

Prata om allt som har med elbasar att göra
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Jag vill ha 100 000...

Inlägg av A_Warning »

Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Säljer du basarna för sig? ...eller endast allt i paket?
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

lowfreq skrev:Säljer du basarna för sig? ...eller endast allt i paket?
Jag skulle hellre döda mig själv innan jag sålde dessa klenoder (om jag skulle äga dom)!!!!
Jag vill ha 100 000:- så jag kan köpa dom :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Priserna för basarna var för sig är ju långt ifrån orealistiska...eller hur? Jag menar, en Fender Custom Shop-bas går ju för över fyrti papp.

Skulle gärna köpa den där P-basen jag :)

Men en liten osanning; Jamerson spelade aldrig in med Portaflex (enligt "standing in the shadows of motown"-boken) utan bara direkt in i studions bord. Däremot använde han Portalfex på alla motown-turneerna....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Svårt habegär uppstod.
Undrar om vi klarar oss utan bil?
Nå'n som vill köpa en njure?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

A_Warning skrev:Jag skulle hellre döda mig själv innan jag sålde dessa klenoder (om jag skulle äga dom)!!!!
Jag vill ha 100 000:- så jag kan köpa dom :D
haha...jag uppfattade det som att det var du som var säljaren, efter din rubrik på tråden att dömma. :x
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

lowfreq skrev:
A_Warning skrev:Jag skulle hellre döda mig själv innan jag sålde dessa klenoder (om jag skulle äga dom)!!!!
Jag vill ha 100 000:- så jag kan köpa dom :D
haha...jag uppfattade det som att det var du som var säljaren, efter din rubrik på tråden att dömma. :x
Jo det var ju inte solklart vad jag ville kanske...
gäst

Inlägg av gäst »

http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDe ... em=1546589

Också ´63 refinished men betydligt billigare.
$ 4.299, ca 30.500 sek.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Priserna rusar verkligen på pre-cbs grejor... Jag hade ett köp på gång för typ 5-6 sedan, det var en 64 pre-bas. Den var helt orginal, men väldigt sliten (ingen nackdel tycker jag). Claydots på även den. Killen ville ha 21500:- för den, men just då kunde jag inte få loss pengarna. Då låg dom annars kring 25-30 vill jag minnas.

Men 45 lock för en omlackad? Nu såg jag att någon redan länkat till en annan omlackad bas som var mer rätt prissatt. Vintage är ju lurigt, men förut gällde att det skulle vara helt orginal för att man skulle få ut de riktiga topp-priserna. Jag skulle aldrig sälja en pre-cbs precision om jag ägde en.

GAS!!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

fa fy fasiken, om man hade hundra papp o kunde handla lite, den där precisionbasen JA TACK!
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Jag behöver bara femton för att hitta det vackraste i den där samlingen... mmmm!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag vill ha den jazzbasen...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

vad är det som gör pre cbs-grejerna så jäääävla grymma? :? Visst att dom legat och mognat i en 40 år som ett bra vin, och att dom är handbyggda... Men man kan ju köpa handbyggda NYA basar för under 20 papp.

Visst att dom är snygga, men tills jag spelat på en pre cbs-grej så kommer jag nog aldrig att fatta varför dom är så tuffa :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

FreCKo skrev:vad är det som gör pre cbs-grejerna så jäääävla grymma? :? Visst att dom legat och mognat i en 40 år som ett bra vin, och att dom är handbyggda... Men man kan ju köpa handbyggda NYA basar för under 20 papp.

Visst att dom är snygga, men tills jag spelat på en pre cbs-grej så kommer jag nog aldrig att fatta varför dom är så tuffa :oops:
Jag kan bara tala för mig själv. Men en fenderbas är för mig själva grunden för hur basar kom att se ut under en lång tid. Nu råkar jag älska ljudet av en precisionsbas och också halsprofilen på en gammal sådan (c-shape). Jag har haft förmånen att spela mycket på en pre-cbs precision och den slår alla basar jag någonsin haft. Halsen var inspelad, platt och skön. Kroppen var lätt och formen passar mig perfekt. Sedan påverkas man förstås av att värdet är för högt på dom. Man lyfter ju på ögonbrynen när en riktigt dyr bil kör förbi också.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag anser att det byggs instrument idag som är lika bra som pre-CBSarna, till lägre priser. Grejen med vintageinstrumenten är att den bristande tillgången tvingar upp priset.

Notera att jag inte säger att det är dåliga instrument, bara att det finns prisvärda alternativ. Det man inte får är den historiska biten och den kan inte värderas i pengar.

Men visst vill jag också ha en!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

största problemet med nya instrument är väl att dom inte är i närheten lika sköna att spela på.. wear and tear är verkligen underskattat.. ett bra inspelat och välskött exemplar är ett otroligt instrument..

sammanfattningsvis.. det som skiljer mest: MOJO!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Exakt samma diskussion förekommer bland folk som åker hoj. Gamla Harleys har ju ett rykte att inte vara de mest tillförlitliga maskinerna i världen, och vi som gillar gamla järn får ofta frågor om "varför vi inte tjackar en modern, fungerande hoj istället?".

Jag håller med BBQV om att det idag byggs instrument som nog är både lika bra och kanske till och med bättre än Fenders Pre-CBS instrument.

I alla fall så länge vi talar om mätbara saker. Rakhet i hals, jämnhet i ton, outputnivåer, frekvensgång, renhet i stämning etc. etc.

Samma sak med hojar, nyproducerade är oljetäta, har mer effekt, bättre väghållning, drar mindre soppa etc.

...men...

Det är ju den där parametern som man inte kan mäta eller förklara eller beskriva på annat sätt än: FEELING.

Den går inte att bygga in i ett massproducerat nytt instrument! Den är dessutom svår att förklara.

Det är absolut inte så att jag hela tiden tänker på att min bas eller min hoj är si o så gammal o därför så speciell, men när jag hänger på mej en ny P-bas, eller kör en modern hoj så känns dom jäkligt döda o själlösa i jämförelse med dom jag är van vid.

Det här om "vad som är bra" är f.ö. enligt min åsikt en jätteintressant och viktig diskussion som kan appliceras på väldigt mycket!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

dereborn skrev: Det här om "vad som är bra" är f.ö. enligt min åsikt en jätteintressant och viktig diskussion som kan appliceras på väldigt mycket!
precis! som i fallet, vilken är världens bästa basist etc..
eller: vilken är den bästa bilen..

ganska breda frågor, milt uttryckt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Eller hur? Och ändå har folk lätt så oerhört bestämda åsikter i såna frågor, och alla som inte håller med just dom är "dumma i huvet"...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

dereborn skrev:Eller hur? Och ändå har folk lätt så oerhört bestämda åsikter i såna frågor, och alla som inte håller med just dom är "dumma i huvet"...
ja herregud... framförallt på talkbass.. sen är ett fascinerande beteende också att man ska framförallt skriva sånt man tycker illa om och verkligen skriva det i alla trådar som behandlar ämnet.. istället för att skriva i trådar om sånt man tycker är positivt.. otroligt vanligt är också att man ser sin egen åsikt som lag..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Efter att ha läst allas inlägg här så märker jag att det mer eller mindre bara är "känslan" av en gammal grej och hur väl inspelad (eller inkörd, om man snackar hojar som Dereborn) som gäller... Själv är jag en sån där klumpig kille, allt jag har går väl sönder för eller senare (min nya Dean-bas gick sönder igår :lol: ) och så har jag en ganska syrlig handsvett som fräter, så jag sliter väl instrument lite snabbare än genomsnittet iaf.

Jag skulle hellre köpa en ny bas och sen slita den SJÄLV, det finns inget coolare än att visa upp en bas och säga "det här fick jag när jag turnerade med E-type och kom lite för nära eldkastaren" (dereborn :wink: )... Tycker inte att det är lika coolt att säga att den FÖRRA ägaren hade den på samma villkor...

Kanske också är en anledning till att jag inte tänker sälja mina basar på läääänge :)

EDIT: Glömde lägga till att jag hellre köper ett nytt "dött" instrument och sen ger det liv på egen hand än att köpa något redan slitet...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Eller hur? Och ändå har folk lätt så oerhört bestämda åsikter i såna frågor, och alla som inte håller med just dom är "dumma i huvet"...
Det där tycker jag man kan ha överseende med när det handlar om människor som inte har så väldigt stor livserfarenhet.
Mer pinsamt, tycker jag, när folk över 35 fortfarande har världen indelad i svart eller vitt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Priserna är ju precis som BBQ ett resultat av tillgång och efterfrågan. Fler och fler instrument hamnar i privata samlingar eller hos folk som insett att det går att investera i gamla fina instrument och alltså finns det färre instrument på marknaden. Jag har själv aldrig testat en Fender Relic och kan därför inte svara på om de har samma känsla som originalen men oavsett om Fender (och Gibson) byggde exakta kopior (feeling-mässigt och sound-mässigt) på 60-talsinstrument så skulle priserna säkert ändå fortsätta att öka. Någon som har något att säga om Relic vs Original förresten? Kan vara intressant att läsa om det tycker jag.
En annan anledningen till att vintage-instrumenten anses vara så bra är kanske att det är de bra exemplaren som fortfarande finns i omlopp. De dåliga exen har säkert slaktats, lackats om eller glömts bort på vinden, eller vad tror ni? Bara en teori...
Det är ju också ganska safe att köpa en Fender från 60-talet. Man får alltid tillbaka pengarna, förmodligen med en fin vinst, om man skulle tröttna och vill sälja basen efter några år.
gäst

Inlägg av gäst »

Skall kanske tillägga att jag aldrig ägt ett Vintage-instrument. Har inte haft råd innan men nu letar jag...
Min Fender Precision köpte jag skinande dansbands-ny 1999 och nu börjar den bli sliten och det lär ju bara bli bättre med åren. Home made relic!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes: har aldrig provat en relic-modell på det sättet, jag satt och pillade lite på den där Rory Gallagher-stratan (eller hur han nu stavas) på Estrad... Det kändes jävligt SKUMT, ett slitet instrument "på riktigt" känns ju slitet, här hade dom typ lagt på färg, dragit fram slipmaskinen och sen lagt på klarlack över allting... Det kändes riktigt illa enligt mig, och jag var inte imponerad.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar