Jag vill ha 100 000...

Prata om allt som har med elbasar att göra
gäst

Inlägg av gäst »

Har sett en likadan Strata på DLX, den ser verkligen fake-sliten ut...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Har sett en likadan Strata på DLX, den ser verkligen fake-sliten ut...
Fast iofs, den kanske är i en klass för sig? Den är ju VÄLDIGT sliten... En "vanlig" relic-strata kanske är en helt annan grej, som känns inspelad utan att vara det?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:En annan anledningen till att vintage-instrumenten anses vara så bra är kanske att det är de bra exemplaren som fortfarande finns i omlopp. De dåliga exen har säkert slaktats, lackats om eller glömts bort på vinden, eller vad tror ni? Bara en teori...
Där slog du huvudet på den berömda spiken tror jag. Med tanke på hur många basar som Fender gjorde innan -65 så måste ju några vara riktigt bra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Kul att läsa allas åsikter. Jag känner en väldigt insatt före detta vintagehandlare. Han har slutat köpa dyra "riktiga" vintage-instrument. Enligt honom börjar bovarna bli såpass duktiga på att fejka halsstämplar, tillverka halsar med samma form på greppbrädan, fejk-relica osv att det är lätt att gå på en nit. Problemet är ju att drömbasen kanske finns i Canada och hur billigt är det att åka dit för att se om varan är äkta?

Enligt honom är det nästan omöjligt att fynda på kända försäljningsställen på nätet. De som verkligen kan vintage scannar hela tiden och det är ytterst sällan ett instrument säljs till underpris på t ex Ebay.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Tycker att Fenders nya Relic-basar är riktigt bra. Bland de skönaste och mest underbara P-basar jag spelat på är min egen '63:a jag hade, Bosse Persson's '62:a och en '59 Relic (35.000kr i butik)
'59 Relic:en hade lika skön vintage feeling som originalen, underbar att spela på och lät så bra som en P-bas kan låta.
Skriv svar