Hals, vad ska jag välja?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Hals, vad ska jag välja?

Inlägg av FreCKo »

Så, som alla här inne (eller de flesta iaf) så håller folk på att skrapa ihop till en ny bas åt mig :D Jag är både mållös och förundrad, och har faktiskt vart tårögd mer än en gång tack vare det här :oops: Det som alla har sagt är att jag ska köpa en riktigt bra hals, och efter att ha surfat runt lite så har jag bestämt mig för Warmoth, då dom har störst valmöjligheter osv.

MEN...

Jag vet inte vad jag ska välja :x Den sortens hals jag absolut HELST vill ha är en riktigt vintage-liknande hals med blockinlägg, en sån här med andra ord:
Bild

Det är den mest estetiskt tilltalande för mig, MEN, såklart så gör dom inte såna på beställning, utan dom gör ett gäng såna halsar (både vänster och höger) då och då och säljer av dom, väntar ett tag, gör ett nytt gäng osv. Så risken är att jag får vänta ett tag. Den kostar också lite mer, $275, men det är ändå RIKTIGT billigt med tanke på dollarkursen idag, under 2000 spänn! Dock så kan jag inte välja hur jag vill ha den, utan då blir det en jazz-hals med ett speciellt set band osv.

Det andra valet jag har är att köpa den här:
Bild

Den har dom inne, och det är en P-bas hals... Lite bredare uppe vid sadeln alltså, och det är ju en positiv sak då jag förr eller senare kommer stränga den i BEAD också... Det som är lite negativt är att den inte ser ut som jag vill... Men den är billigare, $179, vilket idag är lite över 1200 spänn! Det är ju riktigt billigt, men jag har hört att Warmoth är riktigt bra + att den kan jag köpa IDAG.

Så, det tredje alternativet är att custombeställa en hals. Isf drar jag på stort med Stainless Steel-band (eftersom jag är nickelallergiker), Mother of Pearl-inlägg osv... Då slutar summan på $202, vilket idag är runt 1400 spänn... Då får jag ju det som passar mig "bäst"... Men den är ju inte snyggast för det.

Så, vad tycker ni basister här? Köpa det som jag gillar mest estetiskt, det som är tillgängligt eller det som är "bäst" när det gäller valmöjligheter?

Förresten har jag inte tagit med lackering av halsarna, men det kommer antagligen sluta på "satin finish" eller "vintage tint" finish från warmoth, länken: http://www.warmoth.com/paint/paint.cfm?fuseaction=necks
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Hals, vad ska jag välja?

Inlägg av Matte »

Du.... när du räknar pris så glöm inte att du ska tulla och momsa på det beloppet + frakten. Alltså du räknar: Pris på varan + frakt X 1.3 så kommer du hamna i närheten av det slutpriset du betalar innan du har halsen i handen.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Hals, vad ska jag välja?

Inlägg av FreCKo »

Matte skrev:Du.... när du räknar pris så glöm inte att du ska tulla och momsa på det beloppet + frakten. Alltså du räknar: Pris på varan + frakt X 1.3 så kommer du hamna i närheten av det slutpriset du betalar innan du har halsen i handen.
ARGH! jag satt ju hela tiden och hade det i bakhuvudet, klart jag glömde att skriva upp det :evil: :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Okej, nu har jag bestämt mig! Det blir en sån med blockinlägg för $275, sen lackering för $65 till... Sen måste man köpa sadel också, kör på graphite för $4.75...

Den stora frågan nu är stämskruvar! Ska jag köpa ett set Schaller BML från Warmoth när jag ändå är på G (kommer kosta mig 455 spänn minus frakt, jämfört med 560 här i Sverige), ska jag köpa dom här i Sverige, eller ska jag köpa dom här: http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
för 390 spänn?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Warmoth halsar är kända för att vara stabila men tunga o klumpiga. Dom har lagt in metallbitar i halsen för att göra dem stadigara, därav tyngden. Jag vet inte om de e så på alla Warmoth-halsar. De jag har testat har varit jobbiga att spela på. Man får parrera tillbax basen för att den blir väldigt framtung.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basnalle skrev:Warmoth halsar är kända för att vara stabila men tunga o klumpiga. Dom har lagt in metallbitar i halsen för att göra dem stadigara, därav tyngden. Jag vet inte om de e så på alla Warmoth-halsar. De jag har testat har varit jobbiga att spela på. Man får parrera tillbax basen för att den blir väldigt framtung.
dom har såna där stiffening rods i halsen, så att den ska hålla sig så rak och inte "warpa"... Sånt brukar man kunna lösa med ett bra axelband har jag för mig, ett som verkligen ligger emot axeln och inte glider.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bra FrecKo! Klart du ska ha block-inlays!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

men för tusan: ingen framtung bas!
det är värdelöst-tok-jobbigt att ha.
tycker jag iaf...
tekniken blir lidande av att hela tiden hålla upp basen.
tycker jag iaf...

vad tycker ni?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Nej för böfvelen!...inga framtunga saker!

Vad gäller Warmoth har jag i och för sig aldrig upplevt dem som speciellt framtunga, men det finns ju olika modeller även där såklart.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Fråga alla thunderbird-piloter här inne om framtunga basar...
Jag hade en i 7 år! Synd att jag sålde den.

m.a.o. det GÅR att vänja sej vid framtungt. Men är du känslig så kolla upp vad halsen väger o jämför det med nån annan hals!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

va???
TB har man väl bara för den ser tuff ut och att det hjälper när man raggar tjejer?;-)

:wink: :wink: :wink: :!:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Nej passa dig för framtunga grejer... inge roligt i längden.
Det slutar nog som en polare och hans gamla Hagström, tejpa på ett stålrör i bakkant på kroppen så det blir jämnvikt...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Okej, ni som inte vill att jag ska gå warmoth-vägen alls: Jag tycker att dom positiva sakerna vinner över dom negativa. Inga döda toner, behöver i princip aldrig justeras, bättre ljud... Om ni inte har något bättre förslag som är i princip lika bra och inte dyrare så ska jag överväga det :D Men som det ser ut nu vinner Warmoth...

Sen var jag igår på Tiptop (Nej, inte bögporrklubben utan gitarraffären vid slussen!) och kollade, och då hade dom en vit jazz-bas inne... :shock: Snacka om akustik! Om min jazzare kommer låta hälften så mycket när den inte är inkopplad så är den fan bättre än många akustiska basar! :D
Hur som helst, den hade vanliga dot-inlägg, och det är ju inte FULT... Men blockinlägg är ju SNYGGARE... men med dotinlägg kan jag ju få stainless steel-band och precisions-bredd vid sadeln...

Svårt det här :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

dereborn skrev:Fråga alla thunderbird-piloter här inne om framtunga basar...
Jag hade en i 7 år! Synd att jag sålde den.

m.a.o. det GÅR att vänja sej vid framtungt. Men är du känslig så kolla upp vad halsen väger o jämför det med nån annan hals!
Thunderbirds behöver inte vara så framtunga. På mina 70-talare sitter främre axelbandsknoppen bakpå kroppen och lite längre fram. Den ena som är lite lättare i vikt åker ner en decimeter om jag släpper halsen, den andra inte alls. Det går som sagt vänja sig också även om det givetvis är att föredra bra balans.

Jag har en Allparts Jazzhals på min Hot Rod Precision. Tycker det är en bra hals fastän den inte har de extra stängerna. Har en Warmoth 8-strängad hals också på ett bygge som stagnerat lite (lackering av kropp återstår, men det är ju så förbannat fuktigt). Den är väldigt tung, men givetvis också betydligt grövre än en fyrsträngad.

Ett tips är att använda Hipshot Ultralites. Har dem på både Allparts-halsen och Warmothen. Den viktskillnaden jämfört med traditionella stämmisar är markant. Blir tyvärr dyrare. http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... t_list&c=5
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Farsan fattade på direkten att jag behövde en hals och kommer ge mig en i julklapp! :D Det blir inte den dyrare halsen dock, med blockinlägg osv... Utan det blir en precision-hals i lönn med rosewoodgreppbräda, stainless steel-band och vintage tint-lack! Riktig vintagelook med en riktigt skön känsla!

Nu är jag riktigt glad :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

FreCKo skrev:Farsan fattade på direkten att jag behövde en hals och kommer ge mig en i julklapp! :D Det blir inte den dyrare halsen dock, med blockinlägg osv... Utan det blir en precision-hals i lönn med rosewoodgreppbräda, stainless steel-band och vintage tint-lack! Riktig vintagelook med en riktigt skön känsla!

Nu är jag riktigt glad :lol:
såna föräldrar önskar jag att mina barn hade.
(fast nu slog det mig att jag inte har några barn)

ge farsan en ryggdunk från mig!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

criss skrev:
FreCKo skrev:Farsan fattade på direkten att jag behövde en hals och kommer ge mig en i julklapp! :D Det blir inte den dyrare halsen dock, med blockinlägg osv... Utan det blir en precision-hals i lönn med rosewoodgreppbräda, stainless steel-band och vintage tint-lack! Riktig vintagelook med en riktigt skön känsla!

Nu är jag riktigt glad :lol:
såna föräldrar önskar jag att mina barn hade.
(fast nu slog det mig att jag inte har några barn)

ge farsan en ryggdunk från mig!
Farsan har faktiskt vart ovanligt generös när det kommit till musik... Antagligen för att han själv försökte som barn men aldrig vart bra på att lira, men kanske också för att vi bor hos morsan och han vet att hon inte gillar höga ljud :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

HALS ÄR BESTÄLLD!!! :D

Lönnhals, rosewoodgreppbräda, "Vintage Tint"-lack...

Passade även på att beställa stämskruvar, halsplatta och lite sånt :lol: Allt som allt: Hals + stämskruvar + halsplatta och skruvar + frakt x 1.3 i tull och moms = 3800 ungefär... Helt överkomligt :P

EDIT: Okej, det kommer ta 8-12 veckor!!! :shock: :shock: Jaja, halsen får väl komma i Mars, bara det blir bra...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Danne skrev:
dereborn skrev:Fråga alla thunderbird-piloter här inne om framtunga basar...
Jag hade en i 7 år! Synd att jag sålde den.
Thunderbirds behöver inte vara så framtunga. På mina 70-talare sitter främre axelbandsknoppen bakpå kroppen och lite längre fram. Den ena som är lite lättare i vikt åker ner en decimeter om jag släpper halsen, den andra inte alls. Det går som sagt vänja sig också även om det givetvis är att föredra bra balans.
Tänkte just säga det; det beror väl på var axelbandsknopparna sitter.
När jag köpte min Burns Bison, som är en riktigt lång bas, så flyttade jag direkt axelbandsknoppen
så att den inte skulle dyka fram.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar