GAAAAAAHHHH!!! Den här vill jag ha!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

GAAAAAAHHHH!!! Den här vill jag ha!!!

Inlägg av pn »

Ursäkta en fånig tråd, men jag håller på att kvävas av ha-begär!!!

En sådan skönhet, det är ju precis sådär dom ska se ut. Skönt inspelad, clay-dots osv...

http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDe ... em=1519961

Det får bli en trisslott på vägen hem idag :oops:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Vad stoppar dig? 8)


Jaha.....60´000!
Förstod att det var en hake.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jo du, den är du inte ensam om att åtrå...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ponera att man nu hade 60´000 som man inte hade mer trängande behov
av än att man kunde lägga dem på en gammal repig bas...
(missförstå mig rätt...jag tycker oxå att den är hur vacker som helst...i´m just trying to make a point)

Skulle man känna när man satt hemma och tittade på den sen...
Yes!! Den blev min...och det var det värt!

Måste ju säga att kittlingen för mig är att köpa något och se´n verkligen känna att
det DÄR var värt pengarna!
Svårt att tro att jag skulle kunna känna så för en bas som kostar mer än 15´000 kr.
Oavsett hur förmögen jag skulle bli.

Jag antar att mitt inlägg i debatten är att jag tycker värderingen av vintageinstrument verkar vara lite ruckad.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Jag håller absolut med dig Geddy_Lee. Men låt säga att jag vann en mille på lotto eller något liknande så skulle jag kunna köpa den och må gott.

Vintagemarknaden är sjuk. Jag erkänner villigt att jag tyvärr är torsk på den grejen, jag får en bättre känsla för en klassisk och dyr bas än en ny hightechbas. Eller en ny precision re-issue, även om den är rejält inspelad. Fånigt men sant!

Men när du skriver att det där var värt pengarna, menar du då att du köpt en bas för t ex 15 lök och den egentligen är värd 20-25? Vad jag är ute efter är lixom om det är din "vinst" på 5-10 lök som gör dig glad eller om instrumentet är ohyggligt skönt, snygg osv för slanten? I så fall skulle man ju kunna köpa en bas för 60 lock (om man nu har den slanten över och det inte gör ont att lägga ut den) och efter några år, när den är värd 75, kunna känna samma sak. Eller?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

pn skrev:Men när du skriver att det där var värt pengarna, menar du då att du köpt en bas för t ex 15 lök och den egentligen är värd 20-25? Vad jag är ute efter är lixom om det är din "vinst" på 5-10 lök som gör dig glad eller om instrumentet är ohyggligt skönt, snygg osv för slanten? I så fall skulle man ju kunna köpa en bas för 60 lock (om man nu har den slanten över och det inte gör ont att lägga ut den) och efter några år, när den är värd 75, kunna känna samma sak. Eller?
Det är givetvis en berättigad fråga utifrån vad jag skriver...
Jag har inga problem att relatera till att vilja ha ett gammalt,
vackert och väl inspelat instrument, vill jag understryka.
Jag reagerar mest när man tar en ny Strata som man filar på och försöker få att se gammal ut
och sen försöker kränga för 200´000 (Musikbörsen i Malmö)...eller som här..60´000 för en bas,
som iofs är mycket mer förstålig eftersom den faktiskt ÄR gammal.

Hmmm..... Jag får ransaka mig själv här... Jobbigt! :P
När jag skriver att jag aldrig skulle lägga 60 lök på en bas oavsett hur mycket pengar jag skulle ha...så är det ju,
om jag analyserar det, en hypotetisk tes och hur jag spontant känner det.
Självklart har jag ingen aning om vad jag skulle sprida pengarna på om jag skulle vinna 93 miljoner på Fia med knuff.

Men jag känner nog större glädje i att köpa en beggad bas för 2 tusen, fynda nya micar,
stämskruvar och lägga några hundra på att få den perfekt justerad och intonerad av en gitarrtekniker,
än jag skulle göra av att köpa mycket annat.
Men när kärlek till ett instrument uppstår så kan man väl gå ganska långt i att få äga det.

Det närmaste en bas med själ jag kommer är min 62 rissue MIJ från -90.
Den har lite attityd, den är one-of-a-kind och det syns att den varit med ett tag....
och visst är det så att jag känner lite mer för "Betty" än för mina andra basar.
(annars skulle hon ju inte ha ett namn)
Bild

Vinsten i pengar eller vad instrumentet är värt.....? *funderar*
Nee....det är lika knäppt som att köpa en vacker tavla och ha det i ett bankvalv.
Jag blir glad av att känna tillfredställelsen av ett köp...
i form av att "det här var verkligen värt stålarna".

Kanske blev mest svammel av detta. Vet inte om jag svarade på frågan, pn?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Intressanta funderingar!

Det är alltid berikande att läsa hur andra resonerar. Jag tror jag förstår vad du menar. I och med att det handlar om känslor blir det lite abstrakt. Skulle man försöka förklara det för frugan ringde hon förmodligen efter killarna med vita rockar! :lol:

Ett favoritinstrument får man såklart känslor för och det betyder en hel del för en. Jag är väldigt svag för 60-tals pre-basar och har väldigt lätt att få känslor för dom. Det är kanske samma dumma grej som att det var lättare att bli förtjust i snyggaste tjejen i skolan. Det andra vill ha åtrår man!? MEN jag har inte alls något speciellt sug efter en jazzbas från samma era. Jag gillar inte dom tunna halsarna och ljudet i en pre-bas passar mig bättre. Jazzbasarna är ju dyrare så det beror alltså inte bara på värdet.

Att fynda ihop en bas billigt och hitta rätt uppdateringar till rätt pengar är såklart spännande. Jag förstår precis grejen med det. Man jobbar lixom lite i underläge och fixar upp basen till ett kanoninstrument och har gjort det efter eget huvud.

Nu har jag nog svamlat mer än dig Geddy_Lee, tur att man är bland basbröder! :D

Edit: Måste bara tillägga att din bas är otroligt läcker!!! Jag har funderingar på ett eget bygge, vi får se vad som händer
Senast redigerad av pn den ons 20 dec 2006, 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

pn skrev:Det är kanske samma dumma grej som att det var lättare att bli förtjust i snyggaste tjejen i skolan. Det andra vill ha åtrår man!?
Fast så har jag nog aldrig varit.
Jag brukar falla för det som är lite udda....eller kanske för pråligt för att man som Svensk ska gilla.
Har alltid gillat lite udda bilar...instrument...och damer med för den delen. 8)
Där har vi nog en del av hemligheten för mig med det hela, tror jag.
Jag vill nog inte riktigt ha det alla andra vill ha.
Jag vill ha ngt som är lite udda....som jag är lite ensam om.
Därför jag förmodligen inte skulle bli lycklig av att slanta upp en massa pengar för ngt som står högt i värde pga efterfrågan.

Huvut på spiken pn! :P
pn skrev:Nu har jag nog svamlat mer än dig Geddy_Lee, tur att man är bland basbröder! :D
Kan vi känna så så har vi väl tillsammans med Sheriff-Semborg skapat något unikt i sajbervärlden.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Alltså, min stora fundering nu efter allt vintagesnack är: Om nu slitna basar (som fungerar!) är så åtråvärda, är det samma "sug" i andra kretsar där man samlar och använder grejerna?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Jag är inte säker på vad du menar.

Men efterfrågan gör ju att priserna ligger så högt.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Skulle inte ens ge hälften av begärt pris på den där "flishögen". Hellre då en till Lakland (sprillans ny)

;)

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

jbass skrev:Skulle inte ens ge hälften av begärt pris på den där "flishögen". Hellre då en till Lakland (sprillans ny)

;)
Hu! Det här kan bli spännande... :shock:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:Hu! Det här kan bli spännande... :shock:
:D :D :D
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:
jbass skrev:Skulle inte ens ge hälften av begärt pris på den där "flishögen". Hellre då en till Lakland (sprillans ny)

;)
Hu! Det här kan bli spännande... :shock:
Jag är själv mycket för gamla vintage basar. Fender basar. Tycker jag att de är riktigt värda det folk begär för de? Nej fan! För det mesta inte. Det har blivit helt galet på den fronten, och jag drar gränsen. Jag är faktiskt väldigt nöjd med en AVR eller JV från 80-talet. Man blir inte ekonomiskt ruinerad och de är väldigt prisvärda. Eller varför inte en Lakland eller Celinder eller en Clover (JB passiv för min del)?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

jbass Skrivet: Ons Dec 20, 2006 9:05 pm Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Skulle inte ens ge hälften av begärt pris på den där "flishögen". Hellre då en till Lakland (sprillans ny)

Jag förstår vad du menar! Jag har tyckt precis likadant och kommer ihåg hur jag drev med en kille som skulle ha amerikanska instrument hela tiden. Givetvis vet jag att det finns instrument med mer "precision" än de gamla fendrarna. Stämskruvarna brukar vara lite knepiga och ljudmöjligheterna är inte så stora. Men det handlar om en känsla.
Skriv svar