Deadspot - hur funkar det?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Basstore »

Stringtwist framhäver också effekten av deadspots.
Eller kan upplevas som deadspots.

Därför strängar ja alltid om alla basar själv när ja köpt dom.
Provar ja nån med lite dödton så kollar ja alltid stringtwist efter de finns grymt många (både byggare och tekniker) som ej tänker på detta.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av bassace »

Basstore skrev:Stringtwist framhäver också effekten av deadspots.
Eller kan upplevas som deadspots.

Därför strängar ja alltid om alla basar själv när ja köpt dom.
Provar ja nån med lite dödton så kollar ja alltid stringtwist efter de finns grymt många (både byggare och tekniker) som ej tänker på detta.
Inget jag tänkt på innan heller. Kan du förklara lite närmre?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Roger Hedin »

De enda basar jag ägt som inte har haft dead spots är Steinberger-basarna, dvs. de gamla klassiska. T.o.m. min förra Lakland 55-94 hade en dead spot, men uppe ovanför 12:e band. Dingwall-basarna har säkert dead spots också, men inget som jag har märkt, och definitivt inte lidit men av. Egentligen har jag inte lidit av det på någon av basarna jag använt...

Sen har många uttryckt åsikten att en Steinberger har en kall och hård ton. Det kan ju bero på att den har alla toner i behåll, och man kan ju alltid skära bort det man inte vill ha, till skillnad från omöjligheten att förstärka det som inte finns...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Falcon »

En konstig sak jag märkte med en gammal Framus TV-star jag hade, var att en deadspot dök upp efter ettt antal år. Det var på d-strängen 7:e bandet. Blev lite jobbigt att undvika den positionen och hitta andra grepp. Jag hade basen i tio år, och detta dök upp det sista året.
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
thinline
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 30 aug 2016, 02:17

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av thinline »

Beställde en fatfinger från USA igår, får se hur väl den fungerar när den anländer. Om någon annan har tänkt att beställa så var medveten om att det finns två varianter (en lite mindre för gitarr, en större och tyngre för bas). Art nr. för bas varianten är "FFFSEB"

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

Mungi skrev:Jag har aldrig haft en bas med en deadspot. Därför är jag fantastiskt nyfiken på detta mystiska fenomen. Hur uppkommer det? Går det att åtgärda? Är det måhända en konspiration som ligger bakom tondöden?
Det var hemskt vad det blev mycket snickesnack i denna tråd. När det en gång fanns en förklaring och fysiskt experiment hos Fender om det hela. Redan på 70 talet hann Fender före Steinberger med en huvudlös bas... gissa varför? :wink:

Läs här, läs hela och lär er utantill, en gång för alla, man skall kunna väcka er mitt i natten, och ni skall kunna citera artikeln. Gene Fields chefsdesigner på Fender under hela 70-talet och lite till...

https://www.vintageguitar.com/1772/fend ... less-bass/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så de så. Stäng tråden nu.
:wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

"As the years went by and music changed, bass players wanted a brighter sound. String manufacturers responded with roundwound and flatwound strings with as many as three layers of wrap. This produced a new problem. The bright sound created by these new strings, accentuated the “dead spot” found on some basses, on the G string at the fifth or sixth fret.

Gene was asked to research the cause of this problem and eliminate it if possible. He tried many things, including double truss rods, all-maple bodies, uncarved necks to make them stiffer, as well as a multitude of different strings. Finally, he made a solid aluminum neck.

All this research resulted in making the dead spot move to new areas of the neck. The Aluminum neck moved the dead spot up to the seventh fret.."

Resten får ni läsa klart själv i länken ovan.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

kmo skrev: Tyvärr är det väl så att man märker av det mer på en bandlös.. Bandstaven hjälper väl till en hel del när det gäller att skapa ton???
Nja, men mest JA. Anledningen är att om du på en bandlös gör ett långt glissando och börjar med en ton nedanför den döda tonen, och "slajdar" förbi med fingret, och passerar den "döda tonen" så kommer alla efterföljande tonerna också att ha den högre pitchen, dvs 2:a eller 3:e "övertonen" och låta som om du spelade en flageolett hela tiden istället för grundtonerna. Därför är dead spots känsligare på bandlösa. Du behöver inte glida "förbi" dead spots, du kanske bara vill göra en enkel "bend" ifrån två bandstavar ifrån den "döda spoten" och sedan när du landar på den, får den bara övertoner, och det vill man ju helst fixa avsiktligt med "artificiella" flageoletter.

På vanliga basar kan man faktiskt undvika de "dead spots" genom att ta samma ton på en annan sträng, faktiskt. På bandlös måste man kankse glida på g-strängen för att nå en högre ton däruppe så där spelar alla toner på samma sträng större roll.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

bassace skrev:
Basstore skrev:Stringtwist framhäver också effekten av deadspots.
Eller kan upplevas som deadspots.

Därför strängar ja alltid om alla basar själv när ja köpt dom.
Provar ja nån med lite dödton så kollar ja alltid stringtwist efter de finns grymt många (både byggare och tekniker) som ej tänker på detta.
Inget jag tänkt på innan heller. Kan du förklara lite närmre?
Nja, ok, då försöker jag istället för Basstore som inte har haft tid att förklara. Då jag själv upptäckt att detta spelar störst roll på klassiska akustiska nylonsträngade gitarrer, kan det vara ett problem på basar om man strängar dem med Nylon wounds och så vidare. Det hela handlar om att strängen råkar skruva runt sig själv.

Detta kan mest och bäst illustreras med ett exemplar av s.. double ball end strings för huvudlösa basar. Ta en sträng, stoppa en spik eller nål genom hålet i ena kula i ena änden, och en nål/spik i andra ändan av strängen också. Ta och vrid den ena spiken till höger och den andra.... också! Eftersom du står på spegelvänt håll. Ifrån ETT håll går en del av strängen till vänster och andra åt motsatt håll INTERNT. Är det hex core, nylon wrap, silk, coated och fan och hans moster så skruvar sig strängen runt sig själv i längsriktingen.

Emellertid så framhäver det inte bara dead spots, utan hela strängen blir svår eller omöjligt att intonera eller ö h t stämma. Om man tittar på den kan man se ojämn oscillation inte helt olik den som uppstår när man sätter vissa högmagnetiska och high output pikcuper alldeles för nära strängarna. Magneterna vill "dra" strängen åt sig och påverka svängningen. Jag har t ex gett upp nylonsträngade guror helt eftersom nya strängset innehåller "självskruvade" strängar, speciellt de ospunna. Det kan man se bara man tar upp dom ur paketet och lägger dem på bordet, hur mycket "rakare" de blir eller om de krullar upp sig av sig själv. Tittar man på dem i motljus kan man se skuggor inne i strängen som roterar och skruvar sig runt strängens egna längd. Eftersom där inte finns några kuländar på nylonsträngar kan man aldrig rotera dem i rätt riktning igen. Flera set, nya och de dyraste har t ex haft G-strängar jag har måst byta ut hela tiden. Tills jag hittade en som stämde.

Detta problem uppstår aldrig med stålsträngar direkt ur paketet, utan det sker en "TWIST" när man sätter på dem i stallet med kulan och uppe vid stämhuvudets och stämskruvarna. Detta kan man inte känna till, men man kan bara låta strängen ligga på som vanligt, i den riktningen man har lagt den i ifrån början, och se till att man inte roterar den när man trär på den på stämskruven. Bäst är det med stall där kulan inte hoppar av eller ur, utan kulan roterar automatiskt och följer den rörerelse man vänder strängen på när man sätter på andra ändan på stämskruven i huvudet.

Men! Men detta kommer att detta är faktiskt lätt åtgärdat om man skulle upptäcka det. Även med en gammal sträng så går det att bara stämma ner och lösgöra strängen, och få rätt på den igen. Speciellt med nya strängar som inte har hunnit sätta sig ännu. För man upptäcker detta rätt så omgående.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av bassace »

Hånken skrev:
bassace skrev:
Basstore skrev:Stringtwist framhäver också effekten av deadspots.
Eller kan upplevas som deadspots.

Därför strängar ja alltid om alla basar själv när ja köpt dom.
Provar ja nån med lite dödton så kollar ja alltid stringtwist efter de finns grymt många (både byggare och tekniker) som ej tänker på detta.
Inget jag tänkt på innan heller. Kan du förklara lite närmre?
Nja, ok, då försöker jag istället för Basstore som inte har haft tid att förklara. Då jag själv upptäckt att detta spelar störst roll på klassiska akustiska nylonsträngade gitarrer, kan det vara ett problem på basar om man strängar dem med Nylon wounds och så vidare. Det hela handlar om att strängen råkar skruva runt sig själv.

Detta kan mest och bäst illustreras med ett exemplar av s.. double ball end strings för huvudlösa basar. Ta en sträng, stoppa en spik eller nål genom hålet i ena kula i ena änden, och en nål/spik i andra ändan av strängen också. Ta och vrid den ena spiken till höger och den andra.... också! Eftersom du står på spegelvänt håll. Ifrån ETT håll går en del av strängen till vänster och andra åt motsatt håll INTERNT. Är det hex core, nylon wrap, silk, coated och fan och hans moster så skruvar sig strängen runt sig själv i längsriktingen.

Emellertid så framhäver det inte bara dead spots, utan hela strängen blir svår eller omöjligt att intonera eller ö h t stämma. Om man tittar på den kan man se ojämn oscillation inte helt olik den som uppstår när man sätter vissa högmagnetiska och high output pikcuper alldeles för nära strängarna. Magneterna vill "dra" strängen åt sig och påverka svängningen. Jag har t ex gett upp nylonsträngade guror helt eftersom nya strängset innehåller "självskruvade" strängar, speciellt de ospunna. Det kan man se bara man tar upp dom ur paketet och lägger dem på bordet, hur mycket "rakare" de blir eller om de krullar upp sig av sig själv. Tittar man på dem i motljus kan man se skuggor inne i strängen som roterar och skruvar sig runt strängens egna längd. Eftersom där inte finns några kuländar på nylonsträngar kan man aldrig rotera dem i rätt riktning igen. Flera set, nya och de dyraste har t ex haft G-strängar jag har måst byta ut hela tiden. Tills jag hittade en som stämde.

Detta problem uppstår aldrig med stålsträngar direkt ur paketet, utan det sker en "TWIST" när man sätter på dem i stallet med kulan och uppe vid stämhuvudets och stämskruvarna. Detta kan man inte känna till, men man kan bara låta strängen ligga på som vanligt, i den riktningen man har lagt den i ifrån början, och se till att man inte roterar den när man trär på den på stämskruven. Bäst är det med stall där kulan inte hoppar av eller ur, utan kulan roterar automatiskt och följer den rörerelse man vänder strängen på när man sätter på andra ändan på stämskruven i huvudet.

Men! Men detta kommer att detta är faktiskt lätt åtgärdat om man skulle upptäcka det. Även med en gammal sträng så går det att bara stämma ner och lösgöra strängen, och få rätt på den igen. Speciellt med nya strängar som inte har hunnit sätta sig ännu. För man upptäcker detta rätt så omgående.
Tack för bra förklaring, ska kolla på detta när jag byter strängar framöver.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

Mungi skrev:Hur är det då med akustiska instrument? Det borde väl rent teoretiskt vara ett enormt problem eftersom ljudet enbart förstärks av vibrationer i instrumentet.
Nja, t ex på pianon finns det inte. På violiner, cellos, och stråkinstrument finns det inte, eftersom man tillför energi hela tiden med stråke. Akustiska gitarrer lider oftast av "dead spots" vid 13:e bandet precis där halsen går över i kropp. Den har för mycket massa under sig. Blåsinstrument har en begränsat omfång, dvs man kan inte spela som en bastuba på en trumpet och tvärtom. Hade man försökt få fram bastuba-toner på en trumpet hade de ju - i princip - varit rejält döda för att det inte går att få fram.

Nu råkar det bara vara så att det mesta i trä med den designen, hårdvara, och totala DENSITET som en "Normal" bas har har just problem på 5-6 bandet på g-strängen. Det är ju - faktiskt - mest vissa Fender. Vissa P och J basar jag har provat har de inte alls, och andra har en uttalad. Jag har fortfarande inte provat en endaste huvudlös bas, i trä, eller i grafit eller annat som har dead spots, egentligen någonstans. Massor av akustiska gitarrer jag provat har "dead spots" ungefär lika mycket, samt elgitarrer. Halvakustiska tingestar skall vi inte tala om, de har både vargtoner, och toner som låter mer, såväl som döda toner. Allt material har en egen-resonans, det är bara frågan om vilken. Nu råkar det vara så att träet i vanliga basar råkar OFTAST ha en resonans som äter upp grundtonen vid 5-6 bandet. Det trista är att de råkar vara inom musikaliska områden, dvs det är inte MELLAN två toner, dvs mellan två band, och exakt en mitt-i-prick frekvens. Dvs går man EN HERTZ ovanför den tonen så försvinner dead spotten totalt. Då hade man ju varit glad om det var mitt emellan två toner för då hade det aldrig varit ett problem. Men nu är det så.

Det som förvånar mig med Gene Fields/Fender testet ovanför, är att jag trodde inte bara man flyttade på en endaste död ton uppåt, utan att man introducerade samtidigt nya längre ner eller upp. Det fungerar inte bara med en endaste dead spot. Instrument kan innehålla flera. Men det gjorde det. Han flyttade upp den till 14:e bandet och där var den ändå inte ivägen, och inte introducerade någon ny bieffekt, t ex som att resten av tonerna fick kortare sustain eller lägre volym i grundtonen eller liknande, vilket man lätt kan tro.

Allt han gjorde med att tillföra vikt, var att flytta ner döda tonen till lägre bastoner. Så fort han tog bort vikt, och det bara i halsen, så flyttade han UPP i oktaven denna döda punkt utan att påverka andra toner alls. Vilket är en skummitet i sig... men det gick.

F ö tror jag inte ett ögonblick på att t ex Steinberger gjorde basarna huvudlösa för "dead spots" skull. Han hade inte det i tanken ens. Han gjorde dessa i grafit, kevlar, och folk trodde ju - såklart - att det var tack vare grafiten som de döda tonerna försvann. Sedan när Hohner gjorde billighetskopior av Steinberger i trä, så upptäckte folk att "Nämen...ingen dead spot på 5-6 bandet på g-strängen..." och de trodde det bara var ren tur, och att det skulle uppstå på andra basar. Så icke. Steinberger gjorde huvudlöst för design och ergonomi, och sitt minimalistiska tänkande. Att den inte hade dead spots var helt enkelt en s.k. "fringe benefit", en förmån som kom till av en slump.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PaTaDmK4f1U[/youtube]

Dvs så här:
Varenda ton längs en sträng skall GRADVIS ha lite kortare sustain, än närmast föregående band. När man då provar band för band så är ju naturligen nästa band "kortare i tonen". Alla strängar skall ha så jämnt, och det sista bandet skall ha den kortaste tonen i sustain. Nu är det inte bara det. Den skall ha sin GRUNDTON också. Det skall inte låta som om man tar oktaven ovanför, dvs 12 band upp. Om nu ett band EFTER den döda tonen har helt plötsligt längre sustain och starkare grundton, dvs den låter inte som om man tar den en oktav upp, så är föregående bandet en "DEAD SPOT". DEAD SPOT är inte bara kortare sustain än efterföljande band, utan man hör knappt någon skillnad på den och samma ton 12 band upp. Om det nu är möjligt att ta 12 band upp... men du kan jämföra med att ta flageoletten istället.

När i videon han kommer till tredje tonen på vågformen så hör även du det.

Här är en Warwick Streamer med Dead Spot, inte bara Fender.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2AWyPFbC6EQ[/youtube]
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

bassace skrev: Tack för bra förklaring, ska kolla på detta när jag byter strängar framöver.
En annan sak också, som twisten kan ställa till med, men som inte har ett dugg med dead spots att göra, men snarare totala livslängden av en sträng, dvs innan den går av....tänk följande, samtliga strängar utom vissa DR och Newtone idag, görs med s.k. Hex core:

Bild

Tänk nu när en sträng GÅR ÖVER sadeln i stallet och uppe i översadeln? Dom där sex kanterna av inre kärnan är vassa och är till för att stoppa att strängen både twistar sig runt sig själv och nystas upp som garnnystan... Om den FLATA delen av sexkanten hamnar totalt vågrätt ner mot anliggningsytan på stallsadeln kommer det sprida metalltröttheten över en bredare och större yta, och inte göra metallsprickor (mikro). Om den råkar hamna med den VASSA kanten av sexhörningen rakt ner lodrätt så sprids trycket/spänningen neråt på en mindre punkt och förkortar livslängden på strängen betydligt. Det har med elasticitet och plasticitet att göra. På Roundcore spelar det då ingen roll (till höger) eftersom det sprids jämnt ut och troligen plattas till en aning när det uppstår spänning och tryck i strängen. Den kan ju ligga an på ytan hursomhelst.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av basmartin »

Är ett jäkla problem med deadspots och resonanstoner på stråkinstrument. Klurigt att hantera stråken vid resonanstoner då mycket av energin går in i stråken.

Hånken skrev:
Mungi skrev:Hur är det då med akustiska instrument? Det borde väl rent teoretiskt vara ett enormt problem eftersom ljudet enbart förstärks av vibrationer i instrumentet.
Nja, t ex på pianon finns det inte. På violiner, cellos, och stråkinstrument finns det inte, eftersom man tillför energi hela tiden med stråke.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Deadspot - hur funkar det?

Inlägg av Hånken »

Klurigt att hantera stråken innebär inte att man inte kan. Eftersom man lär sig dead spots lär man sig kompensera med stråken också. Alla professionella gör det. På vanlig bas eller "plockade" instrument (knäppinstrument) så har man inte samma möjlighet. Det är väl bara att ta i lite extra med stråken och vinkla den lite. Det är precis samma med resonanstoner, eller vargtoner på stråkinstrument. Man får vara varsam med stråken på vissa ställen och extra "ta i" på andra ställen, inte mer med det. Och om man vinklar stråken och har sig kan man få fram övertoner eller inte, dvs flageoletter om man nu skulle vilja.

Watch and learn! Visst, klurigt med stråkföringen är det... men det ingår liksom i det stora hela paketet :wink: :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3qnREBVEdb0[/youtube]
Skriv svar