Träslag

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Träslag

Inlägg av BBQV »

Jaha, vad ska man göra nu då? Varför inte starta en tråd om träslag!?! :D

Jag har testat en del olika träslag i mina byggen och hittat en del lyckade kombinationer, men vad tycker ni?
Bryr basister sig om vilket träslag basen är gjord av?
Letar ni medvetet efter en ask- eller alkropp eller är det bara "wow, den här lät bra!" när ni hittat rätt?
Väljer ni trä av rent estetiska skäl?
Olika trä till olika typer av basar?
Tungt eller lätt? Mjukt eller hårt? Ljust eller mörkt?
Är det bara i min träskalle som det spelar roll?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Träslaget är för mig en väldigt viktig komponent utöver konstruktion och mickar. Konstruktionen brukar oftast i min mening vara viktigast för att avgöra vilken attack/decay/sustain basen har medan träslaget avgör vilka frekvenser som framhävs även om de båda är inne och nosar på varandras betydelser. Mickarna kan också framhäva olika frekvenser, men de kan aldrig framhäva något som inte finns i basen rent akustiskt.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Träslag

Inlägg av A_Warning »

Jag har fått för mig att jag gillar Ask. Verkar som om det passar det ljudet jag eftersträvar eller så har dom bara råkat haft bra mickar :oops:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag brukar mest kolla efter lätta basar, och vad jag hört är al en lätt träsort... Så jag gillar al :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Förutom Swamp Ash gillar jag Mahogny styggt mycket.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Bean skrev:Förutom Swamp Ash gillar jag Mahogny styggt mycket.
Vad har du för mahognybasar? Jag har liten erfarenhet av mahogny som basträ, egentligen är det bara Thunderbirds jag varit i närheten av. Jag inbillar mig att jag gillar det!

Hur låter det, tycker du? Mycket mid? Murrigt? Sustain?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Min JayDee Supernatural (se min avatar) är gjord av Brasiliansk mahogny och är i mitt tycke ett överdådigt bra exempel där mahogny kommer till sin fulla rätt.

Själva konstruktionen bidrar givetvis till resultatet, men mahognyns egenskaper går inte att ta fel på. Sustainen är GRYM. Jag lät en gitarrbyggare jag känner testa den och han blev helt mållös. Han hade aldrig hört något liknande. Min Alembic Spoiler är också i mahogny och sustainen är oerhörd även där så träslaget måste göra en hel del.

Jag är ingen expert på att beskriva ljud, men min uppfattning är att man får ett mycket distinkt, klart och fokuserat ljud med mycket värme och briljans. Ett klangrikt träslag (?)

Mahognybasar är inte (i alla fall inte de jag har och har haft) speciellt tunga. En välbyggd bas i det träslaget känns stabil till tusen. Det är väl en individuell uppfattning, men basen (framförallt JayDee:n) "svarar" på hur du trakterar den på ett sätt som jag upplevt väldigt sällan med andra basar. Fingrarna blir liksom "ett" med ljudet på något märkligt men underbart sätt.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tack för infon! det låter som att det är ett riktigt intressant träslag. Jag måste köpa en bit mahogny!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det tycker jag absolut du skall göra! :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
idoru
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 15:16
Ort: Stockholm

Inlägg av idoru »

Jag har lärt mig en sak av min Paisleybas, och det är att lind (basswood) är VÄLDIGT känsligt för slag och stötar. Det räcker typ med att blänga surt på den så repas den. :eviltongue:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

idoru skrev:Jag har lärt mig en sak av min Paisleybas, och det är att lind (basswood) är VÄLDIGT känsligt för slag och stötar. Det räcker typ med att blänga surt på den så repas den. :eviltongue:
Därför lägger man en topp av ask eller lönn på den. Lind låter bra i bandlösa och åttasträngade basar tycker jag. Lite åt swamp ash-hållet fast utan det där riktiga bettet i toppen.

Bläng inte på baksidan bara :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Det är "wow, den här lät bra!" som gäller för mig.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Jag har inte så stor koll på trä-slag, jag vet att Arvidson basen är gjord i mahogny med ett lager flammig tigerlönn, vad fendrarna är gjorda i har jag ingen aning om.
Jag har köpt dom för att jag tycker dom låter bra.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Har en bas på gång med "mellanlätt" al upptill (mörka strängarna) för att få bra fokuserad botten och "mellanlätt" ask nertill (ljusare strängarna) för att få toppigare o mer dynamiskt Marcus Miller-liknande ljud. E ingen stjärna på trä men tror det blir bra.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

basnalle skrev:Har en bas på gång med "mellanlätt" al upptill (mörka strängarna) för att få bra fokuserad botten och "mellanlätt" ask nertill (ljusare strängarna) för att få toppigare o mer dynamiskt Marcus Miller-liknande ljud. E ingen stjärna på trä men tror det blir bra.
Spännande lösning! Jag såg en liknande idé i BassPlayer, fast då var det valnöt istället för ask. Håll oss (eller i varje fall mig!) uppdaterade om bygget!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

mojo skrev:Har under större delen av mitt "basliv" varit totalt ointresserad av trä-, pu-, elektronik- och strängval. En bra bas är en bra bas, har varit måttot.
Så är det väl för mig, kan man säga.

Jag har ingen koll på träslag.
Jag vet inte vad mensur, som nämns i parti och minut är...
Jag har ingen aning om vad c-shape på en hals är heller.

Jag har iofs inte lidit nämnvärt av det under alla år jag spelat bas,
menjag kanske behöver en lektion så man hajjar klyket på forumet. :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:
basnalle skrev:Har en bas på gång med "mellanlätt" al upptill (mörka strängarna) för att få bra fokuserad botten och "mellanlätt" ask nertill (ljusare strängarna) för att få toppigare o mer dynamiskt Marcus Miller-liknande ljud. E ingen stjärna på trä men tror det blir bra.
Spännande lösning! Jag såg en liknande idé i BassPlayer, fast då var det valnöt istället för ask. Håll oss (eller i varje fall mig!) uppdaterade om bygget!
Dingwall har jobbat så i många år emd olika träslag i bas och diskantsida för att balansera ljudet i basen. I vissa fall handlar det om olika bitar av Swampash som kan variera väldigt i densitet. Verkar vara ett vinnande koncept. basnalle? Det är inte en Dingwall du har på gång?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Egentligen så är hela det här forumet lite nördigt, men jag tillhör nog de värsta. Fackspråk har en tendens att bli lite snobberi tyvärr...

Mensur är strängarnas svängande längd. Normallängden är 34 tum (86,36 cm), vilket härstammar från Fenders första basar.

Numer är det vanligt med 35" och ibland mer ändå, framförallt på fem- eller sexsträngade basar. Anledningen är att längre mensur ger ett bättre, mera pianolikt ljud från de grova strängarna.

Short scale är oftaste 30 1/2", vilket är vanligt på Hagströms och Gibsons basar (med undantag för Thunderbirden).

Runt 32" kallas ibland för medium scale. Den är inte så vanlig, men den finns. Rickenbacker har 32 1/2" mensur på sina basar.

Vissa byggare använder 33", men det finns inte så många. Dereborns Telebas är en 33-tummare, men det var mera ett olycksfall i arbetet. Tur att han gillade det!

A, B och C betecknar sadelbredden hos Fender. C-shape är också ett sätt att beskriva profilen på en hals, liksom D, U och V.

Kolla den här tråden för mera om halsar. http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=471
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

De e en Mattissonbass som e på g. Grymt bra byggare, kan starkt rekomendera honom. Bygget börjar i januari.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Runt 32" kallas ibland för medium scale. Den är inte så vanlig, men den finns. Rickenbacker har 32 1/2" mensur på sina basar.
Då skall jag nörda till det ytterligare, dvs att rätta faktafel. :oops: 33 1/4" skall det vara.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Danne skrev:
Runt 32" kallas ibland för medium scale. Den är inte så vanlig, men den finns. Rickenbacker har 32 1/2" mensur på sina basar.
Då skall jag nörda till det ytterligare, dvs att rätta faktafel. :oops: 33 1/4" skall det vara.
Oooops!

Jag måste ha rört ihop det med nå'n annan tillverkare...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Min favoritbas just nu har mahognykropp och -hals, med ebeholtzbräda och kortskalig mensur. Låter hur bra som helst.

Har också en bas byggd nästan helt i lönn, med wengebräda, och den har lite för mycket diskant för min smak. Om det sedan beror på de använda träslagen eller den aktiva elektroniken och mikarna låter jag vara osagt. Har liksom ingen koll.

Och i slutändan tycker jag precis som Johannes: det viktigaste är att basen i fråga låter bra. Lätt får den förstås också gärna vara. Och detta kan ju åstadkommas med en mängd olika kombinationer av träslag och andra material. Jag förlitar mig därför till tillverkaren/byggarens kompetens att välja rätt komponenter.
Skriv svar