Epiphone Allen Woody Signature Bass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Anli - Posta här http://www.gmf.se/forum/forum.asp?FORUM_ID=11 med dina önskningar för en "light topp" till bas så får du säkert bra tips vilket kit du ska välja och vilka modifieringar du ska göra...den samlade visdomen på rör-planket är fantastisk. Härligt att den delen fått gå helt oberörd av fjortis-mentaliteten på planket annars :(
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har själv haft funderingen. Man borde kunna använda typ JTM45-kitet eller liknande. Det dög ju för dem på 60-talet att spela bas i. Jag plinkar ju även gitarr till husbehov så jag skulle vilja ha något litet som passar båda på lite lägre volym, helrörs fast då helst med mastervolym också.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag kollade också in det där kitet. jag postade ett inlägg på gmf, få se om någon orkar svara på mina rookiefrågor.
Jag vill ha gain och master och bas mid diskant, eller en loudnessknapp typ.
Ebs valvdrive lät inge vidare med vare sig woodyn eller jazz/mudbucker-basen, åtminstånde inte medf vintage läget. Märker nu att mina distar matchar bara Rickenbackern, funkar inge vidare med de "basiga" basarna ovan. Då är det äkta röroverdrive som gäller. Eller andra distar....

Funderar på att moda min ampeg b100r med en anslutning för extern rörförsärkare. Är ju nöjd med ljudet annars i den. Skall jag mot förmodan lira där mer effekt behövs kopplar man bara in den interna 100 wattaren.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

En sån här kanske: http://www.humbuckermusic.com/ortitehe15wa.html undrar hur en en bas låter via en sådan till en bashögtalare. Moddning kanske behövs...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:En sån här kanske: http://www.humbuckermusic.com/ortitehe15wa.html undrar hur en en bas låter via en sådan till en bashögtalare. Moddning kanske behövs...
Det kommer låta brutalt! Distad mordisk bas med riktigt fet sustain! :twisted:







(allt i ett behändigt paket som lätt går ner i väskan och kan spelas jazz på :roll: )
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lite fredags experience:
Efter lite plinkande (nyss bluesigt med tumnagel) som tar sig basen, tar en stund att komma under fund med den. Inte omedelbart medhårs som jag tyckte först, förstår att bbq hade problem ;). Men när man väl blir riktigt bekant så öppnar den sig liksom. Roots music!
Håller dock med min dotter, rounds funkar inge vidare på denna bas, men ju mer jag kladdar ner dom desto bättre blir det, Beställer GHS flats nästa vecka. DÅ blir det perfekt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

De kortskaliga jag har har bara funkat bra med rounds när de börjar sunka ner sig så flats blir nog toppen.

Har också kikat på Tiny Terror, men är lite skeptisk till en enkel tonkontroll. Funkar säkert hyfsat till gitarr om den är bra avstämd men till bas blir jag osäker.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Drömmen vore en affär med en uppsättning mindre gitarrtoppar som man provar av mot en typ ampeg 15".
In your dreams :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Borde ju finnas nånstans ett schema på gamla Portaflex, de första var på bara 25w (B12N/B15N). Kanske nån som sen kan tipsa om komponenter osv....DÄR har du ett projekt!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Efter lite plinkande (nyss bluesigt med tumnagel) som tar sig basen, tar en stund att komma under fund med den. Inte omedelbart medhårs som jag tyckte först, förstår att bbq hade problem ;)
Va' skönt att det inte är bara jag som upplever det så! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kortade av och flyttade över Dadarrio halfrounds (ENR70 - Super Light .45/.95) till Woodyn och det blev succé.
Blev lagom tajtare trots att det var lights. Drog åt hals och justerade ner stall (nästan max). Lättspelat, man kan fortfarande bända toner och inget slammer. Har bara testat i lilla peaveykombon på morgonen men det känns som soundet är hemma.
Duger kanon så länge. Skall leta upp riktiga shortscale flats senare, det blir ju lite snyggare upp vid halsen.
Kommer inte att sätta chromes på denna bas, blir för styvt. Så kul att bluesbända på woodyn. GHS kanske, inte så dyra. Har för mig att en del tyckte dom var ok.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Kommer inte att sätta chromes på denna bas, blir för styvt. Så kul att bluesbända på woodyn. GHS kanske, inte så dyra. Har för mig att en del tyckte dom var ok.
Testa SIT Power Flats, finns på Musikverksta'n. Jag har använt dem på P-bas och min shortscale bastard. Me like!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:
anli skrev:Kommer inte att sätta chromes på denna bas, blir för styvt. Så kul att bluesbända på woodyn. GHS kanske, inte så dyra. Har för mig att en del tyckte dom var ok.
Testa SIT Power Flats, finns på Musikverksta'n. Jag har använt dem på P-bas och min shortscale bastard. Me like!
Bara dom inte är lika styva som chromes så.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Medium tension enligt tillverkaren.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Efter ett halvårs väntan fick jag mina Thomastik strängar. De anger strängspänningen på samma sätt som D´addario. För en 34" hals ligger kraften på 63.6 Kp. Strängarna är 43 56 70 och 100. Mycket trevligare än Chromes att spela på tycker jag.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ok, kan inte låta att bli att posta bilder på skönheten:
Bild
Bild

Jobbigt med blanka basar... min flottiga fingrar avslöjas snabbt. :roll:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Snygg Rumblebass! Är den sådär mörk i verkligheten, eller är den bara svår att fotografera? Är själv lite sugen på en halvakustisk kortskalebas, och Epin finns, trots att jag dras med vissa fördomar, med på listan över tänkbara alternativ, tillsammans med de nya Ibanez Artcorebasarna (förutsatt att de är bra, givetvis).

Men på tal om mindre rörförstärkare, borde inte en Alessandro Basset Hound på 60W passa som hand i handske? Elegantare förstärkare finns nog inte:

Bild

Fast det är klar, smakar det så kostar det... (närmare bestämt från $2600 och uppåt)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

peter_s skrev:Snygg Rumblebass! Är den sådär mörk i verkligheten, eller är den bara svår att fotografera? Är själv lite sugen på en halvakustisk kortskalebas, och Epin finns, trots att jag dras med vissa fördomar, med på listan över tänkbara alternativ, tillsammans med de nya Ibanez Artcorebasarna (förutsatt att de är bra, givetvis).

Men på tal om mindre rörförstärkare, borde inte en Alessandro Basset Hound på 60W passa som hand i handske? Elegantare förstärkare finns nog inte:

Bild

Fast det är klar, smakar det så kostar det... (närmare bestämt från $2600 och uppåt)
Den är llte ljusare i rätt belysning och har en snygg vinröd ton.
Kvaliteten var det inget fel på, om du gillar ljudet är en annan sak förstås.
Ingen allround bas, men det förväntar sig nog ingen.
Ball förstärkare. Men för dyr :) Då kan jag hellre leva med att V4BH storleken.
Nej billig och liten med mycket gaindist :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vilken liten mullig läckerbit du skaffat dig Anli. TI Flats är jämförelsevis ganska slappa och har mycket låd-mid i sig. Just att de är lite slappa har gjort att jag dragit mig för att använda dem på kortskalig bas. Eftersom jag spelar mycket plektrumspel och ganska hårt. Det finns annars dem som har använt dem även på kortskaligt och varit mycket nöjda. D'A Chromes är väl i det närmaste motsatsen. Ganska mycket spänst och när de är nya är det väldigt mycket "zing" i dem.
Skriv svar