Epiphone Allen Woody Signature Bass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Epiphone Allen Woody Signature Bass

Inlägg av anli »

Har någon testat? Tycker den verkar vara en lockande shortscale!
Med flats på...
http://www.gibson.com/press/namm/woody.html
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har en kompis som hade en sån ett tag. Mycket snygg, riktigt skön och lät bra, lite som en hottad Hofner ungefär (mikplaceringen ska väl efterlikna en Hofnermodell)...

Tycker mig minnas att han var lite missnöjd med balansen i den men inte på vilket sätt :(:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Epiphone Allen Woody Signature Bass

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Har någon testat? Tycker den verkar vara en lockande shortscale!
Med flats på...
http://www.gibson.com/press/namm/woody.html
Jag gillade inte den alls. Testa en Jack Casadymodell i stället!
Bild
Visserligen ingen shorty, men en jäkligt skön retrobas!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

mikkejohansson skrev:Har en kompis som hade en sån ett tag. Mycket snygg, riktigt skön och lät bra, lite som en hottad Hofner ungefär (mikplaceringen ska väl efterlikna en Hofnermodell)...

Tycker mig minnas att han var lite missnöjd med balansen i den men inte på vilket sätt :(:)
Det var väl min gamla Epi eller? Jag måste säga att det var ett fantastiskt bygge för pengarna! Otroligt lättspelad och lätt i vikt, men ljudet är väldigt speciellt. Tänk dig en Rickenbacker halsmick tagen till det yttersta alltså väldigt bumlig ihålig å djup, passar inte till all sorts musik men.... Ångrar som faan att jag sålde den
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Epiphone Allen Woody Signature Bass

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev: Jag gillade inte den alls. Testa en Jack Casadymodell i stället!
Visserligen ingen shorty, men en jäkligt skön retrobas!
Ok. Vad var det du inte gillade, ljudet eller bygget?
Jodå, Jack Casady modellen finns på framtida inköpslistan :P
Men det var en kortskalan som gör woodyn lite kul, inte så vanligt trots allt.
peppe skrev:Det var väl min gamla Epi eller? Jag måste säga att det var ett fantastiskt bygge för pengarna! Otroligt lättspelad och lätt i vikt, men ljudet är väldigt speciellt. Tänk dig en Rickenbacker halsmick tagen till det yttersta alltså väldigt bumlig ihålig å djup, passar inte till all sorts musik men.... Ångrar som faan att jag sålde den
Låter trevligt med Rick-liknelsen! :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ljudet. För mycket bummel och lågbas, jag fick aldrig nå'n ordning på den. Nu testade jag den bara i en replokal under ett par timmar, men ändå...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:Ljudet. För mycket bummel och lågbas, jag fick aldrig nå'n ordning på den. Nu testade jag den bara i en replokal under ett par timmar, men ändå...


Fast efter ett par timmar borde väll ändå vara tillräckligt för att hinna bilda sig en vettig uppfattning :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

A_Warning skrev:
BarbequeVillage skrev:Ljudet. För mycket bummel och lågbas, jag fick aldrig nå'n ordning på den. Nu testade jag den bara i en replokal under ett par timmar, men ändå...


Fast efter ett par timmar borde väll ändå vara tillräckligt för att hinna bilda sig en vettig uppfattning :wink:
Jo, det är det jag menar. Jag tycker att jag har en bra uppfattning om vad man kan göra med den, men jag har aldrig ägt någon. Därför kan jag inte göra några tvärsäkra uttalanden om den. Vissa instrument kräver mer tid för att komma överens med :D
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

jag köpte en i julas som andrabas o jag kommer helt överrens med den, gillar kortskalan "lättåtkomligheten" på de övre banden och trycket i den...
minus är väl att (låga)E är lite väl slappt och balansen när man släpper den är lite "off", fast det förstnämnda kanske kan fixas med nya strängar(?)

...trodde inte att jag skulle överge min gamla bas helt men så blev det, så nu har jag pillat (eller mer slitit) ut banden på den gamla och har sandat o donat och la på första lagret med lack idag :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

flabbergasted skrev:jag köpte en i julas som andrabas o jag kommer helt överrens med den, gillar kortskalan "lättåtkomligheten" på de övre banden och trycket i den...
minus är väl att (låga)E är lite väl slappt och balansen när man släpper den är lite "off", fast det förstnämnda kanske kan fixas med nya strängar(?)

...trodde inte att jag skulle överge min gamla bas helt men så blev det, så nu har jag pillat (eller mer slitit) ut banden på den gamla och har sandat o donat och la på första lagret med lack idag :)
Trevligt att höra! Är inne i ett Allen Woody period nu och börjat sukta efter Rumblekaten igen (min beställda eb3:a dyker aldrig upp!). Bumliga basar e grejen!
Hur tror den skulle funka som första bas åt dotten tex (måste hitta på bra ursäkter att köpa fler basar :oops:), själv inbillar jag mig att den vore perfekt. Lätt, behändig och lättspelad?
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

anli skrev:
flabbergasted skrev: Hur tror den skulle funka som första bas åt dotten tex (måste hitta på bra ursäkter att köpa fler basar :oops:), själv inbillar jag mig att den vore perfekt. Lätt, behändig och lättspelad?

Känner igen familjesituationen.Har en son som tar över mina instrument ;-)

Jag har sett att Eva Dahlgren spelat på en sådan Woody bas på några videos.

(om det nu kan vara till nån hjälp)
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

ja den är lättspelad o så, fast den saknar ju den där "kanten" som var skön i början (bild) att vila armen på..
men ah låt henne testa en i nån affär eller nåt liknande o se hur det funkar :wink:

Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Sant, en bekvämt kant är inte att förakta. Min 13-åring föredrar jazzbaskroppen hemma, åtminstånde jämfört med Rick och billighets-Ibanez.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

anli skrev:Sant, en bekvämt kant är inte att förakta. Min 13-åring föredrar jazzbaskroppen hemma, åtminstånde jämfört med Rick och billighets-Ibanez.
Hon lider väl av rock'n'roll syndromet. Allt är image
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

På grund av den oändliga väntan på gibsonbasen som jag måste genomlida, så fick jag spel på förmiddagen och beställde en "Woody" (bara jag får den innan den 16:e för annars!).
Återkommer alltså med en recension.
Dottern har dessutom godkänt utseendet (coolare än Daisyrock ;))
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

anli skrev:På grund av den oändliga väntan på gibsonbasen som jag måste genomlida, så fick jag spel på förmiddagen och beställde en "Woody" (bara jag får den innan den 16:e för annars!).
Återkommer alltså med en recension.
Dottern har dessutom godkänt utseendet (coolare än Daisyrock ;))
Hehe... , så ska det låta när det kommer från en basist!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Fick hem woody-basen i dag! Vilken vacker liten sak, kanon finish! Till och med Luthmans justeringar gav inget att anmärka på, stränghöjd och intonering var perfekt. Rak fin hals, bra band. Justerad mickarna en aning då G strängen var lite irriterande hög först.
Har suttit och plinkat med plektrum och plockat med fingrar. Vad kul det är med kort skala :D Gillar inte färska rounds men lite gubbflottiga fingrar gör susen.
Härligt mustigt ljud, kanske lite begränsd i variation men jag är inte ute efter det. Den skall ju inte jämföras med kameleonter som Jazzbas eller Rickenbacker ;)
Vilken vacker sak för 5000 spänn!
Och det viktigaste av allt... min dotter såg lycklig ut!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

anli skrev: Och det viktigaste av allt... min dotter såg lycklig ut!
Tro fasen det! :)

Närmaste ljudjämföreslen ska väl vara en Höfner på lite steroider, tycker jag läste att det var det Woody var ute efter. Mikplaceringen är ju samma som på nån av de gamla Höfner med (Senator? Club?) tror jag...

Blev sugen på en själv med nu :D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Grattis! Ångrar faktiskt att jag sålde den jag hade men man kan ju inte ha allt eller....?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Gratulerar. Nu är du fast.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Förresten testade den i affären i en ampeg v-4bh... trevlig grunka. max gain förstås.

Men för stor för mig ändå... det skulle finnas yttepytte små rörförstärkare som man kan tokgaina. Typ 30 w. Å sen en en 15 " låda.
Gitarrnissarna har ju massor av liknade. En sån här fast till bas vore perfekt!:
http://zvexamps.com/amp_view.html
Gör inget om den blev liite större.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du får bygga! Finns ju en massa "kit" att beställa här och där, sen borde det gå att få lite råd om att anpassa mer för bas typ....

Vad var de gamla Portaflexarna på, typ 50W va?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

mikkejohansson skrev:Du får bygga! Finns ju en massa "kit" att beställa här och där, sen borde det gå att få lite råd om att anpassa mer för bas typ....

Vad var de gamla Portaflexarna på, typ 50W va?
Har du rätt i, bygga vore ju skoj! Som en gammal radiohandlarson så är ju rör liksom mammas gata! Tänk om man hade lagt undan ett lager med rör när firman sålde i slutet av 70-talet :cry:
Nu fick jag ett nytt projekt att grunna på! Hurra! :shock:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Varför inte köpa en gammal typ musicman/fender/marshall-kombo för gitarr på typ 50w? Då får du ju dessutom riktig förstärkardist och inte pedaldist :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar